halvblod med fång..

ragge

Trådstartare
Vad kan man ge en stoor häst på 174 och grov med fång för foder?
Har analyserat hösilage, men hur mkt smb.rp/MJ kan man ge?han är ju stoor och väger kanske 600-650...men hur mkt vågar man ge honom och vad bör kvoten ligga på?

Sv: halvblod med fång..

Fång har ju inte med att göra med vare sig för mycket energi eller protein (om det inte kommer plötsligt förstås!). Fång beror på STÖRNINGAR i magen - så det du ska tänka på är att vara väldigt försiktig med att introducera nya foderslag och se till att hästens tarmflora inte störs av nåt (frost, mögel mm mm). Håll hästens mage i god form så att säga! Gott om grovfoder är A och O.

Så din häst ska ha så mycket energi som vilken annan häst som helst, i samma storlek/typ/arbete, och en kvot runt 6.

En häst som haft fång har SAMMA näringsbehov som innan den fick fång!!!!
Fri tillgång på grovfoder, komplettera med lusern om det fattas protein..

vad gör man när hästen ifråga får återfall?har fått akut fång 3 ggr nu sen juli...har haft samma foderstat hela tiden med bara hö(fått i sig 346smb.rp/58mj/dag på 10 kg hö), inget gräs utom nått strå hit o dit, inget krafftfoder.Hästen är väääldigt rund i både överlinje och mage.:cry:

JAG har haft bra resultat när jag gett tillskott av tarmflorebakterier, i mitt fall "Protexin Bio Premium". Hm, bor du i England dessutom så är det nog inga problem att få tag i det, det tillverkas där... (www.protexin.com) Det hjälper till att hålla tarmfloran stabil och har därmed viss möjlighet att förebygga fång.
Jag har klarat mina fångpållar på det i sommar...

Det enda sättet att minska risken för fång kan vara att hålla honom snarare aningens för tunn. Din häst kan vara en sådan som inte tål att vara fet. Fetman i sig kan skapa en obalans mellan insulin och glukos som hjälper till att framkalla fång. Om du bor i Edinburgh så ta kontakt med veterinärhögskolan där. De är specialkunniga om fång HH

Tack för ditt/era svar..men det är min mammas häst som bor på Gotland som det handlar om..men visst kan jag kolla runt här i skottland efter efterforskningar om ämnet.Tycker bara det är konstigt med det lilla han får att äta att han inte går ner i vikt??:( dessutom har han fullblod i 3e och 4e led bakom båda föräldrarna har jag för mig(Martini-Ceylon).Han är som sagt 174 och grov som sin far sen får han bara i sig 346smb.rp/58mj/dag så det är ju inte mkt...men ska kolla runt lite om nått för tarmfloran.;)

Tillägg:
Denna häst stod på Strömsholm först, iltransport sen till U-sala pga upprepade kolikattacker... blev satt på dropp 1v och svältkost (1,5 ökat till 3kg hö/d) i 3v innan hon kunde åka hem! Hovslagare satte på specialskor med plast under sulorna.

Nu, 4 månader efter att hon kommit hem.. så är hon uppe i full giva hö (fri tillgång), o går ute i mindre hage med en lugn kompis.
Hela tiden fick hon även Probimin för magen (finns i Sverige)!
Gott hopp om tillfriskning, trots dålig prognos från början!!!

vet du vart man kan köpa protexin/Probimin i sverige/på Gotland?Återförsäljare?

Senast ändrad:

Probimin vet jag inte, men för att få tag i Protexin, kontakta importören. Deras websida har varit under konstruktion läääänge, men deras mejladress finns där i alla fall, för att fråga om återförsäljare.

vet du vart man kan köpa Probimin i sverige/på Gotland?Återförsäljare?
Hos veterinärer-/hästkliniker. Det som är bra med Probimin är att det lugnar både mage - tarm - fång. Har hört att även allergi - exem - regnskållor kan lindras (men det är som sagt hörsägen!!)

Jag tror att de är ganska likvärdiga i funktion, de flesta som testat har ju bara provat den ena...

Protexinet kostar - var det typ 4-500 nånting för en 3-månaderskur, vid normaldosering. Det är det ju absolut värt om man har hjälp av det!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka