Hamilton 904

L

little_blondie

Jag undrar vad ni har för uppfattning om Hamilton avkommor deras temprament, kapacitet, lite allmänt sådär
 
Jag väntar ju själv ett par Hamiltonavkommor nästa år. :love:

Hamilton 904 har tävlat de senaste åren (2000-2002) och även varit såld till Belgien (2002-2004), han hann bara få 22 registrerade avkommor i Sverige innan dess. I år har han betäckt drygt 30 ston hos nya ägaren!

Av det lilla jag känner till så tillhör Hamilton 904 Piledalsstammen, den stofamilj (46) som lämnat flest svårklasshästar i hoppning. Info om avkommorna jag har:

* Irceaux: 1:a med 9-10 Hopp 3årstestet Strömsholm '02 och 7:a 3årschampionatet Hoppning '02.
* Rudolf: 4:a med 8-9 Hopp 3årstestet Strömsholm '02.
* Floyd: 7:a 4årschampionatet Fälttävlan '03.
* Golden Lady: final 4årschampionatet Fälttävlan '03.
* SeaCat: final 4årschampionatet Fälttävlan '03.
* Lavell: 1:a Mälarcupen Fälttävlan (lag) '03.
* Lina: 1:a DM Fälttävlan (lag) '03
* Fletch: exp Norge

Ovanstående enl infoblad från hingstägaren.

Tyvärr vet jag inget om temperament hos avkommorna, men kapaciteten är det ju inget fel på. Han var i alla fall väldigt trevlig själv de gånger vi var nere och lämnade/hämtade stona, i olika omgångar. Glad och positiv, inga sura miner eller tråkiga fasoner. Naturligtvis väldigt koncentrerad på de brunstiga stona, men lyhörd och lydig när hans matte sa till honom. Inga dumheter med andra ord, trots läckra damer i närheten.
 
Jag känner Irceux och Rudolf. Båda har ett underbart temperament. Härliga arbetsglada hästar med superkapacitet.
 
Tack så mycket för svaren.. :bow:
Någon som vet någonting mer?
 
Tog hand om Hamilton ett tag som unghäst, min ridlärare red honom ett tag. Mycket trevlig och glad häst, inte alls hingstig el stökig. Vi hade med honom på en luciashow inför en massa folk och stök, och han skötte sig exemplariskt.
Har inte träffat på några avkommor, dom är ju inte så många :)
 
Sv: Hamilton 904

Hamilton 904 är reexporterad från Belgien och tillbaka i svensk avel iår. Han finns i Skåne.
 
Sv: Hamilton 904

Jag har en av han äldsta avkommor(tror jag) hon är född 96 E:Hamilton- Arram-Bonaparte Hon är en väldigt cool tjej med mycket trevligt temperament, tränat Msv:a treänghinder, tävlat debut ft, 110hopp, LB dressyr. med kapacitet för mycket mer. Är i år betäckt med GoldLöwe
 
Sv: Hamilton 904

Jag har precis kommit hem med mitt sto från Hamilton, han står nu i Hörby, Skåne. Det är en väldigt trevlig hingst. Det är garanterat inte sista gången jag betäcker med honom, om han å mitt sto får ha hälsan i behåll så åker jag dit nästa år igen! :D
 
Sv: Hamilton 904

Hej

Jag står hos Hamiltons uppfödare med mina hästar. Enl Lennart var Hamilton helcool som unghäst. Lennart var mycket ute och gick med Hamilton i skogen som unghäst. Dottern red in honom. Han var jättetrevlig i stallet att hantera m.m.
Hamilton såldes av uppfödaren till Belgien.
Och jag tror han köptes tillbaka till Sverige förra året.

Kvar hos uppfödaren står nu Hamiltons helsyster Irma. Ett jättehärligt sto. Lugn och mkt trevlig. Hon är ledarsto men alldeles lagom bestämd mot de andra i flocken. Mitt sto med föl går med henne bla. Och mitt föl går lika mycket hos Irma som hos mamma. Och när Irma tröttnar på min fölis så grinar hon åt honom varpå han biter tillbaka och till slut så ignorerar hon honom istället.
Idag när jag var och skulle hämta in mitt sto+ föl för att åka till seminstationen följde han inte med utan gick och ställde sig hos Irma i stället så jag fick gå in och hämta hans grimma och hämta honom.
Jag tycker mkt om Irma, lugn och harmonisk. Inga problem med något. Alltid lika cool.
Hon är rätt stor, ca 168-170, brun, svart man, svans, bläs.
Deras uppfödare han egentligen slutat med avel men blev så sugen när min fölis kom att han har låtit seminera Irma med Akribori. Vi får se om hon tagit sig på fredag.
Hon har haft ett föl tidigare med det förolyckades som föl.
 
Sv: Re: Hamilton 904

Vart har Francess tagit vägen!!??
Väldigt längesedan h*n skrev något här...Hur blev fölet? Någon som vet?
 
Sv: Re: Hamilton 904

Hon bytte väl användarnamn till Lupin (?)...men jag har nog inte sett den användarprofilen på länge heller.Kanske inte tillgång till dator längre?Jag tror hon flyttade...
 
Sv: Hamilton 904

Jag har en Hamilton avkomma f-99.ue Any Questions 562. (ja det är värsta linjeavlen):crazy: Cool dam med hjärtat på rätta stället med massvis av energi. Tävlat Lb/lb men har en drym hopp teknik. Det bästa är att hon inte har avrit halt under sina 8 år.(ta i trä)
 
Sv: Hamilton 904

jag har bara mött två avkommor efter honom, här nere finns inte så många.:smirk:

De har båda två varit ganska "tråkiga",lite slätstrukna i färg och extriör(bleka fux).
Däremot har de ett underbart temperament och är jätte lugna och trevliga - det får ju räknas som ett stort plus!
 
Sv: Hamilton 904

jag har bara mött två avkommor efter honom, här nere finns inte så många.:smirk:

De har båda två varit ganska "tråkiga",lite slätstrukna i färg och extriör(bleka fux).
Däremot har de ett underbart temperament och är jätte lugna och trevliga - det får ju räknas som ett stort plus!

Japp håller me du att det flesta ser tråkiga ut. Men jag kom över en hingst som va brun :)
hamilton-carte dòr- pilot.
född 06.

Totte2.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 380
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 940
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp