halvhalt/övergång/halt

Apollo 13

Trådstartare
Så, nu har insett att jag är lite förvirrad.. mer än vanligt :D

Vårt (mitt och hästens) stora problem har alltid vart bromsen.. jag har helt enkelt inte haft någon direkt broms att tala om.. öht faktiskt. Hur som helst, har vi fått BRA hjälp av en tränare och vi har kommit lång bit på vägen, men så satt jag och analyserade mitt ridande, och kom underfunt med att jag inte direkt vet hur jag gör när jag rider. Vad jag helt enkelt gör för skillnad på hjälperna i halvhalterna/övergångar/halter eller varför inte övergång från galopp till skritt, eller från galopp till halt. Vi är inte riktigt vid de senare, men jag insåg att jag är helt förvirrad över hur hjälperna skiljer sig åt. På något sätt måste de ju skilja sig, för hur ska hästen annars veta vad man vill? Jag vet helt enkelt inte teorin i hur jag rider... praktiskt gör jag ju det bara.. men jag vill gärna kunna sätta ord/tankar på min ridning så jag har något att falla tillbaka på.

Så min fråga är helt enkelt.. Hur gör ni? Hur skiljer ni de olika hjälperna åt? Ffa om ni sitter på en häst som gärna ligger på, som det inte riktigt funkar att bara lägga vikten bakåt och få en halt ;)

Hoppas moderator tycker det är ok att tråden ligger under dressyr, vill gärna ha lite "fin-ridnings"råd.

Sv: halvhalt/övergång/halt

Jadu... Allt hänger ju på hur bra grundutbildad hästen är och vad han gör när du "vill bromsa".. Är den het och inte vill stå still/taktar? Ligger han på i handen och blir "lång" och inte sätter under sig?

Generellt kan jag säga att din position i sätet är central, men det är svårt att säga något konkret när man inte vet hur din häst beter sig..

fast jag är inte riktigt intresserad av hur jag ska göra med min häst.. eller ja, allt kommer väll alltid tillbaka till det, men mitt intresse var nu, i skillnaderna i de olika hjälperna, hur man teoretiskt skiljer dem åt och hur ni gör.

Det skulle jag också vilja veta. Är det intensiteten i förhållningen som avgör om det blir skritt eller halt ? Eller är det en helt annan hjälp som används för att det ska bli halt direkt efter galopp ? Jag har absolut inga problem med bromsen på min ( skulle kunna tro hon klunkar bromsolja till frukost ) men övergångarna nedåt i gångarterna blir sannerligen inte speciellt snygga.

Vet inte om det är rätt, men jag driver in hästen i förhållningen så att rumpan är med inunder, oavsett slutmålet.
Sedan när hästen "sätter sig" o är på väg att göra sin avsaktning, slappnar jag av o öppnar upp i sättet/inverkan för att han ska stanna upp, då måste man vara helt inställd själv på vilken gångart man vill ha efteråt, och så fort jag fått den avsaktning jag vill ha driver jag på i den gångart jag tänkt mig, så galopp-skritt börjar jag inte driva in i skritt förrän han nästintill gjort halt, galopp till trav driver jag in i trav så snart avsaktningen från galopp är gjord. Faktiskt svårt att förklara, men man känner. Tycker ofta problemet är antingen att ryttaren tappar hästen ur form i avsaktningen pga hård hand o spänd egen kropp, eller att man inte driver ur avsaktningen.

Jag tycker det var superbra förklarat :). Jag tror dessutom du har helt rätt i din analys ( i alla fall beträffande mig ) angående spänna sig och "tappa" hästen. Det gör jag ofta om inte alltid, jag vill så mycket så jag tappar känslan.

fast jag är inte riktigt intresserad av hur jag ska göra med min häst.. eller ja, allt kommer väll alltid tillbaka till det, men mitt intresse var nu, i skillnaderna i de olika hjälperna, hur man teoretiskt skiljer dem åt och hur ni gör.

Aha!

Du har fått bra svar, och jag kan fortsätta lite på samma spår...
Om jag vill göra halt (oavsett gångart) förstärker jag alltid takten/samlingen i den den gångart jag befinner mig i, dvs "driver in mot halten", men utan att överdriva, då risken finns att jag får all kraft i handen = framtung. Beroende på häst, kan man behöva ha en rörlig hand, med små lätta kramar (är den väl samlad behövs i regel ingen hand alls). Drivningen sker främst med säte/sittben. Då jag vill göra halten, görs den med överskänkeln som sluter om (inte klämmer, utan mera pressar låren något nedåt/utåt, så att trycket kommer så "lång upp" som möjligt. Och samtidigt upphör drivningen i sittben/säte. Viktigt att överkroppen varken förs direkt bakåt eller vinglar. Det viktigaste är nog det mentala - att man är inställd på att göra halt - inte att "prova att göra halt". Om hästen inte gör halten för överskänkeln, korrigerar jag med handen - och det tygeltaget (ev. flera upprepade) måste vara kvickt, och precist! Inget segdragande! Och ännu viktigare är den omedelbara eftergiften när hästen gjort halt! På riktigt bra hästar görs halten MED eftergigt hela vägen.

Halvhalt, är för mig något helt annat! Det är alltid en ÖKNING av bakbensaktiviteten under ett kortare ögonblick, där känslan är att frambenssteget kortas en aning - men motorn bak förstärks. Eller enklare uttryckt, en kort stunds ökad samling.. Tekniskt rider jag den både i ökat och minskat tempo, genom att (återigen): takten förstärks med säte och sittben, förhållning med både; något stärkt överkropp och, om det behövs, korta samtidiga tygeltag - där eftergiften gärna får bli övertydlig. Aktiviteten bak styrs av ev. förstärkning med underskänkeln. Vill jag understryka samlingseffekten förs båda underskänklarna något tillbaka. Ingen överskänkel här alltså! Att rida halvhalter "framåt", dvs till ett högre tempo är jättenyttigt och oerhört effektivt, och risken att hästen latar sig blir i princip obefintlig!

Övergångar rider jag på liknande sätt, dvs ingen överskänkel (utom möjligtvis från galopp till skritt), förstärker befintlig gångart (tänk trav), samlar genom halvhalt (som ovan) och sedan slutar jag att följa hästen i trav med sätet, utan börjar helt enkelt skritta (!) och korrigerar om det behövs med handen. Samma princip från galopp till trav - jag slutar helt enkelt att följa med i galopp, rätar upp höfterna och börjar s.a.s trava före hästen. Tänk på att från galopp till trav görs förhållningen i galopp mera på yttersidan, och avbrottet görs för inner hand om det är nödvändigt att korrigera.

Vikten av att rida framåt i den "nya" gångarten har du redan fått tips om, och det kan bara instämmas! Lycka till!:)

Bra skrivet om övergångarna! Så gör jag nog med, just att jag själv går över i dne gångart som ska komma, svårt att förklara sådant som man bara tänker när man rider...

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar