Hampaströ bra?

Diamant

Trådstartare
Hej.
Letar efter ett strö till hästarna som jag ska lägga i boxarna. Vill ha ett strö som gärna förmultnar fort, och fick tips om hampaströ.
Har någon erfarenhet av detta? är ni nöjda isfa? Förmultnar de fort på gödselplattan?
Vi använder torv nu och får de gratis bortkört men tänkte om vi går över till Hampaströ (som inte dammar så mycket) så kanske de förmultnar så de ej behöver köras bort så som torven måste göras?

Hej.
Vi använder torv nu och får de gratis bortkört men tänkte om vi går över till Hampaströ (som inte dammar så mycket) så kanske de förmultnar så de ej behöver köras bort så som torven måste göras?

Jag antar att du glömt ett 'ofta' i sista meningen där. Att stacken brinner (förmultnar) gör ju bara att den komprimeras, inte att den försvinner, så bortforsling kommer krävas.

I min erfarenhet så brinner torv otroligt fort (jämfört med tex halm eller spån). Har bara hört talas om ett ställe som använt hampa och de påstod att det var ungefär jämförbart med torv.

Hej.
Letar efter ett strö till hästarna som jag ska lägga i boxarna. Vill ha ett strö som gärna förmultnar fort, och fick tips om hampaströ.
Har någon erfarenhet av detta? är ni nöjda isfa? Förmultnar de fort på gödselplattan?

Tyckte inte hampa strö förmultnade särskilt fort när vi testade en vinter. Halmpellets förmultnade super fort i jämförelse och det blev jätte fin jord.

Jag tänkte också på halmpellets. Det blir väldigt lite volym på gödselstacken om en har bädd och förmultnar snabbt.

tipsar om kompostmask, som minimerar gödselvolymen på gödselstacken...
Jag har inte tömt min platta på 5 år. Den är förvisso överdimensionerad för vårt behov men inte ens halvfull än. Och det har inte känts som att gödselmängden ökat typ alls de senaste 3 åren, maskarna håller efter det.

Var det inte hampapellets som det var några fall av foderstrupsförstoppning då hästarna åt av pelletsen?

tipsar om kompostmask, som minimerar gödselvolymen på gödselstacken...
Jag har inte tömt min platta på 5 år. Den är förvisso överdimensionerad för vårt behov men inte ens halvfull än. Och det har inte känts som att gödselmängden ökat typ alls de senaste 3 åren, maskarna håller efter det.
Måste man köpa gödsel/kompostmaskar? När jag hagmockade förut (hade mindre hagar på förra stället som vi bodde på) var det alltid feta mörkröda maskar i bajshögarna. Är det samma sorts maskar som de man köper, eller är det något annat?

Måste man köpa gödsel/kompostmaskar? När jag hagmockade förut (hade mindre hagar på förra stället som vi bodde på) var det alltid feta mörkröda maskar i bajshögarna. Är det samma sorts maskar som de man köper, eller är det något annat?
man kan säkert plocka maskar och plantera in i gödseln
men jag tror att det är så att kompostmaskarna äter mer effektivt, köper man såna vet man ju vad det är för maskar man har

Halmpelletsen var bäst tycker vi tyvärr äter lilla ponnyn tok mycket av bädden då...
Sicken rackare. Nej, om en har små (eller stora) mumsare så går ju det alternativet bort av förståeliga skäl...
Tillägg: Min häst smakade första gången jag la in halmpellets, men gav snabbt upp med en mycket besviken min. Men hon äter inte gärna av foderhalmen heller, trots kanonkvalitet, så jag är inte orolig att hon ska få för sig att mula i sig av bädden .

Sicken rackare. Nej, om en har små (eller stora) mumsare så går ju det alternativet bort av förståeliga skäl...
Tillägg: Min häst smakade första gången jag la in halmpellets, men gav snabbt upp med en mycket besviken min. Men hon äter inte gärna av foderhalmen heller, trots kanonkvalitet, så jag är inte orolig att hon ska få för sig att mula i sig av bädden .

Min lilla hungra blir skogstokig om hon ser hampellets säckar hon biter hål o mumsar pronto om hon kan. Satte in en spånpellets säck som ha samma form hon blev inte gla när hon tog en tugga...hon är en liten hungra ;)
Halmpellets är bäst med tanke på att de förmultar så fort. jag lade hampaströ i rabatten för några år sen o det översta är inte förmultnat ännu.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 965
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar