Hamster som inte kissat

M

Missfuckhead

Min trevliga Kakan, en dvärghamster som jag köpte för 2 veckor sedan har inte kissat på 2 dagar. Någon liten skvätt har där väl varit i hennes "toalett" men inte mycket. Dock upptäckte jag idag att kulan i vattenflaskan hade fastnad så jag fixade det och sen satte jag ner vatten i en liiiiten skål till henne.
Kan hon vara sjuk på något sätt eller ska jag handvattna henne ? (låter kanske knasigt att handvattna men ni förstår vad jag menar ? )

Hon får hamsterfoder, sen får hon grönsaker,frukt,och kött en gång i veckan ungefär. I vattnet får hon vitaminer och hon är aktiv som vanligt (iallafall vad jag märk nu )

Men om hon nu inte har kissar mer förrens ikväll, ska jag tvinga i henne vatten eller vad ? Har googlat sjukdomar men har inte hittat ett smack om hamstrar som inte kissar.. Kan tillägga att detta är min första hamster någonsin och har haft gerbiler,marsvin och ja, vettifanken allt..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hamster som inte kissat

Sen har jag faktiskt en fråga till om någon därute kan reda ut mina tankar. 50 % av människorna som håller på med hamstrar (dvärghamstrar) säger att ja, Dom ska minsann har en burkompis och andra hälften säger nej ? Jag blir knäpp för vem ska man lyssna på ? :S För jag kan visst det gå och köpa mig en kompis till henne, MEN om det då inte fungerar så står jag där med 2 hamstrar och måste fixa en bur till osv. (inte för det är jobbigt men det blir en extra kostnad. Burar är inte det billigaste..)

Hamstrar ska ha torrfoder och grönfoder varje dag. Alltså typ sallad, en koktpotatis bit, lite äpple eller likn och nån gång i veckan något animaliskt. Men de ska ha mer än bara torrfoder per dag. Vitaminer i vattnet behövs inte om hamstern får annan mat varje dag. Vitaminer förorenar vattnet och vitaminerna försvinner ur vattnet på 15min ungefär därefter kvarlämnas bara en sur "saft" som hamstern ska dricka (det hade inte jag heller velat dricka :eek: ).

Dvärghamstrar KAN ibland (eller rätt ofta) trivas ihop, om buren är stor. Men man får alltid vara beredd på att ha en extra bur om ut i fall att det blir bråk. Enklast är att skippa burkompisen, det brukar inte gå någon nöd på hamstern. Känns dessutom bättre att ha en hel hamster framför två som kanske slaktar varandra en natt. Beror lite på vilken typ av dvärg det är också, robbarna verkar vara de som trivs ihop bäst medan kineserna är som guldar och vill vara själv. Övriga två arter är antingen eller som gäller med.

Ta bort vitaminerna ur vattnet och ge din hamster grönt varje dag! Kanske någon god kvist att gnaga och klättra på? :laugh:

Hon får redan frukt och grönt varje dag så det är inga problem där, hon får dom vitaminer hon behöver, det vara bara det att jag läste runt och dom skulle dom ha det också..Då ska jag plocka ut vitaminerna ur vattnet, för det ska hon minsann inte dricka om det smakar äckligt
Pinnar och knäckebröd kör hon stenhårt på :P
Tack för svaren :)

Om du inte redan har det så skaffa en hamstertoalett med finkornig sand i (chinchillasand finns att köpa på välsorterade djuraffärer). Hamstrar älskar allt vad sand heter och använder det för att bada i, dessvärre ingår toalettritual i badandet. Så det är en älskad grej att ha. Och även om toalettbadkaret ser orört ut så ligger kisset i botten som en fuktig klump.

Hamstrar kissar så pass lite och utspritt att man nog lätt kan missa att de har kissat. Men om du har henne uppe i handen en längre stund borde hon pissa på dig någon/några ggr under den stunden om hamstrar också de är inkontenenta...

kan också intyga att hamstrar ÄLSKAR sand. min hamster är kissar bara i sin sandtoalett.

Om du inte redan har det så skaffa en hamstertoalett med finkornig sand i (chinchillasand finns att köpa på välsorterade djuraffärer). Hamstrar älskar allt vad sand heter och använder det för att bada i, dessvärre ingår toalettritual i badandet. Så det är en älskad grej att ha. Och även om toalettbadkaret ser orört ut så ligger kisset i botten som en fuktig klump.

Hamstrar kissar så pass lite och utspritt att man nog lätt kan missa att de har kissat. Men om du har henne uppe i handen en längre stund borde hon pissa på dig någon/några ggr under den stunden om hamstrar också de är inkontenenta...

kan också intyga att hamstrar ÄLSKAR sand. min hamster är kissar bara i sin sandtoalett.

mina hamstar kissade enbart på toaletten där det var klumpsand.. och badade bara i chinchilla sanden :)

ja jag har en sandtoalett om man säger så och den har hon kissat i nu i dom vanliga mängderna. Tog ut vitaminerna ur vattnet också (smakade själv på dom och fy fan, det hade inte jag heller druckit)

Om jag får fråga en sak till, Kakan har never ever bitit mig eller någon annan innan, men nu har hon börjat naffsas och slickar på händerna ? Är det saltbrist ? Hon som sagt en ganska varierad matlisa med allt möjligt på men ska man köpa en mineralsten och ha inne hos henne några timmar och sen ta ut den igen eller ? :confused:

Känner mig riktigt dåligt för här har man suttit och läst allt man hittat om hamstrar innan så kommer alla frågor upp som man inte visste om ens fanns.

Tack för att ni svarar. :D

Känner mig riktigt dåligt för här har man suttit och läst allt man hittat om hamstrar innan så kommer alla frågor upp som man inte visste om ens fanns.

Om man inte frågar får man inget veta, det är därför buke är så bra. ;)

För övrigt så misstänker jag att det är lika begränsat med bra hamsterlitteratur (och böcker som rör andra smådjur) som det är med kaninböcker . Synd att smådjur fortfarande har så pass låg status att de enda böcker som finns vänder sig till barn och/eller totala nybörjare. :(

Ja tyvärr är det lite så, vilket är fruktansvärt tråkigt. Jag brukar mest googla saker och försöka hitta någon sådär vettig fakta... men alla säger ju olika beroende på deras tidigare erfarenheter..

Nu skriver jag här igen.. Jag behöver hjälp igen. Nu när jag har plockat upp lilla fröken och pussat och kramas med henne så märkte jag småsmåååå bulor, kanske 3 stycken bakom hennes käke ? Vad är detta ? Jag kan inte se något för all päls men jag känner dom, och igår hade hon på andra sidan med men dom kände jag inte idag... Och djursjukhuset hade 29 personer i kö på telefonen och min veterinär jag går till har stängt..
Vad kan det vara ? hon är trots allt bara 3 månader gammal så jag blir så himla rädd...och sen har jag inte allt förmycket erfarenhet om hamstrar..
Hon äter,dricker och busar precis som vanligt att tillägga och verkar inte må dåligt...Är det påsarna i kinderna ? :S

Kan mycket väl vara mat i kindpåsarna, särskilt som de verkar vandra.
De är väldigt söta när de proppar kinderna fulla och sen sätter sig och äter i godan ro.

ja, då är det nog lungt. Är ganska lättskrämd över när jag tror det är något med mina djur :O dock inte när det gäller mig själv, en lastbil får köra över mig först om jag ska täänka mig att åka in till sjukhuset :P

Liknande trådar

Däggdjur Trots att han är kelig, gullig, gosig och tillgiven så har han snart förtagit all glädje med att ha husdjur... Jag tar upp och gosar...
Svar
15
· Visningar
8 835
Senast: Soppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama