Hämta valp

G

Gefjun

Jag ska hämta valp den 16/7. Vad ska man tänka på? Det är en resa på lite över 30 mil. Handdukar, vatten, vattenskål, halsband och koppel har jag tänkt ut själv. Men är det något annat jag ska ha med mig och tänka på?

Sv: Hämta valp

Be att få en bit av filten valpen/mamman legat på, så känner den sig tryggare av doften av mamman.

Åh, det blidde en bebis!!!
Nu måste du berätta.....
Nyfiken ju!

Vi åkte 50 mil när vi hämtade vår valp, i bil, förra hösten. Nu är det ju sommar med värme men det borde inte bli något problem i en konditionerad bil. Våran sov hela vägen utsträckt i baksätet med husse, och jag körde. Vi stannade några gånger och då skuttade lill-tjejen ut för att kissa och äta lite hundkex. För oss gick det smärtfritt, vi hade en filt från mamman med oss som vi behöll ett par veckor efter hemkomsten.
Vi brydde oss inte om att sätta på halsbandet eller sätta henne i buren, för att inte stressa henne i onödan. Men stannar ni så stanna avskilt och inte vi vägrenen, så inte valpen rusar iväg/ut i vägen. Lycka till! Valptiden rusar förbi, fast det tror man inte när man sitter frustrerad med en moppsig valp som bara ska testa gränserna ;)

Ja det blev det :) ! Ska bli hemskt roligt och jag längtar tills vi får hämta henne. En trefärgad tikvalp som fick namnet Indra. Känns rätt både med valpen, föräldrarna (de hade båda) och uppfödaren.

Vet inte hur stor valpen är men om Du ska ha den i knät så ha en filt/handduk som den kan sitta på. Det är inte ofta, men det kan hända olyckor. Både att den blir åksjuk eller att den kissar.

Ha även en rulla hushållspapper med och en plastkasse. Då blir det ingen panik om det skulle vara några mil till närmsta bensinmack.

En extra filt/handduk att ha med.

Annars har Du nog tänkt på allt.

Tror nog att resan ska gå bra. Kan man använda klimatanläggningen tror du eller finns det risk för att valpen blir sjuk då? Verkar som om de flesta sover under bilfärden, men sen hör man om de som sitter och gråter under hela resan.

Min hund som senast var valp, tyckte inte om att sitta där bak i combidelen. Trots att han hade sällskap. Så vi fick stanna och ha han i knät istället. Men det var bara första gången, sedan gick bilresorna bra.

Hon är 8 veckor och en dag då vi hämtar henne.
Just det, hushållspapper och plastkasse är nog bra också!

När jag hämtade min vovve för två år sedan, när han va bebbe, så satt han i mitt knä i baksätet o halvsov. Helt plötsligt började han trycka me nosn i min hand o jag tänkte gu va gulligt.. Men så spydde han! så extra handduk!

Valpen har sitt urspung ca 150 mil härifrån så vi möttes på halva vägen. Han låg snällt i baksätet hela vägen hem och gnagde på ben eller sov, i 7 timmar :eek: . Och han gillar fortfarande att åka bil fastän första resan med oss var i längsta laget :) .

Det kan vara bra att ha med sig en vän som kan köra eller ha valpen i knäet på vägen hem.
Första biten kan vara otäckt för valpen. Nya människor, en ny bil, nya dofter, den är inte "hemma"...
Då behöver den en trygg famn att sitta i. Kan hända den blir orolig och kräks eller kissar på sig med...

Så var det för valparna jag har hämtat i alla fall.

Som någon skrev, be att få något med dig från uppfödarens hem. Kanske en leksak valpen har lekt med eller en "snuttefilt" eller nåt...

När jag hämtade senaste valpen så fick jag med en leksak och lite så. Men min kompis var med också och hon hade suttit med hans mamma i knäet när vi var där. Gissa om hennes tröja var populär.
Så det kan du med göra. Gnida din tröja mot valpens mamma så den får hennes lukt. Då blir din famn lite extra trygg :idea:

Lycka till!

7 timmar blir ca. 3 timmar längre färd än för oss, så förhoppningsvis går det lika lätt som för dig! Ben kanske man skulle ta med också, om hon får ro i kroppen så hon kan ligga och gnaga lite.

Jag har inte tvättat tröjan jag hade på mig när jag var dit och tittade. Tänkte att jag kan ha den med om jag inte får med något från uppfödaren.

Sambon får köra!

AnnikaW skrev:
Jag ska hämta valp den 16/7. Vad ska man tänka på? Det är en resa på lite över 30 mil. Handdukar, vatten, vattenskål, halsband och koppel har jag tänkt ut själv. Men är det något annat jag ska ha med mig och tänka på?

Ha valpen helst i knät och tänk på att stanna då och då för att kissa och så :)

Gud så roligt :banana:
Trefärgad som är så fint på bc!
Du har ju redan fått en massa bra hemfärdstips så det struntar jag i.
Glöm inte att fota, och fota och fota.
ps...nämde jag att du skulle ta kort :D

Åh, jag vill åka tillbaka i tiden då jag hämtade lagotton (22 januari i år...minns dagen precis som den var).....Appropå folk som sagt att det är bra med en "snuttefilt" från uppfödaren - det stämmer säkert för de flesta, men inte för min hund. Hon tyckte bara den var i vägen :D .

Jodå, foton kommer det allt att bli! Både jag och sambon har fotointresse också så det blir nog många valpbilder i albumet framöver!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV