hamsterhjul???

E

empty

funderar lite på det här med hamsterhjul. personligen tycker jag att det är djurplågeri, att inte kunna stimulera djuren på annat sätt än genom en i allra högsta grad onaturlig metod som frammanar ett stereotypt tvångsbeteende.
aaa lång mening :D men det var inte det jag skulle undra om utan följande;

när jag var mindre hade jag ökenråttor i omgångar, ensamma och i par. nu har jag tre stycken och igår fick de ny bur :bump: :bump: :bump:
med denna dunabur medföljde en rad värdelösa tillbehör i plast, de var redan monterade och jag lät de sitta kvar för att se hur råttorna reagerade på hamsterhjulet.
INGEN av mina tidigare ökenråttor har någonsin RÖRT sitt hjul, aldrig aldrig sprungit i det men däremot, om det har varit av plast, gnagt sönder det på tio minuter.

samma sak nu. de rörde inte hjulet på hela dagen igår och imorse var halva uppätet.

jag vet att det är många hamstrar som använder sina hjul - men, nu kommer en stilla undran - vad är det för skillnad på hamstrar och ökenråttor som gör att hamstrar använder sina hjul?
de har ju ett ganska likartat beteende i övrigt, båda är ju små gnagare.

någon som har en teori? :confused:

Hamstrar är inte lika livliga som gerbiler och gnager inte i samma utsträckning.
Det är helt skilda djurarter över huvudtaget.
lite som att jämföra kaniner med marsvin :D
Sedan kan man ha två gerbiler men inte två guldhamstrar.
Många burar är för små och hamstern spenderar pga sin ursprungsmiljö mycket åt att springa långt i sitt sökande på mat.
Gör gerbiler också det :confused:
Kan inte så mycket om dom tyvärr mer än det jag har sett :)
En hamster med rätt temperament springer inte en massa i hjul då dom helt enkelt har ett lugnare temperament = mindre spring i benen.
Sedan finns det ett bättre alternativ till hjulet som är en platta som bara sluttar lite granna som sitter på en pinne.
När hamster går på den rör den sig runt pinnen.
Skall vara mycket bättre för hamstern att ha.
Alla hamstrar älskar sedan inte att springa i hjulet.
Min går knapp i sitt alls faktiskt.

Min första ökenråtta hade ett jätte-hjul att springa och formligen älskade detta. Men eftersom det finns en skaderisk på svans/ben/rygg osv så har inte någon av efterföljarna fått nåt hjul. Rekommenderas ju inte heller, heller ej plastdetaljer i buren.

Min hamster hade ett hjul i buren. Han sprang i det så gott som varje natt.
Han var uppe minst en timme om dagen (eller snarare kvällen), mycket social och så. Men som hamstrar är så var han ju nattaktiv. Han sprang då i hjulet. På gamla dar tog han nåt varv då och då bara.
Jag tycker inte det är djurplågeri om hjulet är tillräckligt stort, däremot så kan man ju inte låta bli att ta upp djuret bara för att det har ett hjul i buren!

Håller med! Att vissa burar (de flesta) inte är tillräckligt stora så att hamstrarna måste ha ett hjul i buren, det är ju vansinne. Har man ett djur får man ju se till at ta hand om dem. Mina hamstrar (rysk vintervit dvärghamster) har vars ett hjul i vars en bur (de kommer inte överrens) och de springer inte i hjulen så mkt, jag har sett en av dem springa i sitt hjul två ggr. De pysslar med annat när de är uppe.

Hade hjul när jag hade hamstrar för några år sen, men tycker nu som du skrev.
Dessutom är de ju oftast alldeles för små, har spjälor och ekrar osv som djuren kan skada sig på. Och hur naturligt är det egentligen att springa och springa men inte komma någonstans..? :crazy:

Själv undviker jag hjul totalt, jag satsar på en ordentlig bur och mycket utevistelse där djurens behov kan bli tillfredsställda istället.

SANT! Varför tvinga på våra djur ett ekorr-hjul när vi har fullt sjå att undvika det själva i verkliga livet?

Mycket lösspringning måste var det bästa!

Skall du ha en sådan stor bur till en livig hamster får du ha en som täcker ett rum ungefär för en hamster springer i det naturliga flera kilometer/dygn ;)
Det var någon som hade inrett en bokhylla (minns inte vem men tror det var här) till en hamster och det är väl rätt lagom för att tillfredställa en livlig hamsters springbehov :cool:
Annars så gynnar man uppfödare som föder upp hamstrar med lugnt temprament (en sådan som gärna ligger på din arm och gosar när du tittar på tv och aldrig behövs tämjans in som små utan är okomplicerade att hantera även om dom knappt har rörts av en människa innan) så slipper du det problemet :angel:
Dom springer knappt i hjul även om du sätter in dom.
Sedan finns det hjul i plast där du slipper spjälor för spjälor är risk för att hamstern bryter benen.
Själv har jag et metalhjul till min guldhamster (kan inte sätta in ett i plast i den buren) som jag har tejpat runt om för att ytan skall vara hel (på båda sidor så hamstern inte klippas fast förstås :o ) men han springer sällan i hjulet.
Han har full sjå med att komma underfull med hur han skall rymma istället när han är vaken :D

Brukar kalla det stresshjul... :crazy: Håller med om att ska man skaffa ett djur så ska man kunna aktivera det på så bra sätt att djuret inte ens kommer på tanken att använda ett hjul.

Kanske det baar ahndlar om att djuren är olika. Vet att många vill få tamråttor att springa i hjul, men tamråttor är helt ointresserad av det. Kanske för att det är för "smarta" djur för att få ut något av det.

Skillnaden mellan en hamster och en gerbil är bl.a. gnagbehovet. En hamster är en gnagare och gnager. En gerbil är mer "gnaga är mitt liv!"....kanske därför de just nu gör sitt bästa för att pulvrisera min vardagsrumsmatta? :angel:

Jag har också varit skeptisk till det här med hjul... Har sett hamstrar springa så frenetiskt i sina hjul att de var alldeles utpumpade efteråt, men har även sett dem som verkar ha ett "hälsosamt förhållande" till sitt hjul.

Däremot tog jag en vild chansning en gång och köpte ett rejält stort hjul åt mina chinchillor. Jag trodde aldrig att de skulle lära sig vad det egentligen var bra till, men det gjorde de och de verkar ha riktigt kul med det! De springer inte hela tiden, utan hoppar in i det lite då och då och "skuttar en bit". Ibland sitter de bara och gungar i det och ser mycket nöjda ut, gärna som de äter en godbit (en i taget naturligtvis, de får inte plats båda två samtidigt). Inte för att jag vet om detta riktigt hade med saken att göra, men ändå... :)

...och kan man inte ha tillräckligt stor bur ska man inte ha hamster alls ;) Bokhylla har jag sett nånstans jag med, verkade super. Att bygga så är ju inte så svårt, och vilket kommer egentligen först; hamsterns välmående eller vad vi vill ha för burstorlek?

Hur skulle du bygga till en hamster som äter sig igenom träväggen vilket denne hamster med den stora bokhyllan inte gjorde :angel:
Jag har haft sådana hamstrar :p

Ps. Jag har haft hamstrar som trivs utmärkt i sina burar (större än minimåttet ;) ) vilket beror på temperament :p
Hur vore det om zooaffärer sålde lugna hamstrar med mindre behov att röra sig :angel:

Vore bra, men ännu bättre om folk eller zooaffärer skaffade djuren från seriösa uppfödare :p
Man kan alltid skruva på plåt på väggarna ;) Inte snyggt men man kan ju alltid dra över lite vaxduk och byta ut då och då eller måla :) Är man riktigt duktig kanske man kan måla en stor hamster på den, det vore häftigt :idea: Eller sätta fast en spegel om hamstern gillar att boxas med spegelbilden typ :p

Hamstern ser dåligt så en spegelbild gör inte mycket nytta ;)
Plåt?
Det får vara något som inte rostar ialla fall ;)
Det blir nog ett tungt åbäke i slutänden och jag är glad att jag bara har en hamster i en något sådär stor bur :angel:
Tänkt dig en hamsteruppfödning med massa sådana skåp :p
Man behöver ju snarast en herrgård i ett sådant läge :D

jag hade massa hamstrar för nåra år sen och alla var dom olika.
Nåra ÄLSKADE sina hjul...
En annan fattade inte vad det var bra för..satt knappt uppe i det.
En annan klättrade på utsidan upp på ovansidan och åkte sen runt...
Nån pulveriserade det...

Ökenrådisarna jag har nu var olika dom med.
Den ena sprang som en dåre i hjulet när jag köpte dom, den andra hade som livsuppgift att totaldemolera det vilket han lyckades med.
Det gick ett tag innan dom fick ett nytt men då så hade den där mördarinstinkten smittat av sig och halva hjulet var borta på nån dag.

Huruvida det är "bra" med hjulet är ju svårt att säga då gerbilen/hamstern inte kan uttrycka sig så att vi förstår.
Men OM hjulet används att springa i så ser jag ingen anledning till att ta bort det. Kanske inte är bästa mortionen men bättre det än att dom blir hängande gnagande i gallret 12 timmar om dan pga tristess...
Men gnags det bara sönder så bör det tas bort så att dom inte får i sig nått onyttigt och istället hitta annan mortionsform.

Tack för ordet. :bow:

Min lilla Snuffe springer rätt så mkt i sitt hjul, dock mer då han var yngre. Han har en stor bur som dessutom har ett rör som går på utsidan buren som han kan löpa i och komma in i buren igen på andra sidan, om ni förstår vad jag menar. Det verkar han trivas mkt bra med, har även sitt matförråd där, och då en hamster inte har världens närminne så tror jag att han tycker det är spännande att komma ut på andra sidan buren efter en rundra på "taket".

Tar naturligtvis oxå upp honom och kelar.

Där jag bodde tidigare var det lättare att släppa hamstern lös, då en annan hamster. Jag hade ett badrum som var helt "spring och skrymselfritt" så där fick han alltid vara lös på nätterna med tillgångf till buren naturligtvis. Jag brukade då oxå gömma mat och godis runt om i rummet så att han fick söka mat. Tyvärr har jag inte möjlighet till detta längre i min nya lya, men det är annars att rekommendera, han älskade det! :bump:

Även om man har en stor och spännade hamsterbur, så kan hamstern vilja ta några varv i hjulet. Varför det? Jo, för där kan man verkligen sträcka ut, och bränna på järnet i högsta fart en liten stund. (då menar jag ett hjul som inte är av den minsta varianten)För att hamstern skulle kunna göra likadant i buren, så skulle buren behöva vara 3-4 meter lång.

Mina gerbiler springer gärna i hjul, men de lika gärna demonterar allt jag ger de också... Så hjulet hinner bli obrukbart rätt fort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka