han får skav av dressyrgjorden, hjälp!

skorpannorpan

Trådstartare
Jag har ett problem, hästen jag rider får jättelätt skav, överallt. Det mesta hanterar jag men jag står villrådig över skaven från dressyrgjorden. det kvittar vad jag gör. Vad rekomenderar ni? Har ni några allmäna råd eller tips på bra gjordar. I det yttersta får jag ju köra med päls men jag har hört att det kan bränna och ställa till det med att huden viker sig... Evigt tacksam för svar!!!!

Sv: han får skav av dressyrgjorden, hjälp!

Min förra häst fick jättelätt skav av sadelgjorden. Jag köpte en sadelgjordstunnel i gelématerial och det funkade bra. Jag smorde alltid in honom där han brukade få skav innan ridning också.

vad har du för gjord då?? mjukt läder är överlägset, och den måste vara fodrat.

annars finns det fårskinn till dressyrgjordar, det bränner inte. fuskpäls är däremot väldigt dåligt, det kan bränna.

Har en häst som jättelätt får skav av allt, använde innan en gjord fodrad med fårskinn o de funkade bra. När jag bytte sadel var jag även tvungen att byta gjord o skaffade då en mjuk lädergjord från Prestige o de har också funkat bra.

En mjuk fodrat lädergjord som några redan nämnt tror jag är bäst. Annars får du göra som vi har på en av våra hästar, använda en tunn, mjuk fårfäll runt gjorden (inte en sån man köper i hästsportsbutiker utan en sån där man kan ha hemma i fåtöljen typ)

han har en såndär gjord som påminner om läder med en massa kontur på insidan. kostar typ 300, lite resår vid spännena.Ska det vara helt slätt läder? det är precis som om hans hud veckar sig.. Han är rakad också ska kankse nämnas. Får man ha päls på gjorden under tävling?

jag tycker att du ska kolla över hur lång gjorden är. jag hade en som var för kort förut och det började skava lite. gjorden måste vara så pass lång att den inte klämmer när hästen rör sig.

Min häst får också skav av gjorden. Av själva kanten som är på gjorden.
Har provat allt möjligt, presitgjord, jauargjord, fårskinn, antiskav material mm. Det som har funkat allra bäst är min dressyrgjord från Gera. Inget skav alls!

http://www.henrikssonsridsport.se/geragjord4.jpg

Min ponny fick jämt skav av sadelgjorden. Så då köpte vi ett slags plåster som var lite tjockare. Det var kanonbra! Satt dessutom kvar.
Finns på vetrinärkliniker och sånt.

Svampar är också bra att använda mellan hud och sadelgjord.

tror det är gera han har när ja tittar på länken. kankse den är för kort? hur vet jag det? försöker alltid ha lika mkt på båda sidorna och då handlar det nog om typ 3-4 cm hud mellan gjord och sadel. är det för lite?

nej det är inte för lite, snarare på gränsen till för lång..

men prova med fårskinn? många hästar blir extra känsliga i pälsen nu på vintern, särskilt dom klippta.

Hur bred gjord har du? Jag hade ett sto som alltid fick skav av sadelgjorden, riktigt illa blev det med lite bredare gjordar. På henne blev det så att huden veckade sig och klämdes mellan sadelgjorden och hennes armbåge, ju bredare gjord desto större påfrestning i det området. Kanske kan det vara något liknande för din häst?

Vi provade allt möjligt men för oss fungerade det bäst med en dressyrgjord i läder som smalnade av vid armbågen, tror den inte var mer än ca 5-6 cm där. Då fick hon fortfarande lite skav i perioder (ffa vår och höst vid pälsfällning/sättning), men inga öppna sår åtminstone. Minns att vi under en period använde en kort vanlig gjord också (med fårskinn som skydd mot spännena) och det fungerade också hyfsat. Men jag minns att det var svårt att hitta smala dressyrgjordar, iaf då (4-5 år sedan), det tycktes gå en trend i "ju bredare desto bättre" vilket inte alls passade oss.

tror det är gera han har när ja tittar på länken. kankse den är för kort? hur vet jag det? försöker alltid ha lika mkt på båda sidorna och då handlar det nog om typ 3-4 cm hud mellan gjord och sadel. är det för lite?

På min häst som är väldigt känslig - särskilt på vintern - måste jag ha gjorden så nära sadelkanten som möjligt, annars får han skav av stropparna.

så den är för lång?! hur långt ska det vara mellan schabrak och gjord? är det bra med sån som smalnar av kankse? skavet är så skumt då det är i höjd med armbågen men vinklat snett framåt uppåt på båda sidorna. han är rakad.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har fått skavsår vid "armhålorna" på båda sidorna sen en tid tillbaka. Trodde från början att detta var från sadelgjorden, så...
Svar
3
· Visningar
1 533
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 573
Senast: Keb71
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?