Hamster tillsammans med fåglar?!

Sv: Hamster tillsammans med fåglar?!

jag försöker att inte vara så inskränkt och tänka i nya banor. Det är därför jag funderar över den här frågan.
Visst går det att köpa ny bur, men jag tycker inte heller "vanliga" burar håller måtten om hur stort en hamster bör ha. Och det finns säkert burar i de mått jag vill ha, men då blir det hiskeliga summor det handlar om, som jag tyvärr inte har lust att lägga på ett djur jag knappt känner och som inte kommer leva mkt längre än 1½ år till.
Därför försöker jag hitta en vettig lösning där hamstern kommer få det bra utan att jag måste göra slut på alla sparpengar, ärligt talat lägger jag hellre de pengarna på hö nu i vinter till hästarna :)

Om det är någon som har några kommentarer, med fakta bakom, eller egna erfarenheter, så tar jag emot dem tacksamt.

Tack för konstruktiv kritik :)
Jag hade för mig att det var något speciellt med hö faktiskt, men det var så länge sedan jag hade hamster att jag glömt av det. Så tack för påpekandet!
Hur fungerar det med halm? Hon verkar tycka det är kul att leka innuti halmhögen. Men ifall det också är farligt så åker det ut det med.

Ska ställa in en rulle med toapapper så kan hon få fixa och trixa med det :)

Jag vet inte hur det är med halm om jag ska vara ärlig.

Men jag tror hon kan ha väldigt roligt med en toarulle med papper på :)

Jag har sett en hemmabyggd bur en gång som jag letar efter bild på just nu som jag tänkte tipsa dig om, återkommer! :)

*mutter mutter*

Hittar inte bild på den buren nu bara för det! :mad:

Iaf det var som en hylla du fäste på väggen och så hade dom sågat upp hål mellan våningarna där dom kunde klättra igenom. Förstår du tänket? Isf kan du ju ha en sån bur på väggen i fågelrummet kanske? :)

tack för tipset, tror jag förstår hur du menade :)
när jag var mindre byggde jag ett 4-våningshus som såg ut som ett frihängande hylla med nät :) . var ganska fin för att vara byggd av en 12 åring :P
Kanske ska leta reda på den och se om hamstern kan tycka om den

Jag blev bara så nyfiken över din fråga så jag tog faktiskt och sände iväg ett mail till jordbruksverket.

Här är svaret:
Hej,Det är direkt olämpligt dels på grund av smittspridning mellan arternaoch dels för att det är svårt att kombinera kraven för berikning. Gudhamster. Minsta yta= 0,12 kvadratmeter -för Guldhamster0,12; minstayta per djur vid grupphållning 0,15- dvärghamster0,045; minsta yta peravelshona med kull 0,15- Dvärdhamster 0,045;Minsta mått på kortaste sidan för Guldhamster 0,25 - Dvärghamster 0,2 msamt minsta höjd 0,25 för Guldhamster och 0,2 m för Dvärghamster.Hälsningar Ernst Mehnert

Svårt att kombinera kraven för berikning lär det ju iofs inte vara.

Berikning, är ett okänt ord för mig. Inte ens wikipedia kunde hjälpa mig.
Jag gissar på att det är ett slags ord för utrymme (?).
Men isf tycker jag det är minsta problemet :p , buren är ju minst 6 kvm golvyta, och 12kubik (om jag räknat rätt) stor, så nog finns det plats.

tack för infon. :bow:
Jag ifrågasätter inte dig nu, men jag blir nyfiken på vad det kan vara för sjukdomar som kan spridas.
Någon som har koll på det?

Det var gubben från jordbruksverket som skrev det.Kolla upp det.Tycker det är så svårt att förklara sjukdomarna.

Berikning menas med miljö.Förstår du mig?

*knapp*

Hamstrar är korkade djur utan någon som helst vetskap om att man kan slå ihjäl sig om man ramlar. Så höjden på voljären gör att det går bort hur det än är med resten - hamstern kommer klättra på gallret och då kommer den förmodligen bara släppa och ramla ner. Poff, ingen hamster kvar.

Man kan iofs sätta upp hyllplan och hängmattor osv för att hindra ett fritt fall rätt ner, men det skulle väl knappast uppskattas av fåglarna antar jag :p

Zebrafinkar vill ju gärna picka lite på botten också (mina vill då det iaf) och den möjligheten går ju bort helt om de inte vill bli hamsterkäk.

hehehe ja det har du rätt i, det har jag inte tänkt på, att de klättrar och sen bara släpper :crazy:
hade förut en hamster vid namn Fia som klättrade mer än gärna i gardinerna, hon klättrade 5-10 dec, upp i dem, sen så släppte hon taget, dunsade, och körde sedan järnet runt i rummet, för att sedan klättra upp igen. Smart kan jag knappast kalla det, men såg lite kul ut.
ja då kan jag släppa hamster-i-fågelbur-tanken helt då :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar