Hämtning i hagen.

attempt

Trådstartare
Min häst brukar vara lätt att hämta i hagen, men ibland när han inte "vill" komma vänder han baken till och när man kommer närmare så sparkar han lätt i luften. När jag har med mig något gott, tex en tuss hö, en morot ellet ngt så kommer han glatt. Men jag vill inte att han bara ska vara intresserad av maten, utan av mig. Hur förstärker jag förtroendet och respekten samt vänskapen? Jag vill att han ska tycka det är roligt att umgås med mig.
När jag leder honom stannar han när jag stannar(i skritt och trav), backar när jag backar, går undan för tryck.
Vad ska jag träna på?

Sv: Hämtning i hagen.

hejsan!
Först o främst så ska du inte ha med dej mat till hästen, då mutar du den, och den tappar respekten för dig (ser ner på dig) det är då farliga situationer kan hända. Har du nånsin sett en häst mata en annan häst, bara att hästar går undan från maten när den högre rangade hästen vill äta. Alltså du ger hästen tecken på att han är högre i rang än dig, och det tror jag inte att du vill..
Och sedan när han så respektlöst sparkar emot dej i protest, då utmanar han ditt ledarskap. Hade han gjort så mot en högre rankad häst hade han fått sej en tillrättavisning, men det måste ske på en gång, efter 2 sek är det försent då förstår han inte vad han gjorde som var fel.. du kan antingen driva honom o vända honom ett par gånger och det kanske räcker, när han söker kontakt igen så kan du snart låta han komma fram till dej men om det inte hjälper och han sparkar emot dej igen skulle jag ge honom en "spark tillbaka" har du ett grimskaft eller en "förlängd arm", ge honom en tillrättavisning med den, är det en känslig häst behöver det inte vara så dramatiskt men om du har en dominant häst så kanske du får ta i lite..(bättre en gång ordentligt än många gånger löst, då blir han bara irriterad på dig och märker att du är lite mesig, och vem vill ha den mesig ledare, det känns ju inte så tryggt?) I det här skedet kommer han antingen att acceptera att du bestämmer eller kanske utmana dig, då får du vara ännu mer bestämd. Om det är så att han accepterar det här så ska du låtsas som ingenting har hänt, du har fått som du velat och då måste du belöna hästen (eftergift=belöning). Alltså låta den vara "ifred" till nästa gång den är respektlös. Kom i håg att vara konsekvent i ditt handlande till hästen, har du sagt nej det är inte okej en gång så ska det vara så jämt, alltså en bestäm stark ledare är en trygg ledare!!
hoppas det ordnar sig för dig och din häst!!:rofl:

//Anna

Tack för ditt tips.
Jag ska alltså "blir arg" och säga ifrån, daskatill honom när han gör sådär?

min häst testar mina gränser också, och som sagt, ha aldrig med dej mat i hagen. När min häst testar gränserna säger jag till direkt, lär dig läsa av hästen när den tänker göra något för då blir det lättare att reagera. Här om dagen högg ena hästen tag i min jacka, jag biter tillbaka och inget mer med det, sen gjord ehon inte så mer men vi var vänner iallafall. Imorse vände hon rumpan till när jag gick ut med hö i hagen, jag varnade henne att om hon sparkade mig skulle hon få se på annat och då gjorde hon det inte, istället vände hon sig om mot mej, nosade på min hand med öronen framåt och då gick jag därifrån. Alltid eftergift när hästen gör rätt. Nu vet jag inte om jag hanterat situationerna på rätt sätt men det verkar funka.

Ibland så går jag ut i hagen bara för att kela...alltså hon ska inte behöva jobba nån/några dagar...Brukar funka för att jag får fatt i henne utan problem när jag väl vill ta ut henne.

Kanske prova med det om du inte redan gör det?

Men jag vågar ju inte säga ifrån när han sparkar, jag har fått en spark från en annan häst en gång och vill därför inte vara med om det igen. Vad ska jag göra när han vänder baken till?

asså nu vet inte jag om jag är helt ute och cyklar men ha med dig något ut i hagen, ett grimskaft eller nått så du kan förlänga signalen utan att komma farligt nära ifall om hästen skulle reagera negativt på din "tillsägelse"... Om en häst vänder rumpan mot mej och jag har ett gramskaft kan det ju räcka med att daska det i marken som en varning, behöver inte slå hästen, men jag kan ha helt fel, jag har än så länge inte behövt göra så. Hästen har gett med sig och läst av min "varning"

Alltså - Ska jag göra det direkt när han börjar vända baken mot mig. Vad gör jag ifall han inte reagerar på min "varning"?

Rebeccah skrev:
Alltså - Ska jag göra det direkt när han börjar vända baken mot mig. Vad gör jag ifall han inte reagerar på min "varning"?

Jag kan förklara hur jag gör, alla hästar är olika. Min häst vänder rumpan mot mig för en anledning, det finns alltid en anledning, hon vill inte flytta på sig. När jag ber henne flytta på sig blir det den här.."f*n heller!" Och då vänder hon rumpan mot mig och då måste jag fortsätta försöka flytta på henne tills hon gör det, och om jag har ett grimskaft använder jag det för att förstärka signalen om hon fortsätter motsätta mig.
Så börja med att ge tecken med kroppsspråk, om hästen motsätter din önskan förstärker du signalen tills hästen flyttar på sig eller gör det du vill. Och när den gör det EFTERGIFT... svårt att förklara, måste veta vad anledningen är för att lösa problemet. Du måste ställa dig själv frågan "varför"
och i detta fallet, vill han väl inte, han hotar med baken för att han inte vill helt enkelt. Då vore en idé att veva repet mot honom och be honom flytta sig och när du slutar veva med repet skall du kunna gå fram till honom. Fast jag är ingen expert, jag ger bara tips på hur man "kan" göra. Det skulle nog jag ha gjort, göra det som är fel svårt och det som är rätt lätt, att han väljer den lättaste vägen, att låta dig komma fram eller själv komma fram till dej. Egentligen är det ju han som skall komma för han skall ju tycka det är kul och intressant att komma till matte utan godsaker. Tror också det kan vara en idé han har fått "om matte inte ger mej godis följer jag inte med in" Lätt att det blir så

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30