Han är lite tunn!

Sv: Han är lite tunn!

Joo jag funderar faktiskt på att börja fodra med Lusern och lite Olja för det verkar vara det bästa enligt många här så...

Sv: Han är lite tunn!

Som några stycken av oss sa. Det bästa är att hålla sig så gott det går till grovfoder då det är betydligt skonsammare mot magen, framför allt när det gäller protein. Hästen tillgodåser sig fibrerna i grovfoder långsammare, medan det går betydligt snabbare med kraftfoder, om de tillgodåser sig för mycket protein för snabbt så kan det uppstå påföljder. Därav är grovfoder bättre, dessutom så får de mer att tugga om man väljer det i stråformat.

Men om det int skulle räcka så är kraftfoder jättebra. I så fall så får man räkna ut vilket som är det mest optimala för just din hästs behov.

Foder är något komplicerat men väldigt viktigt;)

Men som sagt, lägg till lusern och olja till att börja med. Blir det int bättre så tar kan man titta på annat kraftfoder.

Och som jag tidigare sa, vill du ha en uträknad foderstat för pållen din, så pm'a mig så kan vi fixa det.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 828
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka