Halvstryp eller fast halsband?

Sampi

Trådstartare
Föredrar ni halvstryp eller fast halsband? Fördelar och nackdelar? Vilket föredrar ni och varför?
Ska specialbeställa ett personligt halsband åt min lilla hund. Egentligen känns inte halvstryp riktigt okej för mig då jag inte vill riskera att orsaka obehag på hunden, men vad vet jag? Det kanske är jättebra. Jag är inte kunnig på halsband, då vi har sele vanligtvis.
Halsbandet kommer enbart att användas då man inte får ha sele. Tex på rallylydnadstävlingar, lydnadstävlingar m.m.

Jag väljer halvstryp före fast halsband. Alla dagar i veckan.
Med ett halvstryp så behöver det ju inte bli "strypeffekt" utan man kan ju välja ett som i ihopdraget tillstånd är samma storlek som man hade valt ett fast halsband.
Fördelen med halvstryp är att det inte blir tvärstopp på samma sätt som med ett fast halsband om hunden av en eller annan anledning skulle rycka i kopplet...
Och så kan man bara trä halsbandet över huvudet på hunden istället för att hålla på med spännen :)

Jag har också halvstryp i storlek så att när den är "helt strypt" så stryper den inte hunden, men den kan inte slinka av huvudet hur som helst heller. Föredrar ett halvstryp som har en kedja, den återgår direkt till "ej stryp", de där dumma i tyg fastnar gärna om hunden dragit till i kopplet.
Egentligen enda anledningen till att jag föredrar dem är för att man slipper ett spänne som sliter på pälsen och fastnar i densamma när man tar på halsbandet. Rent funktionsmässigt ser jag ingen skillnad. Kanske att halvstrypen känns skönare för hunden då den ju är större runt halsen än ett fast halsband.

Jag vägrar ha andra halsband än halvstryp. Mina hundar har lång hals och liten skalle. Ska halsbandet sitta så att de inte kommer ur det, då måste det sitta onödigt hårt. Istället har jag halvstryp som inte går att komma ur när det är åtdraget, men så stort att det är bekvämt för hundarna när de går i slakt koppel. Det blir alltså ingen strypeffekt med de halsbanden när jag använder dem. (Dessutom tycker jag att det är otroligt praktiskt att bara behöva dra halsbandet över huvudet utan att trassla med spännen osv)

Köpte ett halvstryp med namn på
Man mäter ju som ett vanligt utan strypoch sen så det går över huvudet
Bästa köp jag gjort.
Kommer bli ett till när jag hittat en ny hund
Nu sitter det andra på urnan från min gamla tant

Beror. Om på hund skulle jag säga:)
Skulle aldrig ha halvstryp på mina småttingar , men stora är det supersmidigt att ta av och på.
Brukar och ha retriverkoppel på alla de korta sträckor de går i koppel.

Fast halsband på valp, halvstryp när den börjar växa på sig. Min ras har typ lika bred hals som huvud, så fasta halsband måste spännas hårt för att inte åka över skallen - då är halvstryp mycket bekvämare för hunden då dom hänger löst så länge hunden inte drar (och drar den så är det ingen strypeffekt ändå - bara tillräckligt tajt så det inte åker över skallen) :)

Fast halsband på valp, halvstryp när den börjar växa på sig. Min ras har typ lika bred hals som huvud, så fasta halsband måste spännas hårt för att inte åka över skallen - då är halvstryp mycket bekvämare för hunden då dom hänger löst så länge hunden inte drar (och drar den så är det ingen strypeffekt ändå - bara tillräckligt tajt så det inte åker över skallen) :)
Fasta halsband känns faktiskt inte särskilt bekvämt för hunden , när du säger det.

Jag är lat och använder halvstryp. De är smidigare att ta av och på. Spänner dom såpass så det inte blir strypeffekt

Föredrar helstryp som jag sätter på så fort valpen fått stadig framåtbjudning på koppelpromenader. Kedjan sitter bäst, och varnar hunden tydligt innan det dras åt eftersom länkarna rasslar. Lättast att ta på och av, och sliter minst på pälsen.

Fasta halsband känns faktiskt inte särskilt bekvämt för hunden , när du säger det.
Har man en hund med större huvud och smal hals så absolut är fast halsband helt okej - men det är inte många raser jag haft som är byggda så. Mer än som valpar då :) Jag gillar ju lite grövre hundar, så då får man ofta med en bred hals på köpet :D

Jag kör i regel med breda, fasta halsband, tycker det är snyggare än halvstryp och har hundar av modell där halsband inte åker av så lätt :) Har några halvstryp också dock, som jag använder ibland.
Växlar mellan fasta halsband och selar.

Jag gillar halvstryp bäst, men det är viktigt att "ringarna" inte är runda eller d-formade utan rektangulära, så att halsbandet inte fastnar i indraget läge. Enda nackdelen är att haken på kopplet hamnar ungefär vid ögat på hunden (iallafall för oss) om hunden hamnar bakom en. (Min tik fick en rispa på hornhinnan en gång som vi egentligen bara kunde förklara med att haken på kopplet orsakat skadan.) Som sagt. Ett fast halsband måste ju (åtminstone på vissa hundar) sitta rätt hårt om det inte ska gå att ta sig ur det...

Halvstryp som inte stryper. När man mäter för personliga halsband tar man ju mått runt halsen och det måttet är halsbandet sedan i när det är åtdraget. Alltså; mät löst så blir det ingen strypeffekt alls.

Enkelt och smidigt att slippa knäppa på/av. :up:

Föredrar egentligen halvstryp, vill inte åt strypeffekten utan att det är enklare att ta av och på samt förhindrar att min mupphund slinker ur halsbandet vilket han gör med fasta. Har dock fast halsband på den lilla svarta, det sitter löst på henne samtidigt som hon har så stor huvud att det inte är någon risk att det åker av. :)

Jag gillar halvstryp bäst, men det är viktigt att "ringarna" inte är runda eller d-formade utan rektangulära, så att halsbandet inte fastnar i indraget läge. Enda nackdelen är att haken på kopplet hamnar ungefär vid ögat på hunden (iallafall för oss) om hunden hamnar bakom en. (Min tik fick en rispa på hornhinnan en gång som vi egentligen bara kunde förklara med att haken på kopplet orsakat skadan.) Som sagt. Ett fast halsband måste ju (åtminstone på vissa hundar) sitta rätt hårt om det inte ska gå att ta sig ur det...
Beror inte det där första lite på material också? Jag har sytt några halvstryp med D-ringar, men de fastnar inte i indraget läge, tror jag.. Har inte tänkt på att de skulle göra det i alla fall.

Beror inte det där första lite på material också? Jag har sytt några halvstryp med D-ringar, men de fastnar inte i indraget läge, tror jag.. Har inte tänkt på att de skulle göra det i alla fall.

Vet inte. Jag tycker de liksom fastnar, oberoende av material, om ringen är d-formad (och att det dessutom sliter massa på halsbandet där). Kan iofs bero på om hunden drar i kopplet eller ej... :o :angel:

Enda halvstrypet jag haft som fastnade och inte gled tillbaka var ett med rektangulär "ring". Har flera olika halvstryp i olika material och göra även egna i paracord och aldrig varit med om att det fastnar med D- eller O-ring. Tänk så olika erfarenheter man kan ha :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V