Han är jätte skygg

Joyride

Trådstartare
Min 2 åring är jätte rädd för saker och blir jätte spänd om man tar på honom.
Går man in till honom i boxen o skall klappa honom så far han undan o tittar på en, dock nyfiket, kommer fram efter ett tag med är endå på sin vakt. Varje ny rörelse man gör reagerar han på, far undan eller blir spänd.

Någon som kan ha förslag på varför? eller vad jag skall göra för att han skall bli bättre, kan kastraktion hjälpa?

Han har sen föl varit lite rädd men inte som han är nu.
 
Sv: Han är jätte skygg

Har det hänt honom något senaste tiden som får honom att vara mer känslig än tidigare?

Jag hade försökt hålla på med honom mycket tex. borsta, massera och pyssla i allmänhet med honom.

Visst kan kastration göra honom lugnare men har man möjlighet att ha dem kvar som hingst tills de blir tre-fyra år så grovnar de på ett annat sätt än om man kastrerar de tidigt.
 
Sv: Han är jätte skygg

Hej!

En del unghästar och hästar i övrigt är väldigt känsliga i huden vid pälssättning och tappning (B-vit kan hjälpa). En del unghästar är väldigt känslig vid beöring när de är blöta, då de inte är vana med att man berör dem då (för pälsen torkar innerst först och när man tar på dem med handen eller borsten så trycker men in vätan till huden igen=obehagligt) Sen är även endel unghästar pälsömma när de växer-växtvärk.

Det går förmodligen över helt om det är ovanstående. Sen kan ju hästen ifråga vara en väldigt känslig individ och då kommer det nog bestå till viss del. Men de blir lite bättre för de vänjer sig ju, men man kanske måste anpassa bortarna till hästen och undvika de vassare bortarna. Man måste även vara lite försiktigar och lugnare i all hantering i övrigt med, så de ej blir skrämda. Lugn och metodisk.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp