Han reser sig och sticker!

my2004

Trådstartare
Vad göra när min häst reser sig, försöker hoppa sig ur handen och sticker? Jag får ju stopp på honom efter 10 m. och han står då och skjuter iväg sig på ställe. Obehagligt.... Det börjar med att han rycker till som om han hade blivit plötsligt skrämd av något vid sidan eller bakom, detta beteende kommer oavsett om vi är ute eller i ridhus.:eek:

Sv: Han reser sig och sticker!

Alltså, det händer ingenting i ridhuset om vi är själva. Däremot om en häst kommer in och sedan går ut, så blir det en sån tokreaktion. Likadant om vi ska hoppa och vi ska hoppa efter en annan häst, då får han spelet om jag håller honom. Eller som igår ute på ett fält när vi skulle kantra, det var hemvägshållet som han fick spelet på igår. Jag blev upprörd och fick in honom på en volt, red ett par varv hoppade sedan av och lipandes av ren frustration så ledde jag hem honom.

Han har haft sina ideer innan, men har nu varit utlånad ett längre tag och tävlat en del och det har blivit bra tryck i grejerna om man säjer så. Stuckit har han aldrig gjort innan, de grejer han gör är 100 gånger värre än förrut, där han har varit har de gått igenom både rygg och ben regelbundet.

Ok, om den inte uppför sig så när ni är själva så låter det ju som ngt sorts stressmoment i vissa situationer som utlöser det hela.

När han var utlånad, hade de detta problemet då också alltså?
Låter som stress/parat med att den kanske insett att det är en metod under stress som funkar..... jättesvårt att bedöma utan att ha sett hästen.

Hur länge har du haft den, och hur långvariga har problemen varit? Är den röntkad i rygg och ben osv?

Motioneras han rätt i förhållande till foderstat? Dra ned på kraftfoder (ev. öka högivan) och ge tillskott av magnesium (lugnande påverkan) kanske? Får han mycket stimulans i sin hage; bra terräng, lång utevistelse och passande flock? Kör du tillräckligt mycket lydnad i ridningen - han ska lyssna på dina hjälper direkt, göra halt på sekunden etc? Kanske är en idé att ta det lugnare med hoppandet i sällskap etc. och nöta på de sakerna, först själv och sedan med någon stallkompis häst i närheten?
Bara lite tankar som kom upp ...

Din stackare!
Jag förstår din frustration för jag sitter på en likadan häst.
Jag vet inte heller riktigt vad man ska göra åt problemet mer än att jag brukar hinna ta tag i honom innan det går helt överstyr men ibland så är det inte lätt.
Oftast gör han så om en annan häst går ifrån honom, även om han inte blir ensam.

Min äter inte så mycket kraftfoder.
Han är otroligt trevlig och lydig att rida men ibland så får han sådana tokryck. Som tur är gör inte min det så ofta men fy :devil: när det händer, då inser man hur liten man är.

Jag brukar se till att aktivera honom så mycket som möjligt om jag hamnar i en situation där jag vet att kan reagera så knäppt.
Volter, öka, minska, böja, flytta ja allt man kan komma på. allt för att han inte ska tänka på vad som händer runt omkring.
Försök att inte hänga fast i tygeln i ren skräck (jag vet att det inte är lätt) utan var så lugn som möjligt och försök rida dig från problemet.
Även om jag brukar sitta kvar så förstår jag att man hoppar av istället för att bli avkastad men försök hoppa upp igen när du lugnat dig så hästuslingen inte kommer på att det är ett bra sätt att bli av med dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve