Han backar, bockar och sticker. Vad ska jag göra?

L

lolouice

Jag är medryttare på en 19-årig gammal travare, som ibland bara vänder och sticker. Ibland bockar av mig. Och ibland backar och fjantar runt.

Jag har ibland bara väntat ut honom när han vägrat gå och ibland använt spöet. Att vänta ut kan ta upp till en timme men att använda spöet funkar inget vidare, då bockar han och backar istället. Jag har ibland suttit av också och lett han förbi och då går han hur bra som helst.

Han följer även med mig överallt så fort jag står på marken, men när han blir "ensam" kvar på marken så är han inte alls lika lugn längre. Jag har ramlat av drygt tre ggr nu, då han har bockat av mig. Och det stör mig inte alls, men jag vill komma till orsaken?

Han ska tydligen inte ha ont någonstans och hans tänder är kollade, sadeln passar och så. Främst så beter han sig såhär när han har stått dagen eller två dagar innan.

När han blir rädd för något så kan han bara vända och sticka, då får jag knappt stopp på honom och om jag får det så bockar han och spänner sig i hela kroppen.

Någon som har en teori om vad som pågår här?
Tacksam för svar! :bump:

Sv: Han backar, bockar och sticker. Vad ska jag göra?

putt, putt!

Så där är det för mej också :( inte kul... Jag har inga tips. jag har provat det mesta men det ända som har funkat är att rida med andra då går det hur bra som helst-

ponny500 skrev:
Så där är det för mej också :( inte kul... Jag har inga tips. jag har provat det mesta men det ända som har funkat är att rida med andra då går det hur bra som helst-

Okej. Så är det för mig med. Fast inte över broar. Då går han tätt tätt intill de andra hästarna med mulen på den hästens bakvalv över bron. Ganska farligt. Men annars finns det ju bara ett sätt, att hoppa av.
De andra i stallet säger att jag står under min häst i rang. Och däför så skickar han mig före över broar och andra läskigheter. Eftersom att jag är svagast så gör det ju inget om jag dör tycker han. Jag vet inte om det stämmer, men isåfall vet jag inte vad jag ska göra för att visa mig högre i rang. För det är ju verkligen inte bra att vara under sin häst. Och egentligen så borde han ju vara "elak" mot mig och bete sig hur som helst från backen om jag står under honom. men det gör han ju inte.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra?

Det är svårt att veta orsaken när man inte sett hästen i helheten och träffat den...

Men en häst jag brukar rida ofta kan också få för sig sånt där ibland. När hon ser något "farligt" stannar hon och går inte förbi, och sen vill hon vända och gå fort därifrån. Men jag brukar bara vända tillbaka henne och så stannar vi på stället innan det farliga och står där en stund. Mkt klappar och beröm och uppmuntrande röst medan vi står stilla. Sedan när jag skänklar på henne och hon kanske går en jätteliten bit framåt men sedan tvekar så går vi fram igen efter en liten stund.
Varje gång hon ens tyder på att hon går framåt för skänkeln mot det "farliga", så låter jag helt glad på rösten, då blir hon taggad och nästan vill gå över även om hon är tveksam, bara jag är bestämd samtidigt.

Det har mycket att göra med hur mycket hästen litar på en. Man har ju bättre kontakt med hästen från marken, sedan när man sitter upp och rider så kanske hästen känner sig osäker på en del saker. Bra att träna ledarskap, att få hästen att lita på dig ännu mer. Även från hästryggen.

Har till och med hänt att den här hästen jag snackar om har stegrat sig. Hon ville absolut inte gå över en liten bro. Men med jättemycket beröm och klappar och uppmuntrande ord gick det bra. När hon ville backa bort från bron så blev det ett negativare tonläge på rösten. Massa tålamod och hon gick över.

Man ska inte använda spö om hästen är rädd för något och inte vill gå fram till det. Handlar det endast om tittigheter och att hästen bara "larvar sig" så kan man göra det. Men inte om det handlar om rädsla. Hästen tappar bara förtroendet för en och litar bara mindre på dig nästa gång. Kanske blir ännu räddare.

När han bockar så kan du ju försöka att inte låta honom dra ner huvudet, oftast då de bockar.. Inte vet jag om mitt svar var till någon störra hjälp, men lycka till! Hoppas du får det att funka bättre! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 094
Senast: lundsbo
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama