Halvårs vaccinering?

C

chira

Skulle kolla när det är dags att vaccinera tösen som jag köpte i somras, ser då att hon är vaccinerad engång i halvåret för hästinfluensa istället för engång om året. Nån som varit med om det och vet varför det görs?
Kan tillägga att hästen är ett fullblod och hon har varit vaccinerad så sedan hon stod på täby.

Sv: Halvårs vaccinering?

Normal vaccinering börjar med A+B med 6-8 veckor mellan, C efter 6 månader, D efter ytterligare sex månader, sedan årligen. Det kan nog skilja något på C och D beroende på fabrikat av vaccin. Tror inta ridsportförbundet har samma krav som vaccinationfabrikanterna rekommenderar!

Inom travet och även galoppen tror jag, är det vanligt att man vaccinerar varje halvår och även oftare, man tycker sig märka att hästarna står emot infektioner bättre överhuvudtaget om man gör så.

Ska man komma till Frankrike med en häst måste den vara vaccinerad minst en gång i halvåret. Hur det är i andra länder vet jag inte, men det kan mycket väl vara så att din häst är vaccinerad för att kunna starta i andra länder, eller för att stå emot infektioner bättre överhuvudtaget1

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Sanne97
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar