Halvstängt för första gången?

9

9042

Har en vblvalack under uppträning som under banjobb hellre joggar lite kallblodspremietempon och tittar på omgivningen istället för att lyssna på kusken, har därför funderat på att se om ett halvstängt kan få honom att skärpa upp sig lite.

Hästen har dock aldrig i sitt liv gått med något annat än öppet huvudlag, så jag funderar lite på hur de kan tänkas reagera första gången, kan de bli stressade? Han är inte bakskygg av sig, men slog ett par gånger som unghäst när han blev väldigt stressad. Bör man lägga på slaggjord och uppkäk för säkerhets skull?

Sv: Halvstängt för första gången?

Nu kan jag inte skriva heller. Det ska vara HELstängt och inget annat.

Sv: Halvstängt för första gången?

Det är alltid svårt att veta hur en häst reagerar på nya saker, men normalt sett borde det inte vara problem. Är du det minsta osäker på vad han kan hitta på så sätt på både slaggjord och uppkäk för säkerthets skull. Reagerar han inte på det, så kan man ju ta bort säkerhetsutrustningen till nästa gång man kör.

Jag har bara positiva erfarenheter av helstängt - både på hästar som varit hetsiga och de som behöver väckas upp. Har en märr som är väldigt flaxig med blicken och stressad (dessutom bakrädd), men hon blev helt cool med det helstängda (precis vad jag ville med henne). Har även en lat häst som blir väckt med det helstängda. Så det kan fungera både som väckare och dämpare. :)

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka