Halvblodshingst till litet arabsto?

Puriousity

Trådstartare
Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er av kloka tankar och råd :)

Har för eget bruk tänkt avla på vårt fina arabsto e: Majestic Prince ox - Larousse ox. Hon är f.d. distanshäst, men med god ridbarhet, lätt för samling och hoppar med bra rygg. Eftersom hon är liten (144 cm) vill jag inte ha en hingst som ger smått, snarare tvärtom. Vill gärna ha en hingst med bra gångarter, särskilt traven behöver förbättras, men också en bra inställning och teknik i hoppningen.

Hon är väldigt snäll och lätthanterlig från marken, men lite tittig och osäker på hinder. Kan emellanåt vara spänd i ff.a. traven. Har mkt bestämda åsikter, utan att vara svårövertalad. Lite mkt sto, så att säga. Hingsten jag betäcker med får gärna nedärva gott temperament och inte en massa nerv.

Har nu tre starka kandidater som jag väljer mellan, samtliga m levande fölavgift, vilket jag också vill ha. De är Dalwhinnie, Fetcher N och Luxus CML. Vilken hade ni valt? Eller har ni något annat förslag?

Länk till äldre bilder på henne:

http://www.infoom.se/fotoalbum/index.php?spgmGal=miss_tharantella&spgmPic=12&user=3033#spgmPicture
 
Jag tror tyvärr att chansen är övervägande stor att det blir smått oavsett hingst, med tanke på stoets storlek... Araber överlag brukar inte vara så stora väl, så att hon har stort bakom kanske inte är så troligt heller?

Jag hade kollat efter en fin ridponnyhingst, D-ponny.
Av dina 3 kandidater hade jag valt Fetcher N
 
Jo, det är väl så. Tänker att en hingst som ger stort i alla fall ökar chansen till någon centimeter ytterligare på höjden :)

Lite nyfiken på varför du valt Fetcher N av dessa tre?
 
Tror som Sona att oavsett vilken hingst du tar kommer avkomman bli runt 150-155 såvida stoet inte har mycket större blod bakom sig i stammen och själv bara "råkade" bli liten.

Sen angående hingstarna - Vad är viktigast att förbättra? Fetcher N ger mer hopp och ett stabilt temperament och hopptyp. Att han skulle förbättra trav på avkomma är långt ifrån säkert.
Dalwhinnie skulle bidra med gång, ridbarhet och dressyrbetonad typ. Hans härstammning hoppar över lag helt ok, men han kommer troligtvis inte bidra till att förbättra hoppförmåga något avsevärt.
Luxus skulle bidra med ungefär samma saker som Dalwhinnie men kanske lite längre linjer och ädelhet. Av alla tre tror jag Luxus skulle ge den minsta avkomman.

Jag är dressyrryttare som gillar att hoppa på träning samt träna någon terräng då och då med skräckblandad förtjusning. Så jag hade valt Dalwhinnie om jag bestämt mig för att betäcka.
 
Tror som Sona att oavsett vilken hingst du tar kommer avkomman bli runt 150-155 såvida stoet inte har mycket större blod bakom sig i stammen och själv bara "råkade" bli liten.

Sen angående hingstarna - Vad är viktigast att förbättra? Fetcher N ger mer hopp och ett stabilt temperament och hopptyp. Att han skulle förbättra trav på avkomma är långt ifrån säkert eftersom hans stam har lämnat väldigt varierande på gång.
Dalwhinnie skulle bidra med gång, ridbarhet och dressyrbetonad typ. Hans härstammning hoppar över lag helt ok, men han kommer troligtvis inte bidra till att förbättra hoppförmåga något avsevärt.
Luxus skulle bidra med ungefär samma saker som Dalwhinnie men kanske lite längre linjer och ädelhet. Av alla tre tror jag Luxus skulle ge den minsta avkomman.

Jag är dressyrryttare som gillar att hoppa på träning samt träna någon terräng då och då med skräckblandad förtjusning. Så jag hade valt Dalwhinnie om jag bestämt mig för att betäcka.

Ändrade lite om varför jag är osäker på om Fetcher skulle förbättra trav.
 
Eftersom jag inte är ute efter en så stor häst, gör det inte mig så mycket om avkomman hamnar i den storleken. 155 cm skulle duga bra för mig och min dotter :)

Det första jag tänkte på när jag började fundera på att betäcka henne var att förbättra hennes trav, men också gärna inställningen till hinder. Av den anledningen kom jag in på hingst med bra hopphuvud. Tanken med avkomman är att kunna tävla dressyr/hopp ev fälttävlan på lättare nivå. Vill ha en häst med positiv inställning och bra ridkänsla. Luxus och Dalhwhinnie verkar ju vara ridbara hingstar med bra inställning till hoppning. Fetcher N verkar väldigt allround med ett bra temperament. Hoppning är egentligen vad jag själv föredrar, så av den anledningen har jag haft svårt att känna mig säker på att välja dressyrhingst. Hade egentligen Luxus som första val, men tvekar eftersom jag tycker hans hoppteknik ser lite tråkig ut.
 
Har du tittar på Zaladin MI? Tror att han skulle passa bättre. Hoppar okej, dock ingen super stjärna i hoppning. "Hoppar med god rytm, balans och framåtbjudning. Sansad och orädd med god samarbetsvilja. Väl förberedd." 6-7
Annars har han trav och god storlek.
 
Skulle du inte känna dig helt säker med en dressyrhingst så ta då en hopphingst som har det du vill att den skall ha. Speciellt om du själv gillar hopp bäst. I lätt dressyr behöver hästen bara vara ridbar och välriden och många hopphingstar lämnar bra ridbarhet.

Några tips på hopphingstar med bra temperament och gång (och såklart hopp):

- Canterbury (Cardenio - Brandenburger) 167 cm, 9 på skritt 8 på trav på bruks. 125 hoppindex på 70-dagarsprovet och 122 på dressyr. Jag har sett honom på tävling, klok och har bra hopphuvud samt sansad för att vara hingst.
- Bravour (Cornet Obolensky - Quattro B) 170cm, 8 på skritt 7 på trav och 9 på galopp. Testryttarna tyckte han var ridbar (9 + 8) och han hoppar bra.

Kan inte lova att de ovan har levande föl-avgift. Annars tycker jag nog att Fetcher N låter som att han skulle passa riktigt bra med tanke på vad du vill ha i avkomman.
 
Japp, Zaladin MI har jag också varit inne på. Där kände jag mig dock osäker på om han kanske är för stor? Han ser ju iofs väldigt smäcker ut, så höjden kanske inte har så stor betydelse?
 
Skulle du inte känna dig helt säker med en dressyrhingst så ta då en hopphingst som har det du vill att den skall ha. Speciellt om du själv gillar hopp bäst. I lätt dressyr behöver hästen bara vara ridbar och välriden och många hopphingstar lämnar bra ridbarhet.

Några tips på hopphingstar med bra temperament och gång (och såklart hopp):

- Canterbury (Cardenio - Brandenburger) 167 cm, 9 på skritt 8 på trav på bruks. 125 hoppindex på 70-dagarsprovet och 122 på dressyr. Jag har sett honom på tävling, klok och har bra hopphuvud samt sansad för att vara hingst.
- Bravour (Cornet Obolensky - Quattro B) 170cm, 8 på skritt 7 på trav och 9 på galopp. Testryttarna tyckte han var ridbar (9 + 8) och han hoppar bra.

Kan inte lova att de ovan har levande föl-avgift. Annars tycker jag nog att Fetcher N låter som att han skulle passa riktigt bra med tanke på vad du vill ha i avkomman.

Det har faktiskt lutat mest åt Fetcher N på senare tid eftersom det känns som han skulle komplettera mitt sto bra. Har läst flera som kan tänka sig honom till smäckrare ston av fullblodstyp dessutom, då han har lite mer massa. Gillar hans stam också.

Ska kika på dina tips också - tack för dem! :up:
 
Japp, Zaladin MI har jag också varit inne på. Där kände jag mig dock osäker på om han kanske är för stor? Han ser ju iofs väldigt smäcker ut, så höjden kanske inte har så stor betydelse?

Hans pappa Zack är 172cm har jag för mig och har lämnat många stora hästar. I BLUP har han +7.8 vilket betyder att han snittar på 170-173. Morfar Solos Landtinus var själv 172cm och har lämnat över lag större avkommor. Så jag skulle säga att Zaladin med största sannorlikhet kommer ge stora avkommor också.
Men när man avlar sportponnyer betäcker man ju ofta ponnyston ston med stora hingstar, så ptja.
 
Hans pappa Zack är 172cm har jag för mig och har lämnat många stora hästar. I BLUP har han +7.8 vilket betyder att han snittar på 170-173. Morfar Solos Landtinus var själv 172cm och har lämnat över lag större avkommor. Så jag skulle säga att Zaladin med största sannorlikhet kommer ge stora avkommor också.
Men när man avlar sportponnyer betäcker man ju ofta ponnyston ston med stora hingstar, så ptja.

Tänker att Zaladin ändå är 32 cm högre än mitt sto..Men kanske ingen fara? Många säger ju att fölet anpassar sig efter mamman, men sen har man ju också hört dom där skräckhistorierna om stora föl som fastnar. Hur sanna de är har jag ju dock ingen aning om :meh: Hellre ökade chanser att få en större häst än 150 cm.
 
Varför just ett halvblod? Araber är välkomna på 3:årstester och championaten precis lika mkt som halvbloden.
 
Tänker att Zaladin ändå är 32 cm högre än mitt sto..Men kanske ingen fara? Många säger ju att fölet anpassar sig efter mamman, men sen har man ju också hört dom där skräckhistorierna om stora föl som fastnar. Hur sanna de är har jag ju dock ingen aning om :meh: Hellre ökade chanser att få en större häst än 150 cm.
Det är just precis som du skriver. Fostret anpassar sig efter modern. Det är framför allt A-ponnier man ska vara rädd för, annars går det oftast bra. Har sett några Zaladin avkommor och de har sett trevliga ut.
 
Här hittade jag f.ö. en avkomma e: Dalwhinnie vars mamma är arab. Såg trevlig ut :)

227460_02.jpg
 
Varför just ett halvblod? Araber är välkomna på 3:årstester och championaten precis lika mkt som halvbloden.

Utefter den erfarenheten jag har om respektive raser, så gillar jag båda, men föredrar halvblod. Jag är dock ute efter mer höjd och massa och då känns det självklart för mig att välja halvblod, då jag också känner jag har bättre koll på den rasen.
 
Det är just precis som du skriver. Fostret anpassar sig efter modern. Det är framför allt A-ponnier man ska vara rädd för, annars går det oftast bra. Har sett några Zaladin avkommor och de har sett trevliga ut.

Låter ju väldigt bra. Får kika mer på honom tror jag :)
 
Jag tror egentligen att araber har egenskaper att bidra med till halvblodsaveln men att detta inte sker ofta just pga. storleksdilemmat. Halvbloden vill de flesta skall vara mellan 164-170 cm och för att få det ligger det engelska fullblodet närmre till hands.

Och nej jag skulle inte vara orolig för att Zaladin är FÖR stor. Egentligen är ett litet sto perfekt för honom då man riskerar att få elefanter om man betäcker ett större sto med honom. Såg honom på bruksprovet det året han blev godkänd och tyckte han var riktigt fin där. Tycker Jan rider honom alldeles för återhållsamt på visningar, en imponerande häst ser helt plötsligt tråkig ut, och då får man inga ston. Tyvärr tycker jag han är gräsligt ful utan ryttare på ryggen x) Zack är ju inte känd för att ge vacker typ direkt.
Men ja nu när jag tänker efter låter det inte tokigt alls. Ditt sto bidrar med vacker typ, uthållighet och allroundbetoning. Han bidrar med storlek, gång, ridbarhet och bra inställning till hopp/bra temperament.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp