halvblodshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej funderar på att köpa ett sto ca 160cm i mkh med gröna papper.
efter nactus undrar vad ni tycker om den hingsten och hans avkommor?är han en dressyr hingst eller hopp?

undrar även om man ska betäcka henne vilken hingst hade ni använt? eller vilken är er favorit?

stoet är svart vit skäck tycker ni man ska försöka få skäck föl eller inte? själv har jag delade tankar angående detta.

De Nactusavkommor jag träffat på har varit trevliga och ganska "allround". Har du redan skäckfärgen på stoet så "riskerar" du ju skäck oavsett. 50% chans för skäck på fölet och då får du gröna papper. Tar du en icke godkänd skäckhingst ökar chansen bara med 1/4 och du får inte gröna papper... Ta en godkänd hingst du och glädjs om fölet får "rätt" färg!

Hade jag hittat ett sto e Nactus, som dessutom är skäck! så hade jag slagit till direkt! Ja, om priset var lämpligt såklart.

Nactus är ju multitalang själv, även om jag har för mig att han mest tävlats i dressyr. Han har rykte om sig att få mycket trevlig avkomma, lugna o snälla o lätthanterade.

Vilken hingst du ska välja beror ju främst på vilken slags avkomma du vill ha! Ska det vara mot hopp eller dressyr?

Skäckavkomma eller inte...du har 50% chans att få skäck oavsett vilken färg hingsten har (ja upp till 75% om hingsten är skäck, men jag säger som föregående talare: ta hellre en enfärgad godkänd hingst o sälj ev skäckavkomma så mycket dyrare m gröna papper!).

Vad har stoets mamma för stam?

Det enda jag tycker att du ska akta dig för vid hingstval är Utrillo-blod eftersom Nactus har honom i sig två gånger!

Annars har jag också bara hört bra saker om Nactus-avkommor!

Vad är det mer än Nactus i hennes stam? Jag har också bara hört bra om Nactus, trevligt temperament och anlag för både hopp och dressyr. Lycka till med eventuellt köp!

Hur går det? Blev det nåt köp? Och vad har stoets mamma för stam? :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka