Han biter mig i ryggen!

S

Sellan

har letat men hittar inte en lösning till mitt problem.
har pysslat och tränat NH med ponnyn så mycket det går (altså, så mycket jag kan än så länge, håller på å lära mig mer).
(någon kanske läst i min tidigare tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606591 )
för en vecka sen var jag tvungen att pusha han i hagen när han inte ville komma in, sen var allt frid och fröjd, kunde tillomed borsta bakbenen innan han motioneras (annars brukar han sparka)

jag har haft honom i 5 år och tidigare inte haft dessa problem, visst kunde han vara jobbig någon dag men nu tycker jag gränsen är nådd.
problemen har uppstått efter jag lånat ut honom en längre tid till lite mindre barn som inte klarade av honom och sen en tjej som slutligen blev rädd.

visslar jag på honom kommer han i full galopp fram till mig, står still när jag borstar, följer efter mig lös, när jag springer springer han, han har slutat nafsa/hugga när man tar handen till mulen(de har handmatat honom när han var utlånad), stannar jag stannar han brevid mig, om jag krafsar han på något skönt ställe gör han cirklar med överläppen på min rumpa :D

MEN när han går bakom mig så HUGGER han mig i ryggen, helt oprovocerat! har läst en massa och överallt står det att hästarna bits när de känner sig trängda osv... men han kan väl inte känna sig trängd av att han går bakom mig??
han började nu i veckan... när han biter mig i ryggen så ryter jag i ett nej och stannar. han kastar sig bakåt (vänder int mig om) så om jag slagit honom ungefär, sen är han avaktande ett tag senare efter ett litet tag klappar jag honom på kroppen och blir kompis med han och så börjar proceduren om efter ca en halvtimma...

har hittat massa om de 7lekarna som jag ska prova på honom idag :banana:

Sv: Han biter mig i ryggen!

uppdatering!

jag provade att leka första och andra leken leken igår.

första leken gick som en barnlek, han bryr sig inte om plastpåsar eller ngt (fast det hade jag tränat förut innan jag visste ngt om NH för typ 3år sedan)..
lek nummer två var det lite svårare med för han skulle bara BITAS men efter en dust med han ( :o ) (motattack när han bits) så slutade han och lyssnade på mig. när man skulle trycka på huvudet för att han skulle sänka var jag tvungen att pressa allt jag hade med båda händerna (han höll emot!!) sen var jag tvungen att hänga mig över hans hals samtidigt och då gav han med sig.. fast det går fortfarande lite trögt.
att flytta bakåt och sidled går bra :)

släppte han sedan lös i ridhuset och han sprang bockande runt i ridhuset och showade av rejält tills han var klar och gick fram till mig och stannade. kunde då röra hela han när han fortfarande var lös och stod still.

första delen av "passet" var jag jättearg och han var väldigt billig vid snabb affär om man säger så, han knockade mig underifrån så nu är jag röd på hakan och aldeles svullen men andra delen uppvägde ju kivet innan...

min undran nu är, får jag "slå tillbaka"(enligt NH altså) när han försöker bitas/hugga?
förut när han gick med en ranghög pålle i hagen gick han och bet den andra ranghöga hästen hela tiden trots att han fick sparkar emot sig, tillslut sa hästen ifrån och jagade lillen runt i hagen medans han högg honom blodig över ryggen.. borde han inte ha lärt sig att inte bita de ranghöga då? ca ett år efter när han var utlånad bet han och besteg stona(som var högre rang) som gav homom några rejäla sparkar och hugg men han fortsatte, ettrig som han är...
pga sitt betende blev han utfrusen från stoparet som ALLTID höll han på andra sidan hagen.
när han har gått med hästar med lägre rang har han bitit dem i rumpan och varit jävligt elak mot dem och de har alltid sparkat mot han då (träffat åxå) men han slutar inte.
vet inte om han är van att gå i flock/hage innan han kom till svergie men nu går det ju inte eftersom han inte blir accepterad av andra hästar/de tål honom inte.
han blir nästan mobbad. i stallgången hugger de andra hästarna och sparkar i väggen när han går förbi..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar