Han går inte runt mig vid longering!

W

wingdings

Hej allihopa :)

Här om dagen skulle jag för första gången träna lite tricks med min femåriga medryttarhäst. Eftersom det kräver en uppvärmning, hade jag bestämt mig för att longera i bara grimma och långt grimskaft. Efter några varvs "följa john" i paddocken tänkte jag mig att jag skulle börja. Men nu till problemet: Istället för att gå i en ring runt mig, stod pålle bara där och såg oförstående ut. Typ "vad sjutton vill du att jag gör nu?" :p Jag är helt säker på att han är longerad förut. Hur ska jag göra för att han ska förstå vad jag vill?

Jag provade att svinga en stump av repet, men då flyttade bara bakdelen. Samma sak om jag gick mot baken. Att trava en bit med honom och sedan förflytta mig till mitten gick inte heller. Detta ska alltså vara "cirkelleken", utan långpisk. Måste jag börja med pisk eller finns det ett annat sätt?

Kort sagt: Hur får jag min häst att gå i en cirkel RUNT mig istället för att följa efter mig? :confused:

Sv: Han går inte runt mig vid longering!

Hästar som inte förstår brukar jag leda runt i en cirkel och länga linan eftersom.
Har man en medhjälpare så kan den leda hästen de första varven. Det brukar ge sig rätt fort tycker jag.

Är det så enkelt? :p
Ja, jag får väl prova mig fram.

prova att lägga energi mot bogen för att få hästen att gå ifrån dig, ev höja handen som är närmast hästens huvud (inte vifta alltså..).

Även om det är ett långt grimskaft så genererar ju det en liten volt, ju mindre volt desto svårare för hästen.

Jag lär unghästar att longeras genom att gå först som vanligt längs fyrkantsspåret jag är vid bogen på hästen och har longerlinan och en dressyrpisk i handen.
Sen backar jag av så jag hamnar vid ljumsken på hästen, med sträckt lina driver jag hästen frammåt. Gör halt, skrittar fram, gör halt osv. När hästen mascherar på fast jag går vid ljumsken så är det bara att bromsa upp sig själv och hålla kvar i linan, då kommer hästen att gå runt dig. Sen är det bara att öka på linlängden, men att ha kvar tanken att du driver hästen framför dig. Då uppstår aldrig problemet att du hamnar mule mot näsa.

Tack för svaren! :bow:
Jag har inte provat igen med honom, men det ska nog gå fint.
I värsta fall får jag väl gå tillbaka till början, tror dock som sagt att hankan det men det sitter en bit inne
Hade ett fyra meters grimskaft, är det för kort?

4 meters grimskaft är absolut inet problem att longera på, bara att tempot blir begränsat.. däremot så krävs det övning för att en häst skall kunna longera på en cirkulär volt av sig.. ett longer/tömmkörningsspö är alltid bra att ha.. dels för att driva på men även att korrigera hästen, exempelvis att den skall ta ut volten.

Om du menar cirkel-leken från "de 7 lekarna" (?) så ska du själv stå stilla på samma ställe, utan att gå runt. Och hästen ska, när du börjar, stå mittemot dig. Peka åt det hållet du vill att hästen ska gå åt (med den handen du håller grimskaftet i). Går den inte så börjar du vifta med lugna rörelser mot den del av hästen du vill ska flytta sej först, dvs huvudet och halsen, tills den viker undan för pressen. Då viftar du mot bogen tills den vänder sig, sen bakåt på hästen, tills den går. När den går slutar du vifta, tar ner handen och står neutralt, på samma ställe, och byter hand på grimskaftet bakom ryggen. Stannar hästen så upprepar du bara, tills den har förstått vad du menar. Hoppas du fattade :D
Om du inte redan känner till de 7 lekarna, så rekommenderar jag dem starkt!!!;)

Ja, har testat "De sju lekarna" och de är ju helt fantastiska! :)

Tack så mycket för ditt tips. På alla hemsidor som jag har sätt har det i stort sätt bara stått "Få din häst att gå i en cirkel och vifta med grimskaftet om den stannar" :grin:

Jag får jobba på det här, som sagt tack för din välinvecklade svar :D

Liknande trådar

E
Hästhantering Jag skulle vilja ha andras synpunkter och idéer för att lära min häst longeras på lina! Varför jag vill att hon ska kunna det är därför...
Svar
12
· Visningar
2 173
Senast: Elisabethh
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Helan
·
H
Hästhantering Vad är kriterierna för att bra ledarskap? Min Hekla hade lite olater för sig när jag började rida henne. Hon drog iväg i hagen när...
2
Svar
22
· Visningar
2 783
Senast: Galant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kall lägenhet