Halvblodshingstar 2015 med Levande Föl-avgift?

stallhh

Trådstartare
Rada upp de halvblodshingstar som har levande-föl som alternativ...och vad de kostar, så man kan få en överblick.
 
Långt ifrån alla har löst licens ännu. Du kan hitta dem som har gjort det själv på sprangrulla.se
 
Varför vill du ha levande-föl-avgift? Bara nyfiken på dina tankar kring det.
Slippa försäkra fölungen och slippa ev tjafs med försäkringsbolaget eller så vill man skjuta upp betalningen tills fölungen är född .
Man har inte råd att betala allt samma år .?
 
Slippa försäkra fölungen och slippa ev tjafs med försäkringsbolaget eller så vill man skjuta upp betalningen tills fölungen är född .
Man har inte råd att betala allt samma år .?

ja, jag håller med att det är en konstig betalform. Betala en vara innan du vet om du får något. Sedan vet jag inte hur fb ställer sig i olika situationer även om man försäkrat embryot. Men av erfarenhet så kan det bli diskussioner kring det. Någon som har erfarenhet av att få ut ersättning av ett försäkrat foster?
 
ja, jag håller med att det är en konstig betalform. Betala en vara innan du vet om du får något. Sedan vet jag inte hur fb ställer sig i olika situationer även om man försäkrat embryot. Men av erfarenhet så kan det bli diskussioner kring det. Någon som har erfarenhet av att få ut ersättning av ett försäkrat foster?

Nu säger moderatorn att det är en annan frågeställning, gör en egen tråd om ämnet!
 
Varför vill du ha levande-föl-avgift? Bara nyfiken på dina tankar kring det.
Jag föredrar det för att slippa släpa iväg sto med ev föl för kontroll vid 90 dygn. Vilket ofta där jag bor inträffar efter att seminstationerna stängt för året. Vilket då inte helt sällan leder till nya avgifter på en klinik som göra undersökningen.
45 dygn känns lite väl osäkert att betala vid och det är en stor risk/chans att stoet resorberar vilket blir lika med att man behöver ha en fosterförsäkring.
 
ja, jag håller med att det är en konstig betalform. Betala en vara innan du vet om du får något. Sedan vet jag inte hur fb ställer sig i olika situationer även om man försäkrat embryot. Men av erfarenhet så kan det bli diskussioner kring det. Någon som har erfarenhet av att få ut ersättning av ett försäkrat foster?

Man får ju tillbaka de avgifter man har betalat om det inte blir något föl. Såklart behöver man kvitton på det man betalat och ett bevis på att stoet var dräktigt då försäkringen togs. Jag har inte hört om någon som det strulat för i det läget.
 
Slippa försäkra fölungen och slippa ev tjafs med försäkringsbolaget eller så vill man skjuta upp betalningen tills fölungen är född .
Man har inte råd att betala allt samma år .?

Antingen slippa försäkra el försäkra lågt=billig premie.
Och att betala när man fått sitt föl.

När man betalar allt innan fölet är fött, så vill man ju ha det försäkrat för de pengar man lagt ut= dyr premie.


Därför funderar j på att välja hingst som har levande föl
 
Antingen slippa försäkra el försäkra lågt=billig premie.
Och att betala när man fått sitt föl.

När man betalar allt innan fölet är fött, så vill man ju ha det försäkrat för de pengar man lagt ut= dyr premie.


Därför funderar j på att välja hingst som har levande föl

Fast det där beror ju på hur man räknar.
Är alternativen: 90-dygnsavgift = försäkra för allt
Levande föl = ingen försäkring

Då förstår jag att försäkringen kan tyckas dyr men då får du inte heller ut något för övriga utgifter om det händer något.
Sen beror det på vad hingsten kostar?
De flesta hingstar har en högre levandeavgift än 90-dygnsavgift vilket oftast är dyrare än försäkringen kostar.

Ska du räkna rättvist ska du bara räkna försäkring på 90-dygnsavgiftens belopp för att kunna jämföra
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 563
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp