Han dricker nästan ingenting!

F

foxtrot

Jag har ett stort problem, min D-ponny dricker nästan ingenting. Han dricker inget på natten och bara pyttelite i hagen (jag har koll på det). När jag har ridit så brukar jag göra vatten blandat med det som blir över från betforen och det dricker han av men han dricker ju inte så mkt som han borde. Jag blandar upp betforen med ganska mkt mer vatten än vad som behövs + att jag blandar upp morgon havren med vatten, så han ska få i sej mer vätska! Jag har provat ALLT! Salta maten(har jag slutat med), blanda vattnet med äpplejuice, lägga betfor, havre och hö i vattnet. nu har jag slut på ideér, snälla hjälp mig! jag börjar bli riktigt orolig..

Sv: Han dricker nästan ingenting!

Varför slutade du med att salta maten? Åt han dåligt då?

Min häst drack dåligt första sommaren hos mig. Andra sommaren fick hon extra salt av mig varje dag = drack mycket mer.

Slickar han mycket på sin saltsten annars och har han tillgång till saltsten i hagen?

Han har en saltsten och en mineralsten, mineralstenen har han haft i ett år och den har han slickat lite på, saltstenen har han inte rört.

Ett helt år? :eek: Min häst är saltoman så hon kan sluka i sig sin på två veckor... :angel:

Jag tycker det låter som om han inte äter tillräkligt med salt helt enkelt, då får de inte samma törst-känlsa.

Du kan väl prova igen med salt och se om det hjälper? Nu minns jag inte vad dagsbehovet av salt är för hästar, men min pålla brukar få ca en matsked/dag eller det dubbla om det är RIKTIGT VARMT. :crazy:

Det finns salt att köpa av krafft men annars duger vanligt salt helt utmärkt, bara det är UTAN JOD.

Lycka till med pållen! :)

Be veterinären kolla om han är uttorkad. Dricker han lika lite oavsett hur varmt det är? Mina hästar dricker minimalt med vatten när det är minusgrader men ju varmare det blir desto mer dricker dom

jag hade också kollat med veterinären, men annars kanske du ska fortsätta att blöta höet för då får han ju i sig mer vatten utan att han måste dricka mer:idea:

Jag gav han salt utan jod ett tag men det hjälpte helt enkelt inte och folk uppe i stallet sa att om jag fortsatte att ge honon salt och det inte hjälpte så kunde han bli uttorkad... Kan han det? Veterinären sa att han borde dricka ungefär 30 liter om dagen och att min häst drack för lite, han sa inget annat

Om jag var som du skulle jag prova att återigen ge honom salt i maten. Du kanske gav honom för lite när du gjorde det sist..? Jag ger extra salt 2 ggr/dag till min häst för han äter inget alls på sin saltsten (tror inte att han förstår vad den sitter där för :D ) Dessutom får han betfor 2 ggr/dag.

Numera dricker han mycket bättre, och har inte kolik alls lika ofta längre (vilket han hade ofta förut). Dessutom hänger jag in hinkar med vatten i boxen, eftersom hästarna lätt kan bli "uttråkade" av att dricka om det inte kommer tillräckligt med vatten i vattenkoppen. (Men eftersom du har koll på hur mycket han dricker antar jag att du redan har hink till honom).

Precis som nämndes tidigare här i tråden försvinner hästarnas törstkänsla om de har natriumbrist. Så om de inte har tillräckligt med salt i kroppen blir de alltså inte törstiga.

Samma med min häst! Dricker dåligt på vintern men ännu sämre på våren.
Testat salt, äppeljuice ( bästa sorten :) ) you name it, inget behagar. Som mest dricker han vintertid ca 8-9 liter vatten och kanske högst 3 liter under våren.
Vad han däremot älskar är smältvatten från snö i skogen och regnvatten. Vi går till skogen och han får dricka av det där det är "rent" ej lerigt.
Min gamla häst drack minst 30 liter per dygn oavsett årstid.

På sommarbete har jag ingen koll då har de vattenkopp men ser sällan min häst stå vid koppen, däremot de andra.

Ska testa örtsalt..........................

Hur mycket dricker ponnyn per dag, då?

Mina D-ponnyer har alltid druckit runt 20 liter per dag under den svalare delen av året, och jag har aldrig reagerat över att det skulle vara lite.

jag skulle salta maten, min rör inte sin saltsten o dricker väldigt dåligt om jag inte saltar maten, salt är inte farligt de kissar ut överskottet.

Vi saltar vattnet.. Har inte haft problem med att någon inte gillar att dricka.

Gira :banana:

Tack för alla tips! Jag ska prova allt jag inte redan provat . Och så ville jag bara säja till Tirre eftersom att det var hon som nämnde det, att han faktiskt aldrig har haft kolik..

Vad får han för problem av det låga vätskeintaget?
Hur mycket dricker han?
Finns det vattenpölar i hagen eller gräs, som gör att han kanske får i sig mer vätska än du tror?
I vårt stall har vi hinkar som rymmer 20 liter. De hästar som ligger under 160 cm i mankhöjd brukar hos oss inte dricka ungefär en hink om dagen, de större dricker lite mer. Även min häst på 164 cm dricker på vintern inte mer än 20-25 liter per dag. Vi fodrar betfor och lucern som vi blöter,då där får de i sig några liter till. Alla hästar i detta stallunder 20 års tid,har druckit mindre än vad litteraturen brukar beskriva som normalt, därför tvivlar jag på siffrorna i litteraturen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 088
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 788
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur