Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

_FiA_

Trådstartare
Vi har fått ett problem med våran valack. Han är väldigt väluppfostrad och trevlig i all hantering, MEN nu har vi fått ett problem när vi släpper honom i hagen. Precis när man hakar loss grimskaftet eller tar av honom grimman så exploderar han iväg i full fart. Han är helt lugn när man öppnar grinden och vänder honom runt och stänger den, hur cool som helst. Men han väntar bara på att han ska höra "klicket" när när man hakar loss honom så drar han. Problemet med detta är att ibland har man kanske inte riktigt hunnit haka loss honom, utan han tror det och drar då i princip av en armen när han drar iväg. han stannar ju så fort han märker att han sitter fast fortfarande, men då är det ju redan för sent så att säga.

Jag har provat att gå in i hagen och sen vänta en stund och klia honom och sånt, men han gör samma sak ändå när man väl ska släppa honom.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Är han först ut i hagen eller är där fler hästar?

Han kanske har fått någon liten "vinterfnatt" eller har han alltid varit så?

Ett problem som kan bli att i dessa "fnattar" så kan det lätt komma ett ben och man kan lätt hamna i skottlinjen om man inte är snabb undan och då kan man bli illa sparkad även om det inte var hästens avsikt...

Vad man kan göra åt det? Om det är tillfälligt så kanske du kan ta med ett äpple eller en morot ut som du ger medan du knäpper loss? Gärna två äpplen så han kan få ett till efter du knäppt loss om han nu skulle stå kvar av det?
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Ha med godis och ge honom när ni går så att han vet att du har det, sen ger du honom när du går in i hagen. Då vill han nog inte lämna dig :) Kanske inte funkar på en gång men efter ett tag lär han sig nog.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

När jag jobbade i ett dressyrstall var det en häst som gjorde så varje dag på sommaren när de gick på gräs.
Instruktionerna från ägaren då var att ha dubbelt att leda med (grimskaft + lina) så att man fortfarande hade nåt att hålla honom i. Sedan skulle man ge honom en godis precis samtidigt som man knäppte loss. Hästen leddes med kedja under hakan och det blir ju jätteknöligt om hästen sticker iväg när den tror att man knäppt loss -men kedjan fortfarande är genom ena ringen. Så jag gjorde så att jag inte använde kedjan utan hade den bara knäppt i den undre ringen som ett vanligt grimskaft. Och så gav jag en godis medan jag knäppte loss inne i hagen -och var noga med att verkligen, gå in i hagen, vända och stanna hästen innan man knäppte loss.

I stallet jag står nu är det två hästar som innan de kom till detta stallet knappt hade gått i hage så de brukade göra så, slänga sig och explodera så fort de kom in i hagen. Men dem har de lärt att det alltid är godis innan man sticker iväg. Så med dem går man in i hagen, vänder, knäpper loss och ger en godis (de står numera kvar och väntar på godis), sen sticker de iväg.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Han är inte först ut i hagen utan det är oftast hästar som går brevid. han har väl alltid haft tendenser till det innan, men vi såg inte det som något problem för då väntade han helt säkert tills man knäppt loss innan han stack. Men nu på sista tiden har det blivit värre. Problemet är att det är ju stallägaren som tar ut på morgonen och han gör samma sak då, och hon är rädd att få armen avdragen så hon tar ut honom med bara ett grimskaft runt halsen så hon bara kan släppa. Jag ska testa att ta med ett äpple ut ett par gånger så får vi se om det blir bättre.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

sådär kan min häst bli i korta perioder på våren då vi har släppt över från vinterhagarna till vårhagarna som har nytt gräs i hagen och hästarna bara är så otroligt ivriga att komma iväg ut. Jag löser det enkelt och smidigt med att ta med ett äpple eller morot ut, och när jag knäpper loss hästen så ger jag äpplet i några bitar eller moroten i några bitar, och klappar lite i lugn och ro en liten stund efter att jag knäppt loss. Det funkar superbra. Mina stall kollegor gör samma sak om han har en sån liten "period" och då är det inga problem. När det är som du säger, dvs inga problem med att de ångar på och ska dra, och inga problem att snällt vända runt osv, så är det ju inte av olydnad eller dumhet på ngt sätt att det blir sådär, de är bara ivriga och väntar på klicket, och är man då lite sen eller missar så kan det bli fel.

edit: såg nu att alla andra skrivit samma sak. haha : )
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Håller med alla som säger att du ska ge honom ngt innan du släpper. Om det är ljudet från haken som triggar honom kan pröva ta ett rep utan hake ( finns t ex att köpa på Jula billigt ) och trä igenom ringen på grimman och sedan knyta en säkerhetsknut på samma vis som när du binder hästen i stallet, dvs en knut som går upp när du drar i den lösa tåten. Och ...glöm inte ha hjälm på dig när du släpper ut!
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

När vi gick med unghästar när jag gick i skolan så trädde vi igenom änden på grimskaftet genom nederdelen av nosgrimman, om nån förstår hur jag menar? :) Se till att trä igenom grimskaftet "bakåt" så det inte slår hästen på nosen sen! Sen knäpper man loss haken, men har då fortfarande hästen "kopplad". Haken är enklast att knäppa loss innan man går in i hagen, när hästen liksom inte förväntar sig det... Då slipper man att hästen drar iväg med grimskaftet eftersom det lätt löper igenom när du sen bara håller i ena änden (gud vad detta var svårt att förklara!) :p En säkerhetsgrej helt enkelt, kombinerat med godis för att få hästen att lära sig vänta.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Klicka som faen med haken utan att släppa hästen så får han helt enkelt lära sig att han sitter fast. Du kan ju hålla grimskaftet lite spänt första gångerna och klappa lite på hästen. Sen kan man avancera till att man knäpper loss men har trätt änden på grimskaftet genom grimman så han sitter ändå osv. Till slut kommer han förhoppningsvis att känna efter innan han drar iväg.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Vinterfnatt??:D:D:D Härligt med vinterfnatt...

Ja :D
Jag visste inte hur jag skulle beskriva det, för det är väl inte höst längre även om det är plusgrader och ingen snö? ;)
Men det där när pållarna blir lite fnattiga av att luften blir kallare och friskare liksom! :laugh:
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

När jag jobbade i stall hade vi en sådan valack där. Han vände inte bara utan sparkade upp båda bakhovarna och man fick vara snabb som attan undan. När jag släppte ut honom tog jag därför både grimskaft och lina, släppte grimskaftet och höll koll på honom med linan. Det tog någon månad men sedan släppte beteendet helt.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Ett bra sätt att höja säkerheten i ett läge som detta, är att göra en sluss innanför grinden in hagen. Sätt upp stolpar (går bra med sådana där vita, lättflyttade plaststolpar) och dra eltråd så att du kommer in i en fålla direkt när du kommit in genom ordinarie grind. Gå in med hästen i fållan (inte för liten så han blir trängd, såklart) och stäng bakom dig. Knäpp sedan loss hästen inne i fållan. Han kan inte springa iväg eftersom han är instängd. Här kan du ju ge honom nåt gott om du vill det. Öppna sedan lugnt och stilla fållan in till resten av hagen och låt honom gå in.

På detta sätt så kan man avdramatisera själva "klicket" när haken knäpps loss, och samtidigt undvika att själv skada sig av virvlande hovar eller ystra vinterfnatts-rusningar.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Om du börjar med rutinen att han får en liten godis EFTER att du hakat loss grimskaftet då?

Börja med att visa att du har godisen, haka loss, och säg något fiffigt ord som "hoppålek!" och ge godisen. Så kanske det blir lite tydligare för honom när det är ok att dra iväg :idea:

..ser nu att jag inte var den enda med den lösningen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Ja :D
Jag visste inte hur jag skulle beskriva det, för det är väl inte höst längre även om det är plusgrader och ingen snö? ;)
Men det där när pållarna blir lite fnattiga av att luften blir kallare och friskare liksom! :laugh:

För att inte tala om nyklipptpälsfnatt! :idea::rofl:
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Jag har tränat alla mina (och andras som ska stå i mitt stall med för den delen) hästar att stanna när man släpper dom.
Mina har inte grimma i hagen, som jag förstår att er har?, så för mig är ju slutresultatet att när jag drar av grimman håller jag en hand på nosryggen och hästarna får inte röra sig ur fläcken förrän jag lyfter handen. Det har gått väldigt snabbt att lära dom detta, och även om dom står och "laddar" så räcker handen på nosryggen för att dom ska stanna.

Nu har jag lärt mina detta innan de börjar dra iväg för mig, så för att få er häst ur den vanan kan det vara en bra idé att ge en godis när man släpper, eller har en till person med ett längre grimskaft som kan hålla i hästen när man släpper det korta skaftet. Bryta mönstret är det viktigaste.
När de sedan är någorlunda lugna vid släpp lägger man grimskaftet om halsen innan man knäpper loss det (det kan verka praktiskt att hålla i grimman, men det är också livsfarligt) och lägger handen på hästens nosrygg. Så länge handen ligger där ska hästen stanna.
Ingen häst jag träffat har behövt fler än fem gånger för att lära sig detta, men sedan vill det ju att man inte slarvar, för då "glömmer" dom illa kvickt.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

De lär sig rutiner fort .
lite som att alltid galoppera på samma ställe- hästen laddar.

Gå in med hästen till de andra o släpp först då eller gå ett par varv.

Godis är aldrig fel för att få uppmärksamheten.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

jag hade samma problem med min foderhäst så fort hon görde klicket från haken ville hon iväg!

det var bara till att öva, hon hade även den fula ovanan att kasta sig in genom grinden, det vi gick in och ut ut hagen. hon blev först släppt när hon gick in fint. det var steg ett

steg två var att gå in vända tunt, sätta för grinden, väntat tills ästen står lungt och stilla en klicka med haken utan att knäppa lös. (OBS handskar är ett måste!) dvs lura hästen, hon satsade då för att vända runt och kasta sig iväg med i samma ögonblick som hon var påväg bort ryckte jag till i grimskaften och hon fattade att hon satt fast fortfarande och hon kom av sig så att säga. Sen fortsatte jag klicka med haken ända tills hon slutade reagera på ljudet och stod stilla. Behövde bara rycka en gång, när jag sedan klickade övriga gånger ryckte hon bara till lite för varje klick men stod still.

eftersom det var en väldigt snabbtänkt häst fattade hon principen fort, dock fick man upprepa den många dagar för hon var ju tvungen och testa om man menar allvar alla dagar. Vi jobbade dock lite i motvind eftersom stallägaren tyckte att det var helt ok att släppa henne i grinden och låta henne rusa in, han fixade inte med att hantera henne riktigt.

ibörja fick hon ha grimma i hagen eftersom hon var svår att få tag i när hon skulle in också. men sen gick det över så behövde hon inte grimma längre. då använde jag spännet på sidan och knäppte upp nackstycket höll en hand över nacken. tog av grimman höll kvar handen en lite sund sen tog bort handen. Så hon stod kvar så länge jag hade handen där.


Hon slutade dock aldrig fara iväg helt, men det det blev så pass bra att hon ibland stod kvar helt lungt och ibland bara på bus for iväg, nog mest för att hon visste att hon inte fick. stora skillnaden var dock att i början gjorde hon det pga stress på slutet såg man att det inte fanns någon stress kvar utan bara bus.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Så började min häst ett tag när man släppte honom på bete mm.
Jag löste det så att jag- innan jag kopplade lös honom- satte slutet av grimskaftet runt nosremmen på grimman. Så höll jag så att han kände att han fortfarande satt fast.
Försökte han då kasta sig iväg när han hörde knäppet från spännet - ja då höll ju matte fortfarande i.
Efter bara ett par gånger hade han lärt sig att vänta tills jag släppte.
 
Sv: Han drar iväg så fort man släpper honom i hagen

Börja med att visa att du har godisen, haka loss, och säg något fiffigt ord som "hoppålek!" och ge godisen. Så kanske det blir lite tydligare för honom när det är ok att dra iväg :idea:

..ser nu att jag inte var den enda med den lösningen ;)

Mattricket fungerar till 99.9% på alla djur :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Min häst har börjat springa iväg från mig i hagen. Hon möter mig och hälsar, men så fort hon hälsat så travar hon iväg. När hon kom till...
Svar
11
· Visningar
2 416
Senast: Bells
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp