Han bara faller ihop.

Sv: Han bara faller ihop.

Börja med att kolla upp hästen ordentlig hos veterinär och ta ut en duktig sadelutprovare.
Sadeln passar säkerligen inte om hen har stått hela sommaren.
Jag tror att din häst har sadeltvång, delvis av en ickepassande sadel.
Hästen behöver veterinärundersökas eftersom det är vanligt att de får inflamation i ryggen när sadeln inte passar och ligger fel.
Att ha så kort gjord att man får ta i för att nå första hålet är helt förkastligt, så får man absolut inte göra för det är som att be om sadeltvång.

Detta hände min gamla ponny hos hans nya ägare. Han började vara till åren 17-18 år. När sadeln spändes och flickan gick för att hämta tränset trillade han ihop :eek: Aldrig hänt förr och dom kliade sig i huvudet. Kommer inte ihåg vad dom gjorde men vet att det dröjde innan det hände igen en andra gång, tanken här var sadeltvång om jag inte minns fel då inga andra fel kunde hittas. Sen var det lugnt i säkert ett år. Ponnyn mådde prima och flickan började se fram emot ett läger hon skulle få åka på med ponnyn. Veckan innan händer det igen :cry: med flickan på. Alltså dom hann sadla och leda ut hästen plus sitta upp. Flickan blev såklart rädd och mamman oxå. Efter detta vet jag han fick någon form av böld vid manken som det kom var ur och efter en grundlig undersökning visade det sig något fel på ryggen så han avlivades. Väldigt tråkigt! Så jag skulle ta ett erlichias prov och en ORDENTLIG undersökning av ryggen på klinik. Skillnaden här var att ponnyn hela tiden var sitt vanliga jag i övrigt.

Jag håller med om att hästen ska kollas just utifrån det du skriver här. Det finns andra anledningar än sadeltvång.

Just att hästen ramlar ihop när sadelgjorden är spänd redan och ägaren vänder ryggen till och går för att hämta ngt annat, (som med din ponny) vid sadeltvång brukar benen i så fall vika sej just då gjorden spänns. Inte en stund efteråt.

Men jag vet inte eftersom jag inte har så mycket erf av sadeltvång, men jag skulle nog vilja utesluta andra skäl, just pga ovanstående.

Hm. Jag skulle inte heller stirra mig blind på sadeltvång utan kolla med en veterinär. Min pålles mamma föll också ihop. Det visade sig vara hjärnhinneinflammation.
Hur är hästen vid barbackaridning??

min häst trillar också ihop om någon drar gjorden för hårt. Hon lägger sig också ner om lyset släcks när hon står i stallgången.

En veterinär koll kan absolut vara på sin plats men sadeln kan ha ändrat sig till och med gått sönder. Jag har varit med om det två gånger. En gång på ridskolan då en vanligtvis pigg och framåt häst vägrade gå framåt för en elev som var mycket duktig. Ett järn i sadeln, inte bommen hade gått sönder.

En annan gång också en framåt lydig och samarbetsvillig häst som plötsligt blir istadig där hade bommen gått av

Har jag missat ngt, jag hittar ingenstans i tråden där hästen är problematisk att rida eller faller ihop. BARA när sadelgjorden spänns?

Första stycket i startinlägget beskriver en häst som har förändrat sitt sätt att vara. Från lugn till nervös.

Det (i kombination med att den lägger sig) skulle jag ta som varningsklocka och inställa mig på närmsta bästa klinik så fort ledig tid finns.

Jo fast det står ingenstans att den trillar ihop under ridning. Snarare är det förtydligat att det bara hänt 2 gånger, isamband med att gjorden spänns.

Det är en enorm stress för en häst med sadeltvång att få gjorden spänd, särskilt om detta forceras.

Jo.

Men den har ändrat sitt beteende.

Det skulle jag se till att kolla upp. Först (och inte rida under tiden).

Jo fast det står ingenstans att den trillar ihop under ridning. Snarare är det förtydligat att det bara hänt 2 gånger, isamband med att gjorden spänns.

Det är en enorm stress för en häst med sadeltvång att få gjorden spänd, särskilt om detta forceras.

Så här står det:

För det mesta när man precis spänt fast sadeln och ska till sadelkammaren för att hämta hjälm och träns. Då har han bara legat på stallgolvet och försöker ta sig upp men han får ingen riktigt kraft, benen bär honom inte. Så det tar 1-2 minuter innan han lyckas ta sig upp. Men när han väl har kommit upp igen så är han helt som vanligt.

Om ts, som man kan tolka det, redan spänt gjorden och vänt för att gå till sadelkammaren, så är det inte lika självklart sadeltvång för mej, just att falla ihop brukar väl vara en reflexreaktion just då gjorden spänns, inte en stund efter:confused:' Eller?

Det ihop med förändrat beteende samt att den ligger kvar så pass lång stund, och inte visat (som det framgår) tidigare tex den där första reflexen, (frambenen viker sej men hästen står kvar) innan detta hänt, så ja sammantaget skulle jag vilja kolla mer även om det kan sluta med att det är sadeltvång trots alls.

Nä det är ett exakt beteende som stämmer in på sadeltvång.... de faller inte alltid omedelbart när gjorden spänns utan precis som TS beskriver.....

Låter ju spontant som sadeltvång, om den "bara" lagt sig efter sadling.
Hörde om en häst för några år sen som fick "sömnsjukan" och föll ihop plötsligt utan anledning.
Men jag skulle som många andra skrivit kontakta en veterinär....

just att falla ihop brukar väl vara en reflexreaktion just då gjorden spänns, inte en stund efter' Eller?

Tyvärr så är det inte så enkelt, galenpannan jag hade med sadel -och uppsittningstvångtvång kunde alt. svimma el. slå en kullerbytta och ligga på rygg, i båda fallen så tar det en stund innan de kommer till sans igen.

Han kunde göra dessa varianter både av att han bara fick en gjord lagd på ryggen eller bara när han såg den, andra gånger när gjorden hade spänts på plats, man visste aldrig när eller i vilken variant det kom. Till detta så hade han även uppsittningstvång som visade sig på ett tredje vis.

Tror att TS häst av någon anledning nu fått sadeltvång, men skulle iaf göra en utredning på den i första hand och sluta använda all form av gjord till man med säkerhet vet. Å är det bara tvång så hoppas jag TS förskaffar sig all kunskap hon kan om hur hon ska hantera det på säkraste och bästa viset så det inte blir värre.
Att ha en tvångshäst kräver många gånger individuella lösningar.

Senast ändrad:

*knapplån*

Låter som klockrent sadeltvång, själv hade jag nog kollat närmare på utrustningen (sadeln så den passar) eftersom TS dessutom beskriver att hästen kan vara lite stulig att rida. Sadeltvång kan ju faktiskt bero på obehag för att utrustningen inte passar (obehag i samband med sadling och ridning).

Just detta att hästen reagerar kraftigt 10-30 sekunder efter att man spännt gjorden tycker jag är ett skolboksexempel på sadeltvångsreaktion. Vad som sedan skapat obehaget (gjord som inte fungerar till hästen, utrustning som ger obehag, ridningen är inte kul) det är omöjligt att göra annat än spåna om.

*knapplån*

Låter som klockrent sadeltvång, själv hade jag nog kollat närmare på utrustningen (sadeln så den passar) eftersom TS dessutom beskriver att hästen kan vara lite stulig att rida. Sadeltvång kan ju faktiskt bero på obehag för att utrustningen inte passar (obehag i samband med sadling och ridning).

Just detta att hästen reagerar kraftigt 10-30 sekunder efter att man spännt gjorden tycker jag är ett skolboksexempel på sadeltvångsreaktion. Vad som sedan skapat obehaget (gjord som inte fungerar till hästen, utrustning som ger obehag, ridningen är inte kul) det är omöjligt att göra annat än spåna om.

Håller med i detta inlägg..

Många tror tyvärr att sadeltvång är ngt som bara drabbar unga hästar som sadeltämjs....det stämmer inte, tyvärr..

Har själv en 14-åring som har sadeltvång.. :p Brukar sällan bli ngt av det då jag spänner gjorden i omgångar o på bägge sidor ;) Har han vilat o är laddad pga det så brukar jag tom ta ut honom i paddocken innan jag spänner gjorden o även ta honom på lina några varv för det är en vig rackare... :p

Vid ett tillfälle en sommar så hade jag spännt gjorden så sadeln satt kvar, men inte med... då sprayar jag flugmedel på honom o han drar upp magen/spänner sig o tjohoo... rätt upp i vädret :o

Hade tagit ut en duktig sadelprovare o kollat sadeln samt skaffat en längre gjord till att börja med ;) Gärna en som även är utb massör/naprapat som samtidigt kan känna igenom din häst ifall den har ont....

Själv hade jag nog åkt till klinik omedelbart, men jag är rätt överbeskyddande med mina hästar o åker hellre en gång för mkt..... :angel:

Lycka Till o låt oss gärna få följa upp hur det går ;)

Jag kan tänka mig att orsaken till att han har börjat bocka och så kan vara överskottsenergi. Eftersom han har tränats för trav tidigare och när han blev ridhäst fick han även där mycket med motion och träning. Men eftersom vi har haft så dåligt underlag här så får han inte riktigt den motion han behöver. Men nu när underlaget är bättre kan vi motionera ordentligt, så jag ska kolla om det blir bättre då med bockandet.

Kanske kan TS upplysa om vad hon har för sadel och om den är utprovad? Kanske om hon vet hur gammal sadeln är. Är sadeln nyligen utprovad, så KAN eventuellt risken att det är sadeltvång vara mindre. Men jag personligen skulle tycka att det var jätteobehagligt om jag skulle varit i TS situation och min häst börjat betett sig sådär. :( Klinik omedelbums.

Hoppas det går bra och lycka till!

Fast överskottsenergi pga sommaren? Det är ju december? :p

Ridbeteendet kan säkert bero på överskottsenergi, speciellt om det är så att hästen går ute lite och knappt rids.

Men med tanke på förändrat beteende i ridningen OCH problemet vid sadlingen, så är jag ganska övertygad om att sadeln inte passar!
Jag tror inte en sekund på att sadeltvång bara kommer sådär pang bom utan anledning, utan det beror antagligen på att du har en opassande (för trång?) sadel!
Kanske i kombination med för kort sadelgjord som du måste dra åt direkt..
Kanske hästen även har ont i ryggen pga detta. Kolla upp det hos en veterinär för att vara på den säkra sidan!
Är det en travare är det extra viktigt, då de många ggr har svaga ryggar.

En sadel ska sitta bra, och sadelgjorden ska vara så pass lång att den hänger löst när man har den på yttersta hålen. Är den kortare än så så måste man skaffa en längre, eller en förlängning om man nu inte har råd eller lust att köpa en ny gjord.

sadeln är snart 2 år och den är utprovad. Kan hända att han har tappat lite muskler sen jag köpte den.

Oj, på två år händer mycket! Särskilt om man får igång träningen/ställer av hästen. Har han tappat muskler sedan utprovningen är det ju risk att sadeln får kontakt med ryggraden - har du kollat så allt ser bra ut?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
514
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 111
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?