Halvblodshingstars färggener!

Sv: Halvblodshingstars färggener!

Någon som sett en fux efter Irco Mena?

Jag har bara sett bruna & skimmlar, och en gulbrun.

Jag har sett flera skimmlar födda fuxar efter Irco Mena så han har uppenbart fuxanlag och sitter här och börjar bli förvirrad men vilken färg hade Irco Mena som ung egentligen jag hade i bakhuvudet att han också var född fux men kan komma ihåg helt fel.

Ja jag har sett flertalet fuxar e.Irco Mena, Har själv tävlat en.

Sedan var ju Piia Pantsus Trip Up e. Irco Mena - Hill's Double fux

Och så kom jag ju på Maria Gretzers Zixten e. Irco Mena-Vagabond var också fux

Senast ändrad:

Corlensky G homozygot för svart, kan inte ge fuxar. Någon som sett fuxföl e. CG?

Kan inte stämma tror jag, en jag känner fick en brun unge (blir skimmel) efter honom i år på ett sto som är homozygot för svart (stoet är svart så hon kan inte ha någon gen för det bruna, har fått det intrugat här innan iom mitt svarta föl efter min hingst att svart häst aldrig kan bära på brun gen då hade den blivit brun).

En sak jag funderat på men inte orkat kolla är vilken färg har Corlenskys mamma ? Har inte sett en enda fölis efter honom som ser ut att bli färgad utan enbart som kommer att bli skimmel, därav funderingen kan han vara homozygot skimmel (alltså om mamman är det) ? Eller någon annan har sett "färgade" ungar.

Okej, jag menade mest att han är homozygot för E, alltså den genen som både svarta och bruna har, men som saknas hos fuxar.
Alltså att han kan ge brun och svart (och skimmel) men ej fux.
Däremot har jag också fått uppgift om att han själv föddes svart, men det är iofs möjligt att antingen han eller stoet har den dominantsvarta genen, då är det möjligt för dem att få ett brunt föl fast båda är svarta.

Aerline H tror jag inte lämnar fux

*knapplån*
Om jag har ett fuxsto och vill ha en svart fölunge, med vilken hingst är det då störst chans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka