Hämta valp

Sv: Hämta valp

Ja, det kommer att bli en speciell dag värd att minnas säkert! Längtar!!!

AnnikaW skrev:
Jodå, foton kommer det allt att bli! Både jag och sambon har fotointresse också så det blir nog många valpbilder i albumet framöver!
Tänk på att ta mååånga kort, hälften som jag tog var suddiga pga studsande valpar, glada hundmödrar osv.... :D

AnnikaW skrev:
Kan man använda klimatanläggningen tror du eller finns det risk för att valpen blir sjuk då?

Använd inte AC, det ger ofta rinnande och irriterade ögon. Kolla av vädret och förlägg resan till kvällen eller tidigt på morgonen istället om det verkar bli varmt och soligt. Åk med valpen i baksätet så kan den välja om den vill ligga i knäet eller vid sidan av (det blir lätt varmt i knäet när man ska åka så långt).

Be uppfödaren att vänja valpen vid halsband och koppel innan den åker så att du kan rasta säkert under resan. Den behöver inte vara "promenad duglig" i kopplet, men den ska inte heller bli rädd när kopplet tar emot.

Lycka till,
Duvan

Bra med koppel och halsband, det ska jag höra av mig till henne om direkt.

Uppfödaren vänjer dem inte vid halsband och koppel.

Tror ni att det går bra ändå? Tja, jag har väl inget val, vågar inte att ha henne lös.

Uppfödaren säger att hon gärna kampar med sina syskon och att hon oftast vinner dem. Och att hon är social och kelig :love: .

AnnikaW skrev:
Uppfödaren vänjer dem inte vid halsband och koppel.

Tror ni att det går bra ändå? Tja, jag har väl inget val, vågar inte att ha henne lös.

Uppfödaren säger att hon gärna kampar med sina syskon och att hon oftast vinner dem. Och att hon är social och kelig :love: .

Det är ju bra att hon är framåt då och inte är den valpen som kryper undan utan att hon visar att hon också kan. Va spännande ;) Koppelträningen går oftast bra bara man gör den rolig och positiv för valpen. Hoppas det blir bra :)

Ja visst är det! Jodå, det fixar sig nog med kopplet, tänkte bara på hur hon kommer att reagera när vi ska rasta henne på hemvägen. Det är väldigt spännande!

när vi hämtade schäfervalpen vid 8 veckors ålder så hade han aldrig heller haft halsband/koppel och var dessutom störst i kullen och väldigt självständig.

När vi rastade honom (50 mil enkel resa hade vi) så hade han halsband och koppel men vi drog ju aldrig i kopplet, det var aldrig sträckt. En av rasterna var på en mack med hyfsat stor gräsmatta och inte precis vid vägen. Där fick han gå lös, valpen, men han gick ju inte långt precis.

Koppelvänjan brukar gå fort. På kinesen jag har nu gick det på en vecka, sen fattade han att det skulle vara där :banana:

När skulle du hämta valpen nu igen? Vad är det för ras? Spännande! :banana:

Det ska nog gå bra hoppas jag.

Hämtar henne 16 juli. Det är en border collie. Ja, man är allt lite pirrig. Funderar på vad man har gett sig in i och om vi verkligen fixar detta. Men det ska nog inte bli några problem. Jag har ju alltid haft hundar kring mig och haft egen BC förut. Men är lite nervös ändå..

Nu har jag fått ett erbjudande om att låna en bur när jag ska hämta henne. Känns ju bättre eftersom man kan sätta säkerhetsbälte på den.. Men jag vet inte. Vad tror ni?

Jag skulle hellre ha valpen i knät eller i en korg/kartong i baksätet (där sitter man enklast med en valp). Om ni nu inte ställer buren i baksätet.
Att sätta en valp i en främmande bil med främmande människor kan vara läskigt nog utan att sitta själv i en bur...

Ja, det var det jag också tänkte. Hon kanske blir jätteskraj. Den skulle iså fall vara i baksätet, det är ju säkerheten som är ett plus med den, men det är väl det enda. Hon får nog sitta i mitt famn ändå och så får vi hoppas att vi inte krockar.

AnnikaW skrev:
Nu har jag fått ett erbjudande om att låna en bur när jag ska hämta henne. Känns ju bättre eftersom man kan sätta säkerhetsbälte på den.. Men jag vet inte. Vad tror ni?

Tycker du ska ha hunden i knät eller baksätet så att den får känna lite trygghet.

Ja, det får nog bli så. Just för att jag vill att hon ska känna lite trygghet. Färden är nog skrämmande för henne ändå.

I övermorgon hämtar vi henne! :bump: Oj, vad pirrigt det är. Hon gick igenom vet.besiktning och ögonlysning UA. Skönt!
Släkt och vänner vill ju självklart komma och titta på denna underbara krabat sen. När lät ni folk komma och hälsa på efter att ni hämtat valp?

Hade tänkt ca en vecka. Men om det kommer oväntat besök då? Stoppade ni dem i dörren?

Hemlig: Ja, det är ju det man ska visa också! :D

Ja faktiskt ;)

Om Atlaz sov i sovrummet gick antingen jag eller ex sambon in dit med honom och stängde dörren

Tack för svaret!

Det är svårt att veta hur man ska göra med allt. Man får höra och läsa många olika åsikter. Jag sållar bland dem och sen beror ju mycket på hur valpen gör sig hemmastadd och så också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV