Han bara faller ihop.

Bamse

Trådstartare
Min häst har alltid varit väldigt lugn, trafiksäker och inte rädd för någonting. Men nu har han börjat uppföra sig väldigt konstigt.
Han är rädd för nästan allt och han är ganska stressad när vi är ute.

Han har också fallit ihop några gånger i stallgången helt utan förklaring. För det mesta när man precis spänt fast sadeln och ska till sadelkammaren för att hämta hjälm och träns. Då har han bara legat på stallgolvet och försöker ta sig upp men han får ingen riktigt kraft, benen bär honom inte. Så det tar 1-2 minuter innan han lyckas ta sig upp. Men när han väl har kommit upp igen så är han helt som vanligt.

Han har också börjat sparka bakut och bocka mycket i ridningen som han aldrig har gjort förut.

Kan också tillägga att han bara har stött och slöat hela sommaren att det kanske är överenergi när han får komma ut.
Men han stod också hela förra sommaren och när jag satte igång han då var det absolut inga problem, då var han precis som vanligt.

Kan han ha fått någon hjärntumör/hjärnblödning när han har börjat uppföra sig så konstigt?

Sv: Han bara faller ihop.

Du har väl kontaktat en veterinär? Hade min häst bara fallit ihop i stallgången och inte kunnat resa sig hade jag omgående ringt ut en veterinär :confused:
Du bör ju absolut inte rida en häst som bara kan falla ihop, tänk om han faller ihop under ridturen? Du måste nog göra en riktig utredning för att ta reda på vad din häst drabbats av, fästingar kan ju oxå ställa till det?

När jag läste första delen av ditt inlägg med stressen osv tänkte jag direkt på hur min häst var förra året pga otrivsel, för lite foder, för dåligt foder osv.

men när jag kom till delen där du skriver att hästen faller ihop i stallgången... :crazy: fy vad läskigt!! jag hade åkt till klinik direkt, jag hade blivit livrädd!

hur länge har detta hållit på? händer det varje dag?

När jag läste första delen av ditt inlägg med stressen osv tänkte jag direkt på hur min häst var förra året pga otrivsel, för lite foder, för dåligt foder osv.

men när jag kom till delen där du skriver att hästen faller ihop i stallgången... :crazy: fy vad läskigt!! jag hade åkt till klinik direkt, jag hade blivit livrädd!

hur länge har detta hållit på? händer det varje dag?

Fallit ihop några gånger:eek:, inte frågar jag på Buke då. Håller med om att klinik är väl något bättre.

Jag hade ett fullblod som plötsligt började bete sig underligt. Ibland var han som vanligt, men med jämna mellanrum blev han sämre och sämre. Dålig balans, även i ridning, sparkade bakut vid ridning, stressad, svettades, magrade trots mycket mat. Det visade sig vara ehrlichias. Kolla upp hästen så fort som möjligt, både för hästens och för din egen säkerhets skull.

Hoppas det löser sig!

det händer absolut inte varje dag. Det har hänt två gånger. Det konstiga är att så fort han har kommit på benen igen så är han precis som vanligt, precis efter det har hänt har vi gått runt mycket med honom för att kolla men det syns ingenting han verkar varken ha ont i vare sig ben eller rygg.

det händer absolut inte varje dag. Det har hänt två gånger. Det konstiga är att så fort han har kommit på benen igen så är han precis som vanligt, precis efter det har hänt har vi gått runt mycket med honom för att kolla men det syns ingenting han verkar varken ha ont i vare sig ben eller rygg.

jag hade åkt till klinik direkt. 2 gånger känns som 1 eller egentligen 2 gånger för mycket för att jag skulle kunna slappna av... :crazy:

Hästens beteende kan bero på många saker.

Min första tanke är sadeltvång. Hästarna drabbas efter det att man dragit sadelgjorden. Vissa hästar lägger sig ned, andra går i taket.
Pröva att spänn gjorden mer försiktigt. Om du har resår kan det vara så att du drar för hårt för fort. Dra långsamt med många pauser.
Vissa hästar reagerar med obehag från sadeln om de är blöta eller kalla över ryggen.

Att hästen bockar kan bero på att den ogillar sadeln!
Kolla upp hur sadeln ligger!
Den kan ligga sämre om hästen ex. fortfarande är rund efter betet eller om den har byggt mer eller fått mindre muskler på ryggen.
Få någon som kan (veterinär eller annan kunnig) att känna igenom ryggen, är ryggen öm kan hästen behöva en behandling med antiinflammatoriskt.

Prova att vända hästen i snäva cirklar åt höger och åt vänster.
Har hästen med problem att vända åt något håll? Får den med sig benen i alla vändningar? Håller den balansen?
Har hästen svårigheter med något av detta kan det vara problem som kräver utredning. Då bör du boka en tid på en klinik för en neurologisk utredning.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Detta hände min gamla ponny hos hans nya ägare. Han började vara till åren 17-18 år. När sadeln spändes och flickan gick för att hämta tränset trillade han ihop :eek: Aldrig hänt förr och dom kliade sig i huvudet. Kommer inte ihåg vad dom gjorde men vet att det dröjde innan det hände igen en andra gång, tanken här var sadeltvång om jag inte minns fel då inga andra fel kunde hittas. Sen var det lugnt i säkert ett år. Ponnyn mådde prima och flickan började se fram emot ett läger hon skulle få åka på med ponnyn. Veckan innan händer det igen :cry: med flickan på. Alltså dom hann sadla och leda ut hästen plus sitta upp. Flickan blev såklart rädd och mamman oxå. Efter detta vet jag han fick någon form av böld vid manken som det kom var ur och efter en grundlig undersökning visade det sig något fel på ryggen så han avlivades. Väldigt tråkigt! Så jag skulle ta ett erlichias prov och en ORDENTLIG undersökning av ryggen på klinik. Skillnaden här var att ponnyn hela tiden var sitt vanliga jag i övrigt.

Tycker det låter förståndigt att gå med han i stället för att rida om han trillar ihop men tänk på att gå på mjukt underlag i fall han skulle trilla ytligare en gång.
Jobbade för på ett hoppstall där det var en häst med en festing sjukdom som man inte kunder rida eller ta ut i hagen så hon fick ledas vid hand i ridhuset tills hon blev bra.

Vet att det kan hända att hästar trillar när man drar sadelgjorden om en nerv kommer i kläm, dock har jag aldrig varit med om det.

Dem hästarna som jag vet har ändrat beteende utan att bytta ägare eller stall har antigen varit skadade, har fått en tumör eller lider av någon festing sjukdom.
Men även om det handlar om ett stall/ägarbyte så skall man kolla upp det.

Hästen har sadeltvång. Sluta dra gjorden inne när hästen står uppbunden i stallgången. Absolut livsfarligt om hästen reagerar med tvång - de kan skada sig allvarligt när de faller ihop.

Vilken häst som helst kan utveckla sadeltvång, även om de inte haft det tidigare.

Det är inte ett dugg konstigt, det är så de reagerar vid sadeltvång.

Tycker också att det låter som sadeltvång. Skaffa en gjord med resårer på båda sidor, fäst gjorden väldigt lätt i stallet, ta ut hästen, led den en bit, dra gjorden lite till, led den en bit och dra den lite till. Sen kan du sitta upp. Landa i lätt sits i sadeln, låt hästen gå några steg innan du försiktigt sätter dig ner. Dra inte gjorden mer än nödvändigt.

jag drar alltid bara till det första hålet inne i stallet. Jag spänner ordentligt innan jag ska hoppa upp. Fast sadelgjorden är nästan lite för kort. Även fast det är resår måste jag ta i en hel del för att få den till första hålet.

Har varit med om liknande på en häst en gång. Ramlade omkull,svårt att ta sig upp. Sedan som vanligt igen.
Nu var det inte min häst,men jag har för mig att det var s.k sadeltvång.

jag drar alltid bara till det första hålet inne i stallet. Jag spänner ordentligt innan jag ska hoppa upp. Fast sadelgjorden är nästan lite för kort. Även fast det är resår måste jag ta i en hel del för att få den till första hålet.

Ja där har du svaret. På en häst som har sadeltvång kan du INTE dra åt. De reagerar framför allt inomhus, om de är som din att de lägger sig ner. Det finns många teorier, bland annat en nerv i sadelgjords staden under magen, som kläms, samtidigt som hästen upplever ett visst mått av stress/klaustrofobi. Detta blir maginfierat uppbunden i en stallgång, om sen gjorden dras åt.

vad som orsakat din häst att utveckla detta går inte att svara på på internet. faktum är att den nu gjort det , och då måste du ta hänsyn till det och undvika det. Hästen kan få mkt allvarliga skador av att ramla i stallgången.

jag har en häst med sadelgjorts tvång som gjort likadant som din. jag använder en sadelgjords förlängare som gör att jag kan spänna sadeln så att den ligger kvar, men gjorden spänner inte åt, inne i stallet. (detta gör jag i boxen - i stallgången blir hästen för stressad över just detta). sen tar jag ut hästen och väl ute i fria luften går det bra att dra hur mkt man vill i princip, successivt.

ta din hästs beteende på allvar och åtgärda omedelbart.

Då får du köpa en större gjord.
min häst har sadeltvång och jag spänner 3 + 3 inne i stallet och då hänger gjorden lös (långa stroppar) och sen får jag ta på benskydd och KANSKE dra ett hål.. sen tränsa och då brukar jag dra ett hål..
och sen skritta fram för hand och dra lite då o då tills den sitter.
Tar oftast 10 min att få spänt gjorden..

Förra veckan drog jag ett hål för fort (gjorden satt alltså fortfarande inte hårt spänt överhuvudtaget eftersom vi var i stallet) och genast så reagerade han och då fick jag sadla om och börja om från början...

när ja läste trodde ja de var min häst någon skrev om :eek: Min var precis så där sen en dag så blev de 100 gånger värre än att han bara trilla sådär. Sluta med djursjukhuset långtid visa sig att han haft en liten hjärnblödning. Önska att ja åkte in redan första gången han trilla men vi hade golv som var hallt och tänte han blivit rädd och därför tappat balansen. Men nu vet ja ju att så var de inte:( hade ja varit i dina kläder så hade ja kollat upp de direkt:) hoppas de löser sig :)

Ta ut veterinär och ta blodprov. Ser inte dom något så kan hästen ha smärta som gör att den gör så.... Kolla upp hästen noga, något är inte som det ska tydligen...

Håller med, låter konstigt att den både fått sadeltvång + börjat bocka och sparka när du rider .
Hej från Hambo

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
514
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 111
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?