Halvfodervärd/medryttare!

Mysaan

Trådstartare
Måste kolla med er nu. Är det brukligt att medryttaren betalar månaden efter eller i förskott? Alltså ponera att en ny medryttare börjar 1 feburari och hon ska betala 300 kr i månaden. Begär ni då betalt den 1 feburari eller den sista feburari?

Sv: Halvfodervärd/medryttare!

om det är ett fast pris på 300kr/månad så se till att få pengarna i förskott. ingen betalning=ingen ridning.

med erfarenhet så vet jag att det är extremt svårt att få några pengar i efterhand om det visar sig att det blir något strul.

Har man dessutom redan betalat så är kanske chansen större att man verkligen dyker upp på sina dagar.

Jag förstår hur du tänker och det är lite så jag tänker också. Fick sedan höra att de brukar betala efter. Alltså sista feburari. Men då är ju risken att det blir tjafs och medrytaren menar att den inte utnyttjat alla sina dagar så den ska betala mindre.

Jaja jag vet inte hur jga menar kanske

Hej,
Har precis råkat ut för en medryttare som inte betalar för sig.
Jag har ändå sagt redan från början att pengarna ska betalas i förskott. Dvs. börjar man 1 februari sker betalning 31 januari.

Nästa ggn funderar jag på att ta en månads "deposition".

Min medryttare har liksom förhalat betalningen hela tiden, så i november betalades den 18 nov, december betalades den 27 dec. Nu den 7 jan förtydligar jag att det ska förskottsbetalas. Lovar komma med betalningen (mamma betalar) men struntar i att komma och struntar i att ringa och lämna återbud. Nu i söndags när hon skulle ridit, skickar hon ett sms kl 16 och lämnar återbud (vilket jag sagt ska ske före kl 10). Men hon kommer på måndagen. Då förtydligar jag (13 jan) att då tar hon med sig pengar, eller så blir det ingen ridning.

Då bestämmer hon sig för (eller mamman vad vet jag) att hon inte ska rida längre och då ridning bara skett ett par ggr i januari skulle jag inte få betalt alls för den månaden.

Om man har en medryttare så betalar ju denne också för att hästen är till för dem de dagar som är sagt. Att denne valt att inte rida dessa dagar, -det är väl upp till medryttaren dårå, men då hästen varit "bokad" så måste ju ändå betalning ske.

Sååå himla tråkigt när det blir så.
Vadå inte betala?

Så, känner din medryttare för att sluta, så blir ju sista månaden helt gratis, för betalningsförmågan verkar inte så intressant då verkar det som?

Så, mitt tips är att ta förskottsbetalning, och helst en månads deposition. Det tar ju tid att hitta en ny medryttare också.

//Jezz

jag hade velat ha betalt i förskott, betalar dom inte så får dom inte rida och då slipper man massa tjaffs.

*kl*

Tack för era svar. Egentligen spelar det ingen roll om hon betalar elelr inte gör varken till eller från för min del men hennes mamma vill betala så tjejen får lite press på sig att åka ut till hsäten.

Detta är alltså lite koll för att se om det överhuvudtaget blir diskuterbart att köpa egen häst åt tjejen.

tror också folk tar det mer på allvar om dom betalar för de..annars så verkar de som att många kommer när dom känner för de.

Det verkar inte som din medryttare är mogen för en egen häst...

Apropå betalningen så kan man gå halva vägen var och säga att den 15e varje månad ska betalning ske eller den dag som är närmast den 15e om medryttaren inte kommer just den 15e.

Jag har gjort lite olika. Men jag kan förstå medryttaren oxå för om man betalat i förskott och hästen blir halt eller sjuk etc så det inte går att rida så måste man ju få pengarna tillbaka och det är väl lika å det hållet: det finns oärliga hästägare som inte betalar tillbaka pengarna då utan säger att medryttaren får väl rida när hästen blivit frisk om x antal månader. Inte så juste.

Men jag har aldrig haft problem med någon medryttare som inte betalat, inte i efterskott heller faktiskt och det har nog varit ca 10 st under årens lopp (5 st på varje häst). Oftast har jag dock haft betalning i förskott eller i mitten av månaden.

Förskott, en betalar med autogir tror jag för pengarna är på kontot den sista varje månad, en när vi ses. Ibland blir det nån vecka för sent, men aldrig i efterskott.

Det verkar inte som din medryttare är mogen för en egen häst...

Fast jag har ingen medryttare utan det är en bekants dotter som kanske ska bli och därför kollade jag upp hur man brukar göra med betalningen.

Jag betalar i förskott och jag tycker det är schysst att göra det mot hästägaren så dennes ekonomi inte står och faller om betalningen uteblir - nu ska det väl inte vara så men det kan ju bli extra knapert en månad annars för hästägaren om medryttaren hoppar av och är oärlig.
Dessutom kan man sålla bort mer oseriösa människor skulle jag tro - om man betalar i förskott kan man inte gratisrida 1 månad och sedan hoppa av och inte höras av igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 386
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar