Han låter så lustigt när jag rider...

Z

Zeena

Ljudet är inte det klassiska frustande ljudet som man hör. Utan mer ett lågt grymtande ljud, eller mummel, dovt stön. Svårt att beskriva ljud :crazy:
Och det sker inte hela tiden eller varje dag. Och han låter rätt förnöjd. Jag vet inte om det är så udda men jag har inte hörd det förut... Det är främst i början...

bara reagerar på att jag aldrig hört det förut. Hästen är för övrigt otroligt pigg och positiv i ridningen, bättre nu är någonsin. Han har diagnos astma men mår toppen nu i kylan.

Sv: Han låter så lustigt när jag rider...

Hallå... min häst gör exakt likadant...., men då mest när vi har kommit igång i ridpasset å han har blivit lite "varm i kläderna"... han liksom grymtar.... jag uppfattar det som en sak han gör när han är nöjd och avslappnad, att han gillar det vi gör... Har aldrig uppfattat det som om han tycker det e jobbigt.. han jobbar i rätt form å e positiv:)
Jag tycker det e ganska charmigt..

Så låter min häst när hon är nöjd och glad. Men hon låter även så när vi arbetar tillsammans. Så fort hon har hittat sin form och trampar under sig, eller bara går allmänt fint så låter hon så. Som ett ånglok nästan! :love:

så låter en av hästarna på ridskolan där min häst står. han e lite tjurig och så men det verkar som att han låter så när han kommit igång lite men inte riktigt vill jobba.

Zeena skrev:
Ljudet är inte det klassiska frustande ljudet som man hör. Utan mer ett lågt grymtande ljud, eller mummel, dovt stön. Svårt att beskriva ljud :crazy:
Och det sker inte hela tiden eller varje dag. Och han låter rätt förnöjd. Jag vet inte om det är så udda men jag har inte hörd det förut... Det är främst i början...

bara reagerar på att jag aldrig hört det förut. Hästen är för övrigt otroligt pigg och positiv i ridningen, bättre nu är någonsin. Han har diagnos astma men mår toppen nu i kylan.

Haha, visst är det så! När jag rider så brukar jag märka att hästen grymtar, frustar och låter jättemycket ;) Speciellt när hästen kommer ner i form så låter den som en gris eller något!
Sen låter ju inte jag så lite heller, pratar, sjunger och har mig när jag är ute i skogen :d

GALOPP :bump:

Vadå låter?
Kommer ljudet från magen eller? Då kan det vara för att han e valack, de brukar låta så...

Nä, min låter mera som Uuuuhuhuu (lite stönande sådär, svårt att beskriva) eller nåt sånt:p . Det kommer från framändan i varje fall. Mest i början när han börjar komma igång, låter och känns ganska nöjd då.

Det är inte så att din häst drar upp tungan i gommen? Då kommer det ett "grymtande" ljud från munnen. En av mina hästar som ligger på väldigt mycket vid galopp låter så när jag håller tillbaka honom i tempot. Han vill gå på fortare men jag vill hålla lugn arbetsgalopp.
Det kan fungera att använda pullargrimma till en sådan häst. På min fungerar det. Använder hellre det än tungband då min pålle blir väldigt irriterad över detta.

Tror inte dte är ngt att orora sig över, min häst ör också alltid så när hon är nöjd oc/eller börjar bli lite trött. Hon låter även så när hon sover, den snarkande hästen!! ;) :D

Våra valacker låter så, med grymtningar. Den ena kan dessutom gå och göra ett ljud som låter "hmmm...hmmm" Det låter som om han njuter!
Stoet gör mest vanliga frustningar, fast hon är den som "pratar" mest i stallet och hagen.

Jamen just: min låter "hm hm hm" i fallande tonarter liksom, å så börjar han om från början igen "hm hm hm", i takt med stegen. Låter så när vi rider ut o han blivit varm i kläderna under skritten på långa tyglar :) Låter väldigt förnöjt och roligt, som om han nynnar :p

KL

Tycker ni sklll vara glada att era hästar låter sådär, det beror på att de slappnar av i musklerna runt revbenen. Då frustar de så.

Det är ett bra tecken på att hästen är avspänd. :)

SUS

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka