Han lägger sig i stallgången!?

E

EmmaMjuuk

Hejhej!
Jag har en fråga om ngn kan svara på den? Är skit nervös! :confused:
Jag har en konstig häst (varmblod) han är lite egen av sig men iaf...
Han har börjat lägga sig i stallgången när jag har sadlat klart honom och ska hämta min hjäm eller träns. När jag sadlar honom så tar jag de lugnt!, men när jag är klar så börjar han trippa omkring. Han har aldrig gjort så innan, har haft honom sen han var 5 och nu är 9. Efter det så tittar han eller luktar på golvet och vips så ligger han där och tar det lugnt. Han är inte stressad och jag blir rädd och arg på samma gång så jag tar i grimman och smakar upp honom. Han ställer sig och allt är som vanligt!
Tar det jävligt lugnt när jag rider ut sen.
Han har aldrig lagt sig ner när jag väl har ridit iväg. Och barbacka går bra.
Och sadel ligger bra på hans rygg inte tung,liten eller stor. Den ska passa.:)
Vad är de för fel på min häst? :cry:
Skulle bli skit glad om ngn kan eller kanske vet vad detta kan bero på!
Är öppen på alla förslag!:laugh:
MvH Emma

(och han har aldrig vart sjuk när jag har haft honom)

Sv: Han lägger sig i stallgången!?

Låter som sadeltvång, finns några gamla trådar om det tror jag. Prova sök på forumet. :laugh:

Senast ändrad:

tycker oxå som som föregående att det låter som sadeltvång. Kan ju vara något annat oxå när man inte sett hästen.

Jag hade också ett varmblod som lade sig i gången efter att man selat på. Hon var helt lugn och reste sig när man drog i linorna. Hon gjorde detta enbart om hon lämnades på gången medans man hämtade något utom synhåll för henne. Jag tror att iallafall hon använde detta sätt för att få uppmärksamhet. Det hände aldrig i en annan situation, bara på gången.
Detta sto var helt underbar att hantera. Reste själv med henne till veterinären, snäll att hantera , lugn och harmonisk.
Kan det kanske vara en ful vana din häst tagit sig till med?

Jag tror också på sadeltvång. Prova med att bara dra gjorden till första hålet och dra resten i omgångar. Tänk också på att sadelgjorden är till för att sadeln ska sitta kvar, inte för att agera korsett på hästen. Nu vet jag inte om du drar gjorden hårt, men jag tycker att man allt som oftast ser folk som drar åt gjorden för kung och fosterland, vilket inte är nödvändigt (eller särskilt lämpligt)

sadeltvång.

finns många trådar om exakt samma ämne om du söker.

att hästen inte haft tvånget tidigare betyder inget - det kan komma när som helst. Ofta händer det med hästar som känner sig trängda, och står de uppbundna eller i en smal stallgång och sadeln dras åt, kan detta symptom (som annars kan även ha andra orsaker) uppkomma.

jag skulle ta alvarligt på det hela och omedelbart sluta spänna gjorden inne när hästen står i gången.

att hästen agerar lugnt är inget tecken på att det inte är alvarligt problemet. de vet inte vad de gör när de får tvånget, och de fattar inget av vad som hände. de kan slå sig rejält när de ligger och kravlar i stallgången.

Min häst lägger sig om jag spänner fler hål i taget, men så länge jag spänner ett hål och sedan väntar någon minut och spänner i omgångar så står han snällt upp :)

Aha okej ska testa (: tackar så mkt ;D

Vad sägs om att ett tag framöver testa att sätta på hjälmen först, sedan tränset, så sadla med löst spänd sadelgjord, direkt gå ut på stallplan, leda runt och spänna gjorden i omgångar?

Det gäller ju att försöka bryta mönstret så snart som möjligt innan det blir en vana och sadeln lär heller inte må bra av att hästen lägger sig med den.

Om det funkar att sadla och gå ut direkt kan du ju testa att stå kvar en stund och ev spänna något hål till på gjorden inne. Funkar det kan du ju testa att gå 2 m från hästen, men inte utom synhåll osv så kanske du lyckas klura ut exakt vad det är som får hästen att lägga sig. Även om det troligaste är att hästen reagerar på att gjorden dras åt lite för snabbt så KAN det ju vara något annat just din häst reagerar på.

Dessutom tycker jag är det mycket lättare att lära om sig själv genom att bryta det egna mönstret rejält, det är så attans lätt att halka tillbaka i gamla vanor om man är trött, stressad eller blir disraherad.

Jaha okej (: jo de kan jag också testa (: tackar :D

Fast hästen reagerar ju pga ett tryck, så att bryta "mönstret" är ju snarare att upphöra med det som orsakar trycket på hästen.
det var kanske så du menade, men när du skriver mönstret så låter det som att man typ vill bryta en ovana, och det är inte en ovana det handlar om hos hästen utan en reaktion den inte råder över själv, som effekt på en situation.

det finns ju många teorier om vad sadeltvång är. allt från att det är en nerv som kläms, till en kombination av nerv, och hästens integrerade klaustrofobi som flyktdjur. det bästa man kan göra, om den teorin stämmer, är att undvika situationer där gjorden dras åt i trånga utrymmen eller för hastigt, och orsakar ytterligare orsak att framkalla klaustrofobin/trycket på flyktdjuret. Om den sistnämnda teorin stämmer, vilket jag själv tycker mig ha sett många belägg för, så är just sadla i stallgången med hästen uppbunden, en möjlig trigger till detta, dvs hästen sitter fast, står i ofta en trängre gång, och får ett tryck på sig av en sadelgjord som dras åt.

Jag skulle i första steget, för att utreda den individuella hästens behov, avlägsna ALLA möjliga faktorer, dvs inte sadla i gången alls, definitivt inte spänna gjorden.

funkar det (man kan tex prova att lägga på sadeln men spänna gjorden ute), eller sadla helt ute till att börja med), så kan man sen närma sig såna försök som du beskriver, dvs prova om det går att spänna MYCKET löst inomhus osv osv.

de kan ju slå/skada sig ngt oerhört när de rasar ihop på ett betong golv. pratar inte om skrapsår eller synliga sår, utan framför allt risk för att skada bäcken, rygg osv osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 951
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka