Han tvärvänder!!

N

Nora

Jag kör en shettis som är hur fin som helst, jobbar jättebra i dressyrkörning och tömkörning. Men i slutet av hösten har vi fått ett problem. När vi ska ut, vi kör på en grusväg, så kan han få för sig att han inte ska gå längre. Han tvärvänder bara mitt i vägen. Tar jag i tömmarna ställer han sig nästan och börjar backa mot diket. När jag lagt på pisken då har han knappt reagerat. Då har han haft endel päls också...

Men nu är han klippt och vi var ute igen idag. Då gjorde han det igen flera gånger. Nu kände han väl pisken bättre för de första 3 vändningarna fick jag fram han utan att kliva ur vagnen. Men sen trvärvände han som vanligt igen...Han sätter ju under sig så mycket att han halkar med bakbenen, speciellt nu när det är isigt och snö... När jag går ur vagnen och går berdvid honom går han fram men ibland vänder han sig så fort jag satt mig i vagnen igen!

Jag blir så irriterad på honom och förstår inte varför han gör så!! Får panik hemlängtan kanske... Någon som har nån aning om vad som kan va fel, eller om det bara är tjurighet hur jag kan läxa upp han en gång och slippa en massa bråk!

Lägger tråden här eftersom jag tror det har mer med hästhantering än med körning att göra...

Sv: Han tvärvänder!!

testa detta,
hästen måste förstå att framåt är rätt och bakåt är fel. (om den inte gör det hjälper inga former av bestraffning ändå, om du skulle undra)
börja med att ha en som leder i lina. succesivt kan denna person dra sig allt längre bakåt. när det går bra, kan du börja köra med en häst som "leder" före och den som leder kan sätta sig i vagnen.
hoppas det går bra, lycka till

ps. ha tålamod, det kommer att ta tid

Jag slår han inte! Jag lägger till pisken som en ryttare lägger till skänkeln när den vill hästen något...Många kan nog tycka det låter brutalt att använda pisken men enligt mig är det en säkerhetsåtgärd och motsvarar som sagt en skänkel. Observera att jag inte sitter och piskar hästen konstant utan lägger på den en gång då han vänder! Ska testa köra han med skygglappar nästa gång och se om det går bättre då! Han är ju bra inkörd och säker i all körning och ända tills i höst har han aldrig gjort såhär! Oftast bara när vi kör åt ena hållet (av två bort från stallet) förbi en ladugård...Vi har kört där flera gånger tidigare utan vändningar! Jag fattar bara inte vad som är felet vilket gör mig så frustrerad...Skulle ju vara konstigt om han ahr ont nån stans eftersom det funkar ju annars! :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vi har en shettis som började göra så , hon går på trav inte så kul om man säger så och hon gör det gärna om man kör själv i skogen inte om hon har sällskap och det är bara som hon är otroligt enveten och tjurig *S* Men vi har helstängt henne (skygglappar) och nu funkar det jättebra nu kan dottern tom rida henne i skogen även öppen men när vi kör henne så är hon stängd, det enda vi måste tänka på är att skygglapparna inte glipar för mycket.
Jag tycker inte du slår din ponny man måste få tilrättavisa dem när de gör fel annars så förstår de ju inte det , när man sitter uppe på så använder ju ryttarn sina skänklar eller spöt som en förlägning av sin skänkel kan inte förstå att vissa alltid ska klanka på folk som använder spöt vid rätt tillfälle hur skulle det se ut om man lät hästen göra som den ville hela tiden då skulle inta jag vilja handskas med den. Miss uppfatta nu inte detta nu som jag propagera för att man ska slå sina hästar men man måste ju få tala om för dem att det är fel :smirk:

Tack för ditt svar! Det här med att använda pisken kan ju jämföras med en häst som rids. Tvärvänder den sådär tror jag inte ryttaren bara sitter still och hänger med "jaha, då vänder vi väl då om du vill det..." utan lägger ju oftast till skänkeln och ibland också ridspö!

Men jag ska prova han med skygglapparna igen då. Har haft det tidigare med då när det var massa saker att titta på så blev det ju krångligare att titta så han stannade, hoppade åt sidan mm så dom funkade ju inte riktigt...Då tänkte jag att det kanske skulle vara bättre att köra utan så han kan se ordentligt, men jag kanske bör tänka om. Måste iaf se om det funkar nu! Men vad tror ni att det är? tjurskallighet eller??

tror mycket väl att det kan vara tjurighet eller test från din ponny´s sida , vet ej hur gammal han är men vissa ponnyer kollar *läget* ibland om de kan slippa undan ;) Ibland kan de vara sådana att de stannar och hoppar undan i början när man kör de stängda men det gäller där att få dem att tänka framåt och lita på dig så brukar det inte vara några problem alls sen. Lycka till med din ponny
gonkan

Ja, han är ju nästan en gubbe...blir 15 nu snart. Har kört han i två år nu så man tycker det är sent att testa gränserna nu. Men bättre sent än aldrig kanske han tycker...Ska jobba vidare!!

det måste ju vara det...hur botar man den? eller är den kronisk?

Jag skulle testa leda den förbi några gånger med ngn i vagnen å släppa eftersom.Lite smygterapi.

Jo, då ska man försöka få med sig nån också...hehe

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 894
Senast: Lynxsa
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 831
Senast: HannaZ
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 646
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar