Han är lite tunn!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej! Jag råkade sätta in detta inlägg i fel forum förut och då tog dom bara bort det. De var inte så snällt tycker jag men men nu lägger jag in det igen...

Jo så här är det min Foderhäst är lite Tunn. Så nu undrar jag om ni vet något bra som får honom att gå upp lite i vikt? Det ska heller inte kosta en förmögenhet då min plånbok är ganska liten.

Mvh Cissi :)

Sv: Han är lite tunn!

Mer bra mat är väl en bra början... :idea:

Sen beror det ju på varför han är tunn, vad du ger sen tidigare och vad ditt grovfoder innehåller i näringsväg.

Mustang original kraftfoder i pelletsform eller musli, utan havre och antingen med extra protein eller utan det vilket vi har. Kostar 149 kr för 25 kg. Det ger snabbt en betydligt tjockare häst så att man slipper se revbenen utan att hästen blir hetare/får mer energi. Vi ger vår c-ponny en liter varje dag (pellets). Vet även två stora hästar som det funkar på.

först och främst öka på grovfodret, beroende på vad det är för värden. SEn beror det ju på om hästen är smal över revbenen eller om den har tappat överlinjen. Hur ser din häst foderstat ut ??

Han får fri tillgång på grovfoder och det är kanske inte det bästa värdena i men heller inte de sämsta ponnyn han går med är ju riktigt tjock. Sen får han 1liter havre delat på två och 1liter betfor även det delat på två. Han har gått upp en del sen han kom till detta stall från sina ägare men han är ännu rätt tunn. Han åt innan av sin tidigare fodervärd Häst Krafft vet inte vrf dom slutade ge honom det..

Jag hade i första hand satsat på lusern (vilket jag alltid tjatar om) eftersom det är snällare mot magen än kraftfoder. Hästen får ju lite kraftfoder redan nu, så det kanske är bättre att bara tillsätta lusern. Det är ett prisvärt alternativ (mycket protein) som är skonsamt för hästen. Vi köper lusern (Kvarnby) för 3,33/kg (30 kg säck för 99 kr).

Allra högst på listan just nu är förstås ett bra bete, både billigt och bra för mage, häst och plånbok!

jo jag har hört att Lucern ska vara bra. Så det kanske är det bästa allternativet..

Vi släppte hästarna på bete igår hagen är tyvärr inte den största och hoppas att vi även ska få låna grannens äng..

Men ska jag fortsätta ge honom havre och betfor tillsammans med Lucern då? Typ en liter per dag då eller?

Rider du under betestiden?

Jag försöker - så långt det är möjligt - att undvika kraftfoder. Normalt sett fodrar jag bara med lusern om hästen behöver stödfodras under betet, eventuellt med lite olja om jag tycker det behövs extra energi i foderstaten.

Funkar det så behåll havren och betforen och lägg till lusern. Om du sedan ska ta bort något hade jag börjat med att ta bort havren och/eller betforen och behållt lusernet.

Mycket beror ju på vad du har för häst...

men Uddevalla, då är det någonting som säger mig att ni förmodligen hade ett lika dåligt skördeår som vi här i Trollhättan, isf är proteinet i hö:et lågt och för att få upp det är lusern bäst, då även det är ett grovfoder.
Kraftfoder har man för att kompletera en foderstat, men det är int säkert att du behöver, det beror ju mycket från häst till häst och värden på det man redan ger hästen.
Men jag tror att hö, lusern, havre och betfor samt vitamin och mineraltillskott räcker. Utöver det så kan du lägga till 1dl majsolja, då kommer du snabbt märka att hästen får bättre hull.

Annars så tar det tid att få upp hullet på en häst, medan de snabbt går ned.

Skulle du vara osäker över din foderstat så kan du PM'a mig så kan jag räkna fram en åt dig.

Jo jag kommer att rida honom några dagar i veckan även under betes säsongen.

Så hur tycker du jag ska göra då?

Jag har ett 16årigt varmblod.

Har hört att dom kan vara svåra att hålla bra hull på..

Jo det kan nog hända att hö.t inte är det bästa.

Men det är fler som har sagt att lusern är bra så ska ta å köpa det. Det säljer dom väl på granngården antar jag?

Okej hur mycket majsolja ska man ge isf? Och även hur mycket lusern?

Mja det beror ju hur man ser på saken.
Man får även tänka på rasskillnader, ett varmblod är liksom fullbloden framavlade för att vara starka,snabba och uthålliga, i och med det så krävs det även att de int blir för varma. Därför har de tunn hud och ytliga blodkärl, sedan så har de int lika mycket fett på kroppen som t.ex ett halvblod, utan består i huvudsak av muskler. Dessa faktorer gör att de i vanligt hästfolks ögon ser magra ut, för folk är vana att titta på halvblod och ponnyer och utgår ifrån att alla hästar ska se ut så.
Ett omusklat fullblod och varmblod kan därför se tunnt ut utan att det är i dåligt hull utan har helt enkelt brist på muskler.
En bra jämförelse är en vanlig människa=halvblod och en atletisk människa=full-/varmblod.

Men nog om det. Men som sagt oljan kommer göra sitt kan jag garantera, den tillför den extra energi som denna sortens hästar behöver då deras ämnesomsättning är hög. Likaså kommer lusernet tillsammans med mycket och rätt träning ge hästen den mängd muskler som den är tänkt att ha och hästen kommer se ut som den ska. Men som sagt jämför den int med halvblod, kan ju faktist vara så att den är i bra hull men dock omusklad.

Har du avmaskat hästen? Har du kollat tänderna? Har du analys på grovfodret? Annars tycker jag att Krafft gorv 125 är bra för de lite tunnare. Det har vi till vår arab som lätt tappar i hull. Det är ju något dyrare men då behövs inte luzern och andra vitaminer. Faktum är att Kraft grov 125 innehåller mer protein än luzern.

Ditt inlägg är riktat till fel person.

Men det är en sak att den innehåller mer protein, men det är ett kraftfoder. Det bästa är att hålla sig till grovfoder så långt det går framförallt när det gäller protein då det är betydligt skonsammare för hästens organ osv.

Annars så är Kraffts gröna serie riktigt bra kraftfoder. Använder själv Müsli Grön.

jag tkr oxå du borde prova lusern i första hand, det är snällare mot magen än kraftfoder. Han får ju ganska mkt krsftfoder redan... Olja ska ju annars vara bra om man vill ha upp hullet (har inte fodrat med olja själv).

Faktum är att Kraft grov 125 innehåller mer protein än luzern.

Det är inte sant i alla fall. Kraffts egen lusern innehåller 105 gr smrp, men jag använder Kvarnbys som innehåller 150 gr smrp. Alltså 25 gr mer än Krafft 125.

Krafft 125 är dessutom ett kraftfoder, jag ser absolut ingen anledning att använda ett dyrare kraftfoder som ersättning för ett bra och billigt alternativ som lusern, som alltså är bättre för hästens system än ett kraftfoder.

Jo jag vet att man ibland kan tycka att varmblod ser tunna ut fast dom egentligen inte är det.. Ska ta en bild på honom i veckan och sätta in så får ni se hur han ser ut..

Jätte stort tack för dina tips!

Okej så du tycker att krafft grov 125 inte är nått för min häst?

Är Lusern bra tycker du?

Eller är muslin bättre?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 604
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka