Halvblod som distanshäst

K

knahlbom

Hej!
Det här är min första tråd så det här blir spännande!
Efter att ha tagit del av alla intressanta inlägg som rör distans ska det bli kul att få vara med själv.:) Jag har ridit några provapå ritter med min mans häst (Quarterhorse) och har verkligen blivit "distansbiten". Nu är mitt halvblod (vilken jag köpte för dressyr) 5 år och jag kan inte vänta att få ta ut honom på våran första provapå i september. Vad jag skulle vilja veta är om det finns någon kunskap bland er mer erfarna distansryttare om hur halvblod brukar klara dom längre distanserna. Egentligen är jag mest nyfiken för närmaste året blir det nog bara provapå för oss.
Ser fram emot svar.
Hälsningar Karina

Sv: Halvblod som distanshäst

:banana:hejsan vi har ett gammalt halvblod och sex rtavare här hemma på gården, hon är av den lättare typen hon är svenskt halblod, hon är idag 23 år gammal, men fotfarande inte fattat att hon är pensionär för damen ifråga tror kanske att hon är unghäst fotfarande, tyvärr har det aldrig blivit av att vi tävlat henne inom distansen det har varit våra travare vi har tävlat, men jag kan ju bara säga att av min erfarenhet så hänger hon med lika bra som dem på våra träningsturer, har bra puls och mycket lugn:idea: som jag alltid har sagt och står för det är inte hästrasen det handlar om det är indeviden, rätt träning och utfodring och vilja från hästen att den tycker det är roligt så kommer mann långt.hon är verkeligen en allroundhäst mycket duktig i dressyren o hoppningen och hon älskar långa sgosturer trots sin ålder.aldrig haft några fel på benen, så absolut skall du prova din häst lycka till mvh anne:idea:

Hej!
Vad kul att höra att du har en så pigg häst! Mitt halvblod är efter Dammen så det är mycket fullblod i honom. Han är ganska stor men inte allt för tung . Problemet jag har haft med honom är att han har haft flera hovbölder som trasat sönder hornet på hoven och det har tagit tid att fixa till det. Nu är han ridbar igen och det känns toppen!!!:banana: Men det gör också att jag tänker ta det lungt väldigt länge med honom. Här ska vi bygga långsamt. Jag tycker att stämningen på distansritterna har varit så mysig så om vi bara kan komma till några "prövapå" under kommande året är jag jätteglad.
Tack för att du svarade. Det här är verkligen ett roligt forum!
Karina vid tangenterna

om man går in på Kilometerlistan för distanshästar 2006 så är hästen som fortfarande ligger 4, Dancing Queen som gick 4028 godkända km under sin karriär. Deltog bla i EM och NM. Halvblod!
Sedan tävlade Hasse Wallman ett sto som hette Amanda som var halvblod med. Fantastisk häst! Hon har gått 1752 km.
Så visst finns det halvblod som går bra inom distansen med.

Wow!!!:banana::banana:
Det hade jag inte en aning om . Var kan jag läsa mer om dom här två hästarna? För mig som inte har tänkt att byta ut mitt halvblod utan ser det "Det här är hästen jag teamat upp med och det blir hästen jag rider distans med" var det här toppennyheter!
Tack igen för uppmuntrande information
Karina vid tangenterna:bump:

Liv Burdett tävlar också ett halvblod fast de heter ju faktiskt varmblod numera.
Han heter Imagination och har gått 2 NM med Liv och vann Simlångsrittens 160 km i September förra året.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
D
  • Låst
Distans Nu går skam på torra land! I dagens Ridsport finns ett reportage om att Annelie Eriksson inte fick sin C-tränarlicens på grund av att...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
21 970
Senast: ricca
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
96 170
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar