Halvfodervärd

MiniLi

Trådstartare
Jag vet att det finns en massa trådar om medryttare och om man ska betala eller ej..
Men i den här tråden vill jag bara veta hur ni som är/har halvfodervärd fördelar kostnader, tid, ansvar osv.
Skriv gärna var i landet ni befinner er.

Jag vill INTE ha svar som "jag tycker inte att man ska betala för att hjälpa någon med dennes häst.."

Hur mycket skulle ni tycka vore rimligt för en halvfodervärd att betala om den har hästen i 3-4 dagar/vecka och får träna, tävla, lufsa i skogen..? I princip göra vad den vill så länge det sker kontrollerat och i lagom doser.. (Hästen bör ju tex inte hoppa 4 dagar i veckan..

Min ide är att dela på samtliga fasta kostnader (stallhyra, försäkring, foder, hovslagare) samt veterinärkostnader. Tycker ni att det är lämpligt?

Sv: Halvfodervärd

När min vänninas dotter skulle bli halvfodervärd åt min häst (blev inte så sedan av olika anledningar) så bestämde vi att alla kostnader skulle delas på hälften. Med undantag för träningskostnader för träningar hon ville på precis som med tävlingskostnader. Bestämdes även att om hon var intresserad av att tävla där de krävdes licens fick hon betala den då mitt tävlingsintresse inte är så stort.

Så hälften av foder, stallplats, hovslagare och veterinärvård om/när det behövdes.

Anledningen till att vi valde halvfodervärd och inte medryttare är för att hon helt enkelt skulle ha lite press på sig att åka ut till hästen sina dagar. Föräldrarna tyckte att de kunde ställa mer krav på henne om detta om de betalade. Alltså jag hade inte behov av den ekonomiska hjälpen utan hade bestämt att de pengarna skulle läggas undan som buffert.

De som jag känner till har löst det på så sätt att varje månad har ägaren räknat ut exakt vad hästen kostat i försäkring, hyror, foder osv. Även en överenskommen summa för slitage på sakerna. sedan har de delat detta på antal dagar i månden och sedan räknat ut hur mycket varje person nyttjat hästen. I det här fallet hade halvfodervärden hästen 3 dagar i veckan.

Kort och gott, räkna ut hästens summa/dag.

I min värld så innebär halvfodervärd det samma som att åta sig hälften av hästens kostnader inklusive ansvar.

delvis KL

Verkar som att iallafall de som svarat tänker lika som jag.
Skönt, då statsar jag på det och hoppas att någon nappar ;)

I rimlighetens namn bör tilläggas detta, att också då kunna få disponera hästen på samma sätt som ägaren själv. Dvs, vill man träna och tävla så ska det vara möjligt alltså på samma premisser.

Är man medryttare så kommer saken i ett annat läge, det är min åsikt.

När jag var halvfodervärd så betalade jag halva kostnaden för mat och försäkring samt hela hovslagarkostnaden. Ev veterinärvård stod ägaren för om det inte var försumlighet från min sida som lett till skadan/sjukdomen. Stallhyra var det inte tal om, ägaren hade eget stall.

Det var enbart jag som red hästen (tre veckodagar samt varannan helg), de dagar jag inte var där så skötte ägaren enbart med rengöring och fodring.
Ville jag tävla så fick jag det, i princip hade jag fria händer sålänge som hästen mådde bra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve