Han bara faller ihop.

Sv: Han bara faller ihop.

*knapplån*

Låter som klockrent sadeltvång, själv hade jag nog kollat närmare på utrustningen (sadeln så den passar) eftersom TS dessutom beskriver att hästen kan vara lite stulig att rida. Sadeltvång kan ju faktiskt bero på obehag för att utrustningen inte passar (obehag i samband med sadling och ridning).

Just detta att hästen reagerar kraftigt 10-30 sekunder efter att man spännt gjorden tycker jag är ett skolboksexempel på sadeltvångsreaktion. Vad som sedan skapat obehaget (gjord som inte fungerar till hästen, utrustning som ger obehag, ridningen är inte kul) det är omöjligt att göra annat än spåna om.

Jag har väldigt ltie erf av sadeltvång men de jag har sett på närmare håll och som hållit på att trilla har inte gjort efteråt utan just då gjorden spänns. Men jag tror er:D Hur som helst måste det ju kanske kolla vad det kan bero på i o m att det kommit från att inte ha visat något sånt alls vad jag förstår av ts.

De få jag har träffat på har haft mest allvarlig sadeltvång just efter vila tex men det har blivit bättre när de varit i gång. En bekants häst visade sej dock ha rätt allvarliga ryggproblem som var orsaken, och även på den försvann det värsta när den var igång igen efter tex en vila. Så med tanke på allt tycker jag ändå att ts ska kolla upp häst och sadel för säkerhets skull.

Rätt sadelgjord är också viktigt, om det är s-tvång.

Jag hade åkt in till klinik direkt om jag hade varit i din sits. Vissa här i forumet verkar vara så bombsäkra på att sadeltvång är boven i det hela, men det skulle inte jag lita på - det kan mycket väl vara så att sadeltvånget är ett symptom på ett annat problem eller sjukdom!

Personlighetsförändringar har även jag sett inträffa hos flertalet hästar som visat sig ha en fästingburen sjukdom vid närmare undersökningar och bockning/sparkar utan att ha haft något sådant beteende innan känns också som ett symptom på att något inte står rätt till i kroppen (du bör ju märka om det är glädjeskutt efter vila eller om det sker i irritation i samband med arbete).

Sen kan du ju passa på att se över utrustningen ordentligt i samma veva, det skadar aldrig. Ju grundligare utredning desto bättre !

Sadeltvång är ju bara en beskrivning av reaktionen, det har ju inget med bakomliggande orsaker att göra. Viktigt att skilja på. Självklart ska orsaken utredas, på klinik eller genom genomgång av utrustningen. Jag hade personligen börjat med att kolla utrustningen, blir problemet botat av en annan sadel t ex, tycker jag inte det finns anledning att åka till veterinären.

Sadeltvång är ju bara en beskrivning av reaktionen, det har ju inget med bakomliggande orsaker att göra. Viktigt att skilja på. Självklart ska orsaken utredas, på klinik eller genom genomgång av utrustningen. Jag hade personligen börjat med att kolla utrustningen, blir problemet botat av en annan sadel t ex, tycker jag inte det finns anledning att åka till veterinären.

Klart det är viktigt att skilja på, men som flera här framställt det när man läst inläggen så låter det som att sadeltvånget är problemet och ska "behandlas" med en ny sadel eller en längre sadelgjord.

En ny sadel kan säkert göra saken bättre om fallet är så att den gamla inte passar längre, men jag skulle nog ändå åka in för en koll så att det inte finns någon skada i ryggen som kan återkomma och förvärras efter en stunds användning av den nya sadeln.

Det KAN behandlas med passande utrustning, om utrustingen är problemet. Utredningen börjar ju givetvis med att man företar de enklaste undersökningarna först, som vilken veterinärutredning som helst.

Att röntga ryggen innan man kollat utrustningen tycker jag är som att skjuta sparvar med kanon.

Fast iom att ts inte verkar ha så jättestor hästkunskap, så måste jag nog hålla med om att en veterinär (eller väldigt hästkunnig annan människa) åtminstonde bör kolla på hästen.
Röntga kanske är lite överkurs det håller jag med om, men har hästen gått en längre tid med opassande sadel så är det väldigt troligt att det är något fel i ryggen och den bör åtminstonde kännas igenom ordentligt.

Visst är sadelbyte ett billigare (nåja..) och snabbare alternativ, men att hästen blir bra med en ny sadel är ju ingen garanti på att den inte har ont i ryggen. Den nya sadeln kanske bara avlastar på ett sätt som inte är LIKA obehagligt som den förra.

Min häst har blivit botad från något sadeltvångsliknande :) men det gäller ju att man som hästägare då har tillräcklig kunskap eller hjälp runt omkring sig så man är säker på att hästen inte har kvar något problem som inte märks lika tydligt.

Usch!
Jag hoppas verkligen att du har kollat honom hos veterinär och inte avfärdat problemet som sadeltvång...

Ta blodprov, fästingsjukdomarna är förrädiska och mycket svåra att hitta enbart pga symptom.
Hade en häst som den mycket duktiga veterinären totalt avfärdade fästingsjukdom på. Hästen var vinglig bak. Hovslagaren på kliniken som kände både häst och veterinär blev sur & tvingade fram ett blodprov. Det kan vi tacka gud för idag! Han hade erlichia (stavning?) & tack vare snabb behandling är han bra idag! Han var redan innan stamkund hos den veterinären pga hovproblem så vet. kanske trodde att det hade med det att göra.

Din häst påminner mycket om min shettis. Han var bråkig & bockade & busade en del (som alla shettisar gör trodde vi), men sen så en dag när vi var ute & red så rasade han i backen. Konstigt tyckte jag, men han kanske snubblade eller halkade på något sätt. Nästa gång det hända var i ridhuset. Han ville åt ett håll & ryttaren åt ett annat. De åkte kana framåt istället, för han bara rasade. Varför? På kliniken konstaterades muskelinflammation och sammanväxta tornutskott. Anledningen till att han blivit så dålig i slutet var för att sadeln inte var ultimat & han reds & tränades hårt. Tänk om vi vetat detta tidigare! Då hade vi inte behövt bråka med honom. Idag är han en riktig gentleman i ridning & mycket frisk & fin i övrigt. Varje gång han hade trillat & sen rest sig så var han som vanligt igen.

Visst kan du kolla utrustning först, men det är lite att gå bakvägen. Åk till klinik & få problemet behandlat, hästen hinner kanske muskla om sig tills den är frisk & om du struntar i att kolla upp hästen på klinik så är det inte säkert att du blir av med problemet trots att du byter utrustning.

Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!!!!!:idea:

(därför är jag stammis på kliniken, och jag har aldrig åkt dit i onödan.)

Det KAN behandlas med passande utrustning, om utrustingen är problemet. Utredningen börjar ju givetvis med att man företar de enklaste undersökningarna först, som vilken veterinärutredning som helst.

Att röntga ryggen innan man kollat utrustningen tycker jag är som att skjuta sparvar med kanon.

Jag skjuter hellre sparvar med kanon än missar en hök med ärtbössa... ;)

Jag är lite nyfiken på sättet du drar en parallell mellan TS häst som ramlat i stallgången 2 ggr när hon spänt sadelgjorden rejält, och din häst, som vinglade och var udda under ridning?

Jag håller med Lovisaleonora: Med så tydliga symptom på sadeltvång hade jag kollat utrustningen först, slutat dra åt gjorden i stallgången och istället gjort det utomhus successivt. Om problemet försvunnit då hade jag ansett mig hittat orsaken.

oj, kom in på denna tråd helt av misstag. Men jisses, hoppas du har kollat upp med veterinär nu och att du vet orsaken till detta. Låter lite konstigt om detta endast kan bero av sadeltvång.. det tror jag inte på..

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
514
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 111
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?