Han går inte upp i vikt=/

MaRomer

Trådstartare
Min killes travare går inte upp i vikt! Han får nu:
Hö: fritt
Havre: 3 kg
Krafft grund: 3 kg
Betfor: 1 liter (ouppblött)
Lusern: 1 liter (uppblött)
Matolja: 1 dl

Träning: Han tränas inte alls utan vilar tills han fått upp hullet.

Sen i december har han bara gått upp ca 5 kg. Han var inte tränad på nån månad när de fick hem honom.

En kompis sa magnezium brist? vad tror ni?
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

Jag tror han får för lite mat...
Fri tillgång på hö säger ingenting, och han får ju inte MYCKET kraftfoder heller.
Har ni t ex hö som innehåller 5 MJ och 19 g smrp så förstår jag att ha inte ökar.
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

det svåra är att han inte äter upp allt kraftfder!. Höet vet jag inte om...men i och med att det är ett travstall så kan jag inte tänka mig att det är dåliga värden.. små hingstarna och de andra har inga problem att gå upp i vikt! Han vill inte äta mera hö heller...
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

Nu måste jag få fråga;
Vad ger du din häst om detta är för lite mat?Kul att veta bara, ta inte illa upp.
MIn häst får ca 9-10 kg hö, 5 dl torr betfor och 4 dl lusern,dl vitamineral per dag.
Han är smällfet.:o (kallblodskorsning)
Försöker banta honom, men jag tycker inte jag kan ta bort mer....:confused:
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

MaRomer skrev:
Min killes travare går inte upp i vikt! Han får nu:
Hö: fritt
Havre: 3 kg
Krafft grund: 3 kg
Betfor: 1 liter (ouppblött)
Lusern: 1 liter (uppblött)
Matolja: 1 dl


Med tanke på hur mycket kraftfoder (havre och grund) eran häst får så är det helt naturligt att den inte går upp i vikt. Häsens kropp fungerar inte per automatik att gå upp ju mer man stoppar i den.

Havre och grund innehåller MASSOR av stärkelse av olika sorter detta är mycket mer svårtspjälkat än fibrer och fett vilket resulterar i att er hästs MJ intag räcker inte till att även lägga på hullet samt att hästen med största sannorlikhet även har kväveöverskott från kraftfodret då det inte räckt att spjälka all stärkelse vilket bidrar till att hela kroppensmuskelaturen går omkring med mindre mjölksyra vilket till slut kan bidra till att hästen överlag går ner i vikt, men fortfarande är fast och stum i kroppen.

Jag skulle utan att tveka byta ut havren och grunden helt och hållet.

Istället skulle jag ge hästen foder som är lättspjälkat och som innehåller mer fibrer och fetter.
Fri tillgång på hö
några kg lucern
betfor och linfrökaka samt mineraler.

Detta kommer garanterat få er häst att gå upp i vikt ganska så omgående. Sedan så skulle hästen få gå på detta även över sommaren men i annan mängd så att den inte tappar av inför nästa säsong.
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

MaRomer skrev:
Min killes travare går inte upp i vikt! Han får nu:
Hö: fritt
Havre: 3 kg
Krafft grund: 3 kg
Betfor: 1 liter (ouppblött)
Lusern: 1 liter (uppblött)
Matolja: 1 dl

Träning: Han tränas inte alls utan vilar tills han fått upp hullet.

Sen i december har han bara gått upp ca 5 kg. Han var inte tränad på nån månad när de fick hem honom.

En kompis sa magnezium brist? vad tror ni?

hej, jag har också haft problem med för tunn häst.
honom ger jag korn istället för havre ( bra för hästar som ska gödas)
vetekli,betfor får han samt lusern 1½ kg (ca 3 liter torr lusern) som jag självklart blöter upp.

mitt tips är att öka lusernet och ta bort lite hö så att han orkar få i sig lusernet.
sen att byta ut havre till korn istället.
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

Remont skrev:
Nu måste jag få fråga;
Vad ger du din häst om detta är för lite mat?Kul att veta bara, ta inte illa upp.
MIn häst får ca 9-10 kg hö, 5 dl torr betfor och 4 dl lusern,dl vitamineral per dag.
Han är smällfet.:o (kallblodskorsning)
Försöker banta honom, men jag tycker inte jag kan ta bort mer....:confused:


Eftersom vi inte har en aning om vilket värde det är i trådskaparens hö är det svårt att gissa...Vi vet inte heller om "fri tillgång" betyder att den äter 4 kilo eller 18 kg.

Men att en häst är mager har två orsaker
1. För lite mat (eller för dåligt näringsinnehåll).
2. Den är allvarligt sjuk.
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

byt ut kraft grund helt emot lusern.
en häst kan äta upp till 3kg torr(ska självklart blötläggas) lusern om dagen.
byt ut havren emot korn.
låt honom gå på fri tillgång på hö och ge honom en hink blöt lusern på kvällen i boxen så har han under hela natten. det funkar superbra på våret halvblod!

hur mycket hö uppskattar du att hästen äter?
5kg? 10? 15?
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

om hästen inte äter kanske han är ledsen och behöver muntras upp med lite stimulans?
Jag skulle pova kornkross, fungerade utmärkt på min iaf!
Lycka till!
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

CK skrev:
Eftersom vi inte har en aning om vilket värde det är i trådskaparens hö är det svårt att gissa...Vi vet inte heller om "fri tillgång" betyder att den äter 4 kilo eller 18 kg.

Men att en häst är mager har två orsaker
1. För lite mat (eller för dåligt näringsinnehåll).
2. Den är allvarligt sjuk.


Han trycker i sin ca 10 kg hö om dagen..


Tack för alla tips!
 
Sv: Han går inte upp i vikt=/

Hur är det med mask? Träckprov/blodprov taget? Avmaskad när senast med vilket medel? Nån gång avmaskad mot bandmask?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 994
Senast: Habina
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 968
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp