"Han är ju så fin ändå"...

milly

Trådstartare
...säger en okunnig hästägare när man frågar varför hon inte ger ens MINERALER till sin häst. Inte heller proteintillskott trots påpekningar om att höet inenhåller dåligt av det och bör kompenseras med protein.

Ehh, okej han är väl inte helt matt och hemsk, rätt så blank i pälsen, normal i hullet men dåligt musklad och lite bukig. Hon tycker han är så fin så! Därför behöver han inget mer än hö och några nävar betfor och alger (helst inte DET helelr).

Suck.

Men kan det verkligen vara så att han inte behöver några tillskott "för han är ju så fin ändå"? I längden kan det väl inte vara bra för hästen att gå med brister.... :confused:

Sv: "Han är ju så fin ändå"...

Brister är ju aldrig bra:smirk:

Sen är det ju många som "fodrar med ögat" och ger efter utseénde och hull. Man ser ju inte alla brister på en gång. Okunnighet? :smirk:

Sv: "Han är ju så fin ändå"...

Dressyrfantasten skrev:
Brister är ju aldrig bra:smirk:

Sen är det ju många som "fodrar med ögat" och ger efter utseénde och hull. Man ser ju inte alla brister på en gång. Okunnighet? :smirk:

Ja verkligen OKUNNIGHET. Det är det ingen tvekan om! Hon kan inte mycket alls om NÅT vad gäller hästar.
Det värsta är att hon inte VILL lära sig heller. Hon köpte hästen (hennes första) och sen hinner hon inte ens med den... och orkar inte engagera sig! :( :crazy:

Nu efter 1 1/2 år har hon erkännt det och lämnar över hästen på halvfoder till medryttaren som får ta allt ansvar (för att hon VILL det) men de delar på alla kostnader och ägaren får komma ut och rida nån gång då och då...när hon vill (2-3ggr/månad kanske?). Rätt så bra!
Nu har äntligen hästen fått SKOR i fram för att medryttaren propsade på det och nu när hon får bestämma så ska han börja få foder enligt en uträknad foderstat :idea: . ÄNTLIGEN!

Han har en dåligt musklad RYGG och ryggen "hänger" en del. Den behöver byggas upp och det är ju svårt om han går med proteinbrist PLUS att han har haft en jättekass sadel också. NU äntligen ska en ny sadel köpas också! men bara en billig syntetsadel, förstås, men de ska ta hjälp av sadelmakare iaf. Den kommer säkert vara bättre än den gamla!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 250
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 715
Senast: MalinE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama