Sv: Halvhalter
Nja, egentligen menar de flesta här samma bara att man uttrycker det lite olika samt att det är lite beroende på hur långt man kommit i ridningen.
På en ridskolehäst (om jag ska vara fördomsfull) så kan det nog vara ganska svårt att få igenom en riktig halvhalt. Jag skulle faktiskt tro att det är en av de svåraste rörelserna (självklart lite beroende på vilken typ av ridsk.häst det är dvs hur mga lektioner per dag den går). Men de flesta ridskolehästar brukar vara ganska avtrubbade för att det går så mga lektioner med så mga olika ryttare som alla rider olika. Och då är det ju ganska förståeligt att de blir lite "bedövade". Så jag tror egentligen inte att du behöver vara så väldigt självkritisk om du inte skulle få igenom det. Men självklart ska du fortsätta försöka!
Skam den som ger sig
Det allra enklaste skulle ju ha varit om du hade kunnat få sitta upp på en välutbildad privat-totto och få känna hur det ska kännas när hästen är lydig och svarar dig. Sen hade det blivit lite lättare att försöka aplicera detta på ridskolehästarna när du vetat vad det är du letar efter. Fast det är kanske lättare sagt en gjort att hitta någon försökspålle?
Hursomhelst så är ju halvhalten precis som de andra sagt en samlande rörelser som du gör för att få hästens uppmärksamhet och för att få den i balans.
Att be om en halvhalt är ju egentligen som att be om 1 steg passage, dvs du förhåller hästen så att den inte fortsätter framåt utan istället samlar sig, förlägger vikten mera bakåt, så att energin går mera uppåt istället för framåt. Ju mer välutbildad hästen är desto större effekt får du. På en mindre välutbildad häst så får du kanska vara nöjd med att få en liten uppbromsning som du snabbt släpper framåt igen. På en välutbildad så får du ett steg där det känns som om den sätter knäna under hakan typ, eller som att gunghästen gungar bakåt (och således höjer sig framtill). Fast denna effekt får du bara om du ber om en rejäl halvhalt. Inför tex en rörelse så förhåller jag bara lite, lite grann så att jag märker att hästen är på hjälperna dvs med på noterna.
Men för att halvhalten ska fungera så måste ju gas och broms fungera var för sig eftersom att det är dessa som du kopplar ihop för att få en halvhalt. Så om inte halvhalten fungerar så får man alltså först undersöka vilket av dessa två som inte fungerar. Efter det så får man börja leka lite i gränslandet dvs bromsa upp så att de nästan tänker bryta av och då driva på igen så att de kliver på framåt igen. Sedan övar man detta tills man kan göra det samtidigt.
Det färdiga resultatet ska vara att du bara behöver sitta till lite, dvs sitta lite tungt, samla lite med dina överben, samtidigt som du gör en liten förhållning på yttertygeln.