Halvhalter

Sv: Halvhalter

Jag tycker det här med halvhalter är enormt svårt, just för att jag aldrig lärt mig av någon på riktigt.

För mig har -tills för inte så länge sen - pinsamt nog, halvhalt snarare inneburit "halvstopp" dvs ta i båda tyglarna tills man märker en temposkillnad. :o

Jag kommer nog för alltid förbli en kass ryttare känns det som..
:crazy: :(

Exakt sådär känner jag också! Har som aldrig på riktigt fått lära mig hur en BRA halvhalt ska utföras/se ut/kännas..

Så här sa Gretzer i en film, "Tänk att du ska från trav sakta ner till skritt men precis innan när hästen börjar sakta ner så ångrar du dig och skänklar på."

Sådär säger min tränare också, men det känns så simpelt?
Som att man tar ett förhållande tygeltag och sedan driver på..?

Har läst igenom tråden och inser att jag nog får bli lite kvickare i mina halvhalter, kanske därför det känns som att det inte har någon effekt, jag håller helt enkelt på för länge!

Nu blir jag sugen på att träna träna på det! :)

När jag börjar från grunden, att beskriva för någon som "kan rida", hur man lär sig att använda halvhalter, får jag dem att tänka så här.

Jobba med tempominskningar och tempoökningar. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen efter ett par övningar blivit väldigt lyhörd på tempoväxlingar, riktar man in sig på tempominskningar. I stället för enbart tempominskning "tänker man" halt, men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Med tiden, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem.

Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

Halvhalterna är viktiga vid all ridning och används faktiskt i stort sett jämt, även om man i många fall inte är medvet om att man faktiskt gör dem. Det går liksom "automatiskt/undermedvetet".

Halvhalt: Detta är något man flitigt använder sig av i dressyr. Den görs för att få hästen uppmärksam på hjälperna. Till exempel ska du alltid göra en halv halt innan du ändrar riktning, för att rida en volt eller vända snett igenom, eller för att fatta galopp.
Du gör en halvhalt genom att förbereda dig precis som om du skulle göra halt, men just när hästen börjar samla upp sig för att stanna, ger du efter på kramningen i tygeln och driver mjuk på den framåt igen. På detta sätt har du fått hästen att samla sig ett par steg och gjort den uppmärksam och beredd på nya hjälper.

Lycka Till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
423
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama