Sv: Halvfodervärd/medryttare!
Hej,
Har precis råkat ut för en medryttare som inte betalar för sig.
Jag har ändå sagt redan från början att pengarna ska betalas i förskott. Dvs. börjar man 1 februari sker betalning 31 januari.
Nästa ggn funderar jag på att ta en månads "deposition".
Min medryttare har liksom förhalat betalningen hela tiden, så i november betalades den 18 nov, december betalades den 27 dec. Nu den 7 jan förtydligar jag att det ska förskottsbetalas. Lovar komma med betalningen (mamma betalar) men struntar i att komma och struntar i att ringa och lämna återbud. Nu i söndags när hon skulle ridit, skickar hon ett sms kl 16 och lämnar återbud (vilket jag sagt ska ske före kl 10). Men hon kommer på måndagen. Då förtydligar jag (13 jan) att då tar hon med sig pengar, eller så blir det ingen ridning.
Då bestämmer hon sig för (eller mamman vad vet jag) att hon inte ska rida längre och då ridning bara skett ett par ggr i januari skulle jag inte få betalt alls för den månaden.
Om man har en medryttare så betalar ju denne också för att hästen är till för dem de dagar som är sagt. Att denne valt att inte rida dessa dagar, -det är väl upp till medryttaren dårå, men då hästen varit "bokad" så måste ju ändå betalning ske.
Sååå himla tråkigt när det blir så.
Vadå inte betala?
Så, känner din medryttare för att sluta, så blir ju sista månaden helt gratis, för betalningsförmågan verkar inte så intressant då verkar det som?
Så, mitt tips är att ta förskottsbetalning, och helst en månads deposition. Det tar ju tid att hitta en ny medryttare också.
//Jezz