F
flashlight
Sv: Han bara faller ihop.
Jag har väldigt ltie erf av sadeltvång men de jag har sett på närmare håll och som hållit på att trilla har inte gjort efteråt utan just då gjorden spänns. Men jag tror er Hur som helst måste det ju kanske kolla vad det kan bero på i o m att det kommit från att inte ha visat något sånt alls vad jag förstår av ts.
De få jag har träffat på har haft mest allvarlig sadeltvång just efter vila tex men det har blivit bättre när de varit i gång. En bekants häst visade sej dock ha rätt allvarliga ryggproblem som var orsaken, och även på den försvann det värsta när den var igång igen efter tex en vila. Så med tanke på allt tycker jag ändå att ts ska kolla upp häst och sadel för säkerhets skull.
Rätt sadelgjord är också viktigt, om det är s-tvång.
*knapplån*
Låter som klockrent sadeltvång, själv hade jag nog kollat närmare på utrustningen (sadeln så den passar) eftersom TS dessutom beskriver att hästen kan vara lite stulig att rida. Sadeltvång kan ju faktiskt bero på obehag för att utrustningen inte passar (obehag i samband med sadling och ridning).
Just detta att hästen reagerar kraftigt 10-30 sekunder efter att man spännt gjorden tycker jag är ett skolboksexempel på sadeltvångsreaktion. Vad som sedan skapat obehaget (gjord som inte fungerar till hästen, utrustning som ger obehag, ridningen är inte kul) det är omöjligt att göra annat än spåna om.
Jag har väldigt ltie erf av sadeltvång men de jag har sett på närmare håll och som hållit på att trilla har inte gjort efteråt utan just då gjorden spänns. Men jag tror er Hur som helst måste det ju kanske kolla vad det kan bero på i o m att det kommit från att inte ha visat något sånt alls vad jag förstår av ts.
De få jag har träffat på har haft mest allvarlig sadeltvång just efter vila tex men det har blivit bättre när de varit i gång. En bekants häst visade sej dock ha rätt allvarliga ryggproblem som var orsaken, och även på den försvann det värsta när den var igång igen efter tex en vila. Så med tanke på allt tycker jag ändå att ts ska kolla upp häst och sadel för säkerhets skull.
Rätt sadelgjord är också viktigt, om det är s-tvång.