halvblods farbror med brister

M

Martina78

Var iväg idag och kikade på ett äldre halvblod, men kändes inte helt hundra.
En underbar individ som skulle passa min familj ypperligt, men eftersom varken jag eller min dotter är inskriven på någon ridskola och har heller inte "häst kunnighets förtroendet" för någon så vet vi inte riktigt hur vi ska lägga upp det hela. Ska vi klara oss på egen hand i hästköpar planerna eller har ni något tips vart man kan vända sig för att få hjälp när man provrider och kikar in hästar?

Halvblodsvalack 18 år gått 11 år på ridskola, pensioneras nu som promenad/sällskaps farbror. 168 i mankhöjd. Passat perfekt i handikap och nybörjar grupper. Underbart snäll i stallet och accepterar allt. Kan vara små tjurig emot andra hästar i hagen.

Så långt låt det perfekt. Dock har han sina brister efter hårt liv.
När han var 6 år drabbades han av A2, men tog sig igenom det.
Han har ett överben på höger framben efter en gammal skada, men detta ska inte vara några problem för honom. Han får ofta vinter kolik då han skopar snö.
Han luftsnappar även när han står på stall.

För denna herre ligger priset på 27.000 kr men kunde sänka sig till 25.000 kr.
Är detta något att sattsa på eller ska jag slå det ur hoven direkt?

Som sakt en underbar individ. Men behöver råd och hjälp av kunniga.

Sv: halvblods farbror med brister

Tycker det låter som väldigt få brister, men besiktning är såklart ett måste! En häst värd att satsa på för er del, om du frågar mig. :)

Jag kan tycka 25.000 för en 18årig häst som ska pensioneras och gå som promenad/sällskap är väldigt mycket pengar. Jag personligen hade aldrig lagt de pengarna på en såpass gammal häst.

Som tidigare svar - veterinärbesiktning är ett måste!
Jag hade inte med mig någon erfaren när jag köpte häst, hade med en gång - tur var det. Men då hade jag också på känn att ngt inte var riktigt bra vilket jag då fick bekräftat av min tränare när jag var där andra gången.
Men som sagt - veterinärbesiktning och tänk efter om du vill lägga 25.000 på en pensionär?

Du, ett överben och en förkylning för hundra år sen gör absolut inte hästen sämre...

Tycker inte heller bristerna är något anmärkningsvärt..
Går inte priset att diskutera ytterligare?

Ta också i beaktande..när nan köper en så gammal häst så gör man väl det för att den ska få härliga sista år.

Jag menar bara att den kännslomässiga och ekonomiska biten den dagen man tar farväl får man tänka på..
Sen kan man resonera som så, att har hästen fungerat fram till nu så har den säkert många, många fina år framåt. Bara man tänker på regulbunden ridning och foder ( äldre hästar kan ju vara lite knepigare med sin foderstat ) och kollar över tänder etc.

Kontrollera vad hästen har för försäkring. Många ridskolehästar har begränsade försäkringar vilket innebär att ni kanske får bekosta all veterinärvård själv, utan försäkring. Det kan bli otroligt dyrt om hästen har återkommande koliker.

I övrigt tycker jag inte det var några större fläckar hästen hade, men en veterinärbesiktning måste ju till innan köp för att utesluta att det finns mer som inte upptäckts/redovisats.

Håller med övriga om att bristerna inte är något direkt för en så gammal häst. Kolla upp försäkringen som också blir en viktig bit eftersom det är mycket svårt om en s möjligt att nyförsäkra en så gammal häst.
Men priset är helt fel för en uttjänt lektionshäst som säljs för promenad och sällskap. Möjligen om fullutrustning medföljer men knappt då heller är priset godtagbart. Lektionsverksamhet sliter mycket på en häst och elva år är mycket, tycker nästan det är skamligt av ridskolan att kräva så mycket för honom. Om han inte passar er så kommer ni att få väldigt svårt att själv sälja honom igen för den summan eller ens i närheten av den.

Jätte bra information för mig som första "köperska".
Ska ge denna en chans och se om jag kanske kan få ner priser ytterligare.
Gillade han temperament ypperligt men blev lite fundersam när hon berättade om hans brister. Men känns ändå som ett säkert kort då hon var ärlig och berättade om detta utan att jag frågat.

Givetvis blir det en grundlig besiktning och en extra koll på försäkringen.

För att råda bot på luftsnappandet och koliken finns det massor man kan prova. Lösdrift med fri grovfodergiva tex skulle kunna lindra båda "åkommorna"

Tycker 25000 låter lite mycket jag med men bættre att lægga lite extra slantar på rætt hæst tycker jag.
Att køpa fel hæst kan ge omkostnader.
Køp ingen hæst ifall det inte kænns helt 100% riktigt.

En luftsnappande 18 åring som kan gå som sällskap och lite promenadridning så är det ett alldeles för högt pris med 25 000 kr .

Det gör mig lite frågande om man anser att hans kan gå som sällskap och hur lite som promenadridning .

Ta reda på hur många lektioner han går på nu på ridskolan ?
Går han inte konternuerligt på lektioner nu skall du lägga honom på hyllan .

Mia

Som det redan nämnts så är försäkringen det största bekymmret. Du kan aldrig fullförsäkra en häst efter 14 år, så har han inte det innan så får du stå för mycket. Kolik häst skulle jag aldrig köpa, tänk på att ägaren mildrar oftast hästens historik. Kolik är allvarligt för många hästar & luftsnappanet är svårt att få bort om han gjort det länge. Vanans makt är stor !
Jag tänkte precis som du då jag satte igång efter 25 år, äldre skogmulle, fick tag i en ridskolehäst. Gick igenom besiktningen u.a super trevlig att rida.
Summa sumarum, han hade haft 14 hem på 14 år, slängt av ryttarna dom senaste 10 åren. Jag hade honom i 4 år med några avåkningar, bekanta åkte av desto mer *ler* Men han visade sig ha kronisk bronkit..............togs bort förra vintern pg.av asma & kissing spinnes, som oxå funnits innan köp troligtvis.

Vi köpte även en lika gammal voltigehäst, utan problem. Reagerade på att han hade så lockig & lång päls på vintrarna. Honom hade vi i 3 år, då han fick tas bort pg.av ett allvarligt fånganfall, som brukar vara slutstadiet på " cushings " (hjärntumör).
Båda fallen kostade oss över 15 000:- vardera, varav 7 000:- är för avlivningen.
Så äldre hästar kan bli dyra i slutändan, & att man inte kanske får behålla dom länge. Bara så du räknar med det. Vi gav 10 000 & 15 000:- för våra, då var dom 13 resp. 14 år gammla. Tycker inte man ska ta så bra betalt för sina gammla trotjänare, dom har ju liksom fått igen pengarna för honom om han gått där i 11 år.

En ridskole häst borde jämföras med en elitidrottare ur slitage & skadesynpunkt.
Tänk dig att i 11 års tid haft ungar i olika åldrar på ryggen som slitit & dragit, slagit med skänklar, sporrar, spö. Låter som en väldigt lång tid att gå på ridskola i ett ridhus runt, runt & runt. Skulle vilja se röntgenplåtar på den hästens ben.
Idag har jag bara yngre hästar, visst dom kan oxå skadas. Men då har jag fullförsäkring på dom. Så runt 30 000- 40 000:- får du räkna med att ge för en bra vardagshäst.
Så min rekommendation är att leta efter en häst mellan 8-10 år. Då är dom i sin bästa år & kan fortfarande fullförsäkras. Har lärt mig att en häst måste få kosta, till min sambos förtret *ler*

Hade även en bekants äldre arab som gått på ridskola i 5 år,tanken var att han skulle få pensioneras hos oss. När han blev stående hos oss så började han svullna upp i bakbenen, blev bara värre & värre. Han var en gammal tävlingshäst dessutom. Han var van att bli riden dagligen, hos oss blev det högst 3ggr/veckan. Han klarade inte den omställningen.

Lycka till hur du än gör Ewa

Senast ändrad:

Vill bara meddela att det inte blir något med denna herren.
Super trevlig att pyssla om, men inte alls trevlig att rida.
Med tanke på att både jag och min dotter ska ha detta tillsammans så måste det passa oss båda. Så jakten går vidare...

Tror jag var ett bra beslut .
Lycka till i ditt letande av häst .

Mia

Tror jag också, det måste kännas rätt för oss båda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka