Halvpoängens vara eller icke vara?

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Läste den här intressanta artikeln http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/10/Maste-dressyr-vara-ett-lotteri/
Har det blivit bättre eller sämre bedömning sen halvpoängen infördes?
Försöker domarna hitta en medelväg med ex 6,5 istället för att ta ställning till en 6a eller 7a?
Är det för tajt mellan ekipage resultatmässigt?
Vad tycker ni?
Vad upplever ni?
Skulle du bli glad eller ledsen om halvpoängen försvann eller spelar det ingen roll?

Jag håller med Tibblin! Domarna tar många gånger till halvpoäng istället för att våga ge ett högre betyg. En 6,5 istället för en 7a. Jag har inget emot att de försvinner. Jag håller också med om att det många gånger blir väldigt tätt mellan många ekipage som faktiskt presterat väldigt olika.

Jag tycker mig se att poängen faktiskt höjts överlag sen halvpoängen kom in och inte tvärtom? Dvs att istället för en 6a så blir det 6.5. Tycker inte domarna brukar "våga" ge en 7a utan då brukar det bli 6 .

För mig kan det likagärna försvinna.. jag är inte så van vid halvpoäng då jag inte tävlar dressyr och i fälttävlan har vi bara haft det nån säsong.

Upplever liksom fio att poängen blivit högre än tidigare. Jag kanske inbillar mej, och det kanske beror lite på vilka klasser man pratar om också.

Fler verkar hamna på ungefärligt lika poäng trots olika prestation. Tävling är ju ändå lite att skilja agnarna från vetet.

Personligen
känns en 6.5 ändå som en (stark) 6a, man nådde iaf inte upp till sjuan, och då kan jag lika gärna få en sexa i protokollet känner jag.

Jag tycker också att halvpoängen är försumbart. Jag tävlar visserligen bara de lägsta klasserna, men där är det emellanåt för tight. I våras t.e.x. red jag en LC:1 med 16 startande, de "första" 12 låg inom tio poäng. SÅ jämnt var det inte, jag såg de flesta av ritterna.

Jag upplever dessutom lite det som Tibblin belyser, vad "betyder" 6,5? Poängskalan har ju liksom en tolkning där halvpoängen inte har en plats. Nä, bort med halvpoängen säger jag. På vår nivå (LC-LA) känns det åtminstone inte som att det är till nån nytta.

Jag skulle absolut sakna halvpoängen. För oss som rider MsvC och ska kvala gör ofta de där små halvorna stor skillnad...

Jag tycker också att halvpoängen är försumbart. Jag tävlar visserligen bara de lägsta klasserna, men där är det emellanåt för tight. I våras t.e.x. red jag en LC:1 med 16 startande, de "första" 12 låg inom tio poäng. SÅ jämnt var det inte, jag såg de flesta av ritterna.

Jag upplever dessutom lite det som Tibblin belyser, vad "betyder" 6,5? Poängskalan har ju liksom en tolkning där halvpoängen inte har en plats. Nä, bort med halvpoängen säger jag. På vår nivå (LC-LA) känns det åtminstone inte som att det är till nån nytta.

Varför skulle det inte kunna vara så jämt? Procenten är för den sammanlagda ritten och varje ekipage kan ju ha för- och nackdelar på olika saker.

På vilket vis tror du att avskaffandet av halvpoäng skulle påverka spridningen av poängen? Troligen hade alla fått likartade poäng ändå. Mer spridning hade krävt att vissa med halvpoäng genomgående skulle fått det lägre poängen och andra den högre. Det ror jag knappast är det normala.

För min del kan man lika gärna ta bort halvbetygen. Det känns som om det blivit svårare att få det högre betyget. Halvbetyget är ofta någon slags "livräddning". Om domaren tycker att ett moment utförts lite bättre än för betyg 6 så kommer väl världen inte att rasa samman om 7 sätts då? Däremot tycker jag nog inte att skillnaderna mellan ekipagen i resultlistan har blivit mindre.

En annan sak som är otroligt viktig är att domarna motiverar sina betyg på protokollet. Särskilt i de lägre klasserna. Om jag t.ex. fått 6 eller 6.5 så måste jag få veta varför jag inte fick 7 osv. Det är så oerhört viktigt. Att lämna ut protokoll med en massa okommenterade 6or är inte konstruktivt för fem öre.

En annan sak som är otroligt viktig är att domarna motiverar sina betyg på protokollet. Särskilt i de lägre klasserna. Om jag t.ex. fått 6 eller 6.5 så måste jag få veta varför jag inte fick 7 osv. Det är så oerhört viktigt. Att lämna ut protokoll med en massa okommenterade 6or är inte konstruktivt för fem öre.
Verkligen! Själv så efterlyste jag för ett tag sen nån slags programhandbok, där det klart och tydligt står vad som krävs för att få respektive betyg i varje program, men jag inser ju nu att det är domarna som har dessa, eller rättare sagt att det ingår i deras utbildning. Dvs för oss andra ska det förbli lite oklart ända tills en domare skriver en kommentar. Och om den inte gör det, ja då får man vara utan informationen den gången och hoppas på bättre tur nästa gång. För mig har detta gjort att jag tappat intresset helt för tävlandet, inte bara detta utan också det vi diskuterade i en annan tråd om hur det krävs gångartshästar i allt större utsträckning för att kunna placera sig, dvs dressyr handlar mindre och mindre om lydnad och mer och mer om uppvisningsridning.

Håller med. Jag hade ett exempel från enda gången jag tävlade i år, då jag fick 5.5 på halten i Lätt B:3. Min man var där o fotade, och man ser att hästen står jämt uppställd i halten, o (som alltid) stilla o snällt o kvar på tygeln. Så jag begriper inte alls vad det var som gjorde att vi inte fick minst en 6:a eftersom det stod ingenting i kommentarsfältet. Och då vet jag inte vad vi ska jobba med för att bättra oss!

Sen är det också som Bo Tibblin skrev tidigare när han hade blogg på Hippson: man ska inte behöva få kommentaren "jättefin halt" så har man bara fått en 7:a....kommentarerna ska inte bara finnas där, dom ska kunna stämma med poängen man fick.

Edit: betr min halt kan man spekulera i vad domaren hade gett utan halvpoängen. Jag vet inte om hon tyckte att det var en svag sexa eller en stark femma, liksom.

Kan också känna att ett halvpoäng, vad betyder det egentligen?
En 6,5 blir 'nästan ganska bra'...?

Hellre det lägre betyget och en kommentar om vad som fattas för det högre betyg.

Hellre mer krut på att skriva BRA kommentarer än att ge halva poäng känner jag lite allmänt.

Håller med. Jag hade ett exempel från enda gången jag tävlade i år, då jag fick 5.5 på halten i Lätt B:3. Min man var där o fotade, och man ser att hästen står jämt uppställd i halten, o (som alltid) stilla o snällt o kvar på tygeln. Så jag begriper inte alls vad det var som gjorde att vi inte fick minst en 6:a eftersom det stod ingenting i kommentarsfältet. Och då vet jag inte vad vi ska jobba med för att bättra oss!

Sen är det också som Bo Tibblin skrev tidigare när han hade blogg på Hippson: man ska inte behöva få kommentaren "jättefin halt" så har man bara fått en 7:a....kommentarerna ska inte bara finnas där, dom ska kunna stämma med poängen man fick.

Edit: betr min halt kan man spekulera i vad domaren hade gett utan halvpoängen. Jag vet inte om hon tyckte att det var en svag sexa eller en stark femma, liksom.

Vilken halt? Det finns 3 halter i det programmet om jag inte minns fel?

Jag skulle absolut sakna halvpoängen. För oss som rider MsvC och ska kvala gör ofta de där små halvorna stor skillnad...

Fast det blir ju helfel egentligen. Men jag håller med dig, det är överlag bättre poäng idag än tidigare så visst gynnar det de som ska kvala.

För min del kan man lika gärna ta bort halvbetygen. Det känns som om det blivit svårare att få det högre betyget. Halvbetyget är ofta någon slags "livräddning". Om domaren tycker att ett moment utförts lite bättre än för betyg 6 så kommer väl världen inte att rasa samman om 7 sätts då? Däremot tycker jag nog inte att skillnaderna mellan ekipagen i resultlistan har blivit mindre.

Fast då blir det ju 70% till slut för ett halvdant program? Och 70% typ vinner man på.

Fast då blir det ju 70% till slut för ett halvdant program? Och 70% typ vinner man på.

Ja, jäsiken, den dag jag lyckas få 7or i snitt på en hel uppvisning, då ska jag köpa ett helt gäng trisslotter :D.

Gällande just 6.5 så känns det faktiskt som ett riktigt "fegis-betyg". Om momentet anses vara bättre utfört än "bara" 6 så gör det väl inget om 7 sätts. Istället för som idag, ofta 6.5. Däremot har jag inte påstått att 6or ska bytas ut mot 7or. Du har nog missförstått mig, eller så var jag luddig som vanligt i hastigheten.

Fast det blir ju helfel egentligen. Men jag håller med dig, det är överlag bättre poäng idag än tidigare så visst gynnar det de som ska kvala.
Å andra sidan är det nästan för lätt att kvala. Jag vet att det pratas bland stockholmsdomarna om att höja kvalgränsen till MsvB...

Verkligen! Själv så efterlyste jag för ett tag sen nån slags programhandbok, där det klart och tydligt står vad som krävs för att få respektive betyg i varje program, men jag inser ju nu att det är domarna som har dessa, eller rättare sagt att det ingår i deras utbildning. Dvs för oss andra ska det förbli lite oklart ända tills en domare skriver en kommentar. Och om den inte gör det, ja då får man vara utan informationen den gången och hoppas på bättre tur nästa gång. För mig har detta gjort att jag tappat intresset helt för tävlandet, inte bara detta utan också det vi diskuterade i en annan tråd om hur det krävs gångartshästar i allt större utsträckning för att kunna placera sig, dvs dressyr handlar mindre och mindre om lydnad och mer och mer om uppvisningsridning.

+ @Tussinussen

Jag väljer bort tävlingar som döms av sådan domare. Det är så dyrt att tävla att jag förväntar mig engagemang och kunnighet hos domaren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Domaren och A-tränaren Bo Tibblin är en riktig nestor inom dressyren. I en kommentar skriver han här om de problem han ser med...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info