Hamstrande Häst

caaroow

Trådstartare
Hallå!
Är det någon här som stött på detta tidigare?
En häst som hamstrar? Jag har haft kontakt med veterinär
osv och detta skall inte vara något som påverkar hästen eller dess hälsa.
Speciellt när hästen min inte heller har några problem med sina tänder eller dylikt.
Tänkte bara höra om någon mer som har häst som också gör detta? om det är så normalt som min veterinär påstår sig.

Sv: Hamstrande Häst

Jag vet inte om vi menar samma men typ hästen äter och fyller "kinderna" på sidan med mat? Eller vad den delen heter på hästar? Mellan ganaschen och munnen typ... Hehe ;)

DET har jag sett två hästar göra i mitt hästliv, den ena var shetlänning och den andra var island/shetlänning-korsning. Gemensamt för båda var att de var väldigt gamla båda två (25+) och båda hade vissa problem med tänderna pga ålderdom

Ja precis. Han lägger upp i kinden inte var dag men som man kan trycka in i munnen igen eller peta ur lite snällt.
Har dock haft både veterinär och tandläkare åt honom senast en månad tillbaka så det var inge fel på tänderna. Roligt fenomen fick jag höra från veterinären.

Vissa glupska hästar gör så, har en som kör den tekniken ibland hon lärde sig det som ung på lösdriften när hon snabbt skulle hinna tömma sin krubba för att sen hinna sno en del från de andra. Hon damsuger krubban på några sekunder och stoppar upp det i kinderna sen är det säkrat från att någon skall sno det så sen kan hon tugga i lugn och ro. Ser inte klok ut när hon står där med sina hamsterkinder, dock har hon aldrig haft problem med att ha något foder kvar i kinderna sedan, ingen risk att hon skulle missa att få i sig ett enda korn som skulle ligga kvar. Japp hon är nog den glupskaste häst jag någonsin haft.

Vi hade en sån i stallet och hon kollades för att hon var svullen på huvudet, flera olika tittade på henne. Till slut hittade en veterinär stora mullingar av gräs som hon skyddade sina vassa tänder med.
Gissa om vi skrattade åt det, dyra gräsmullingar. Tänderna åtgärdades, problemet borta.

Har haft två hästar i stallet som hade mat i kinderna, båda hade tandproblem. Kanske kan vara värt att kolla tänderna igen.

Min hamstrade på ena sidan, det visade sig att hon hade en tandskada som krävde sövning för åtgärd. Hon blev helt bra efter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka