hämta hästen

L

lotgo

Jag ska hämta mitt nyinköpta sto och behöver lite tips eftersom jag är väldigt ringrostig. Ska jag lägga halm i transporten? Behöver jag transportlinda benen på henne? Ska hon stå på höger eller vänster sida i transporten? Ska hon ha hö under färden, ca 1 timme?

Kan svara för hur jag skulle gjort.
Jag skulle ha lagt spån i transporten det suger upp bäst.
Mina hästar åker alltid med transportskydd långa el med lindor och boots.
Hästen skall stå på vänster sida.
Jag brukar aldrig ge hö vid kortare resor. Vid längre resor får det foder på sina normala fodertider. Det är inte så hälsosamt för hästen att stå med näsan i ett hönät längre än nödvändigt.
Jag skulle fråga ägaren om hur dom brukar göra. Då känner hästen igen sig och är då förhoppningsvis lungn och nöjd.
Lycka till
/M

Fråga ägaren hu hästen är van att resa med eller utan strö, skydd, hö och allt sånt den är förmodligen lugnast om den får åka "som vanligt". Mina hästar åker aldrig med skydd, första hästen tolererade inte det och sen har det blivit att jag gör lika med alla...

Bäst är om du lägger in lite spån under bakbenen, halm tycker jag dammar för mycket.
Fråga ägaren ifall hon brukar trampa sig under transport och ifall hon är svårlastad. Då kan det vara bra att ha lindor eller transportskydd. Men står hon lugnt och snällt ska det egentligen inte behövas skydd.

Vänster sida är bäst för hästarna att stå på när de åker ensamma i transporten.

En timmes färd är ingen lång tid, så skippa hellre höet helt. På längre resor, över 8 timmar, ska man ge hö och då är det fortfarande bäst att stanna och fodra än att låta hönätet ligga inne i transporten.

Håller med övriga här att det bästa är att fråga säljaren vad hästen är van vid sedan tidigare. Föredrar spån då det suger upp bäst. Mina hästar åker utan skydd, men har alltid lädergrimma och jag binder upp dom på båda sidor. En yngre eller yster häst vill jag binda upp både i "väggen" och i bommen. Det senare för att de inte ska kunna resa sig och få över frambenen över bommen. Vissa hästar är "bredåkare" och åker bäst utan mellanvägg. Själv har jag "matvrak" till hästar och märkt att de håller sig lugnare om de har något att pilla med. Särskilt stoet är väldigt "pillrig" av sig och är mycket nöjdare med lite hö att pilla med. Om du har hönät måste du dock vara väldigt noga med att binda upp det ordentligt så inte hästen kan trassla in sig i nätet om den slår med framhovarna.

Men som sagt - fråga vad hon är van vid. Och lycka till med din nya häst! :)

spån i transporten transportskydd.
Jag lastar mina hästar på högersida när de åker själva eftersom de står mer skyddade från trafiken. Samma sätt som att man ska ha barnen på höger sida i bilen.

Om ägaren säger att hon kan vara nervös ge henne lite hö..
Vet att många tycker att det e farligt osv, men mina hästar har inte haft några problem med en liten mängd.

Fast barnen är ju inte så tunga som en häst. :idea: Risken med att ha dom på högersidan är ju att trailern lätt skär ner i vägkanten, och dessutom lutar ju oftast vägbanorna åt höger.

Tycker nog också att du ska strö i transporten (spån eller halm) då det blir mindre risk för halka och dessutom kan hästen känna sig tryggare - känna lite mer "hemma-miljö".

Själv tycker jag det är bäst att ha hästen på vänster sida när den åker själv eftersom köregenskaperna är bättre då. Eller varför inte ta ut mellanväggen? Det brukar jag mest göra när jag bara ska köra min häst.

Brukar heller inte ge hö vid kortare resor. 1 timme är ju inte så länge men stanna och kolla efter ett par mil hur hos står och om hon vill ha lite vatten (om det är mycket varmt ute).

Om hästen skall transporteras mer än en timme måste strö finnas i transporten så att den kan kissa. Journal måste skrivas. Du skriver på en lapp tidpunkt när avfärd med hästen sker. Det är nya regler för transport av djur. Kolla in Jordbruksverkets hemsida.

Journal behövs bara om resan tar längre tid än 2 h. Kolla lagtexten. Där står också vilka andra uppgifter som ska anges i journalen. Undrar hur många privatpersoner som har det? Jag för inte journal, men å andra sidan är det sällan resan är längre än 2 h.

Har aldrig läst att man måste ha strö i en transport om man reser längre än 1 h.
:confused:

Men jag kan ju ha missat det. Var står det någonstans? Jag har ett häfte från Jordbruksverket och där stod det inget som strö.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Senast: Stergo
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama