Hamster tillsammans med fåglar?!

DarkInNight

Trådstartare
Har hört att det finns folk som har hamster tillsammans med fåglarna.
Fungerar det verkligen?
Eller om man vänder på frågan, varför skulle det inte fungera?

Precis fått överta en guldhamster, men buren är ju inte i storlek XL direkt...

Mina fåglar har "rums-voljär", på ca 2*3 meter och 2 m högt. 12 st zebrafinkar =gott om plats. har funderat på att köpa vaktlar att ha i buren, men inte kommit oss för ännu.
Men, skulle det fungerat att ha en hamstern där? Då skulle den ju få ett ganska stort hem där den får springa ganska mkt. Men går det?? Hur reagerar fåglarna/hamster? Och tål de varandra? Dvs skulle de kunna bli sjuka av att bo ihop med en annan djurart?

En annan ide jag har, (men som inte kommer kunna genomföras än på ett långt tag), är att köpa något slags genomskinliga rör som man fäster utmed hela huset så hamstern får kuta igenom. Med luftinsläpp överallt givetvis :) . Då skulle man kunna ha en mat-utfodring i ena sidan av huset och sen boet i andra sidan, för att hamstern ska få så mkt "naturlig" motion som möjligt (slippa springa i de där hemska hjulen).
Men det är inte på tal om på ett bra tag, så jag funderar över fågel-lösningen först.

Sv: Hamster tillsammans med fåglar?!

Det kanske funkar :) men ofta ser gnagare fåglar som rovdjur

tror hamstern blir rädd. men testa på du!

Hur bra mår hamstern av allt skräp som blir av fåglar? Dom skiter ju en hel del och det blir massa frörester och dylikt. Är det lämpligt för en hamster. Annars är ju finkfåglar fredliga så dom lär ju inte skada hamstern i alla fall.

ja det har jag också funderat över och hade hoppats på att någon kunnig bukemänniska kunde svara på :)

till alla
t.ex om en fågel råkar skita på hamstern, då måste ju hamstern tvätta bort det, och får då i sig skiten. Är det skadligt?

Tänk på att hamstern är allätare och opportunist också, vilket kan skada fåglarna. Jag vet om en som släppte in vaktlar hos sina flugpungekorrar. KFC tänkte ekorrarna och åt vaktlarna!

tror inte ens det är lagligt att ha hamstrar och fåglar ihop om jag drar mig till minnes!

man får i alla fall inte ha gnagare och fåglar i samma rum i djuraffärer, dock är det många som bryter mot detta.

jag skulle aldrig ha dom tillsammans! fågeln är ett rovdjur för hamstern och tänk vad skit och vad fåglar skräpar ner.

Tänk på att hamstern är allätare och opportunist också, vilket kan skada fåglarna. Jag vet om en som släppte in vaktlar hos sina flugpungekorrar. KFC tänkte ekorrarna och åt vaktlarna!

kan du förklara vad opportunist är? :confused:
och förkortningen KFC hänger jag inte heller med på vad det betyder

ja nackdelen är ju att fåglarna skiter, men skadar verkligen det hamstern? Är det direkt farligt?

kan du förklara vad opportunist är? :confused:
och förkortningen KFC hänger jag inte heller med på vad det betyder

Opportunist är när man griper de tillfällen som fås, dvs i värsta fall äter hamstern fåglar och ägg. KFC är Kentucky Fried Chicken.

Tack för förklaringen

Det lutar åt att om jag ska bygga om till hamstern just nu, så blir det att den får en "egen" del av fågelrummet/buren. Med tak så att inget skit ramlar ner på stackarn.
Men det får vänta en stund för jag har tyvärr annat som är mer prio ett :(

istället för att starta en nya tråd fortsätter jag här med mina funderingar :)
Tips och råd mottages tacksamt.

Tänkte att hon behövde större bur. Här är buren hon anlände i:
PICT3359.jpg

Men den är ju såå liten :(
Målet är att sätta upp rör runt om i huset, men det får som sagt vänta. Så jag tänkte på en lite snabbare, enklare lösning. Att hon kunde bo i badkaret :D , det är inte perfekt, men det är iallafall större.
PICT3365.jpg

Har aldrig sett, eller hört talas om en hamster som kan hoppa. Kan de det? Skulle hon kunna hoppa upp ur badkaret? Har satt dit kompostgaller ifall katten skulle ta sig in i badrummet, men så började jag fundera. Och blev osäker, KAN hamstrar hoppa? Har aldrig sett att någon av mina hamstrar jag haft under alla år har hoppat. Ifall någon hade lyckats ramla ner i badkaret (hade deras bur bredvid badkaret, och några lyckades öppna buren) så hade de blivit strandsatta där.
Tacksam för svar, vill inte ha en lös hamster i huset :p

bonusbild på nya tjejen
PICT3357.jpg

Oj vilken söt liten tjej :D Och vilken lyxig "bur" hon har nu :p

Har haft hamster själv och jag tror aldrig jag såg henne hoppa... någonsin haha Så nej, jag kan inte tänka mig att hon skulle kunna hoppa ur därifrån faktiskt.

haha *lyxig* är inte det rätta ordet för ett boende i ett badkar tycker jag :p men det är rymligare iallafall!

hon var iallafall kvar nu imorse, så jag hoppas hon stannar där!

Usch nej varför.Jag skulle aldrig sätta in en hamster till fåglar.

en förklaring till varför du inte skulle göra det, skulle sitta fint :)

Därför att en hamster är en hamster och fåglarna är fåglar.
Som du kanske redan vet så är fåglar lite smutsiga utav sig.Nu borde det ju inte bli så men gnagare kan bli sjuka av fåglar.
Sen har jag aldrig kommit på tanken heller.Inget man fick lära sig på zootentorna heller.Jag hade hellre skaffat mig en ny bur.

Ta bort hö't. Hö kan sticka hål på hamstrarnas kindpåsar och dom äter ändå inte hö utan ska ha en allsidig kost av lämpligt kraftfoder och lite animalisk föda.

Se upp för hamstervadd man kan köpa, det snarar sig ofta runt ben på hamstrar så dom mister det eller kvävs av att dom har det i kindpåsarna.

För att boa med kan den få toapapper eller hushållspapper, det brukar vara uppskattat. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar