Hålväggar

mian1

Trådstartare
Hur illa är det och hur ofta behöver man bege sig till klinik för en rejäl behandling?

Hovslagaren upptäckte hålväggar och till en början med ska vi behandla själva. Ny koll om nån vecka och då får vi se om hovarna behövs skäras upp, vilket låter otroligt läskigt. :crazy: Hjälper inte det ska hon vad jag har förstått behöva vård på klinik.
Hästen är inte halt och har aldrig tidigare haft några problem med hovarna (barfotahäst). I början av året var hon oförklarligt halt någon dag, men veterinären hittade inget fel förutom en mindre utväxt under sulan som skars bort och dagen efter var hästen ohalt.

Ska jag vara så orolig som jag känner mig? :cry:

Försök istället att få tag på en riktigt duktig hovis som vet vad h*n gör...
Det KAN bli allvarligt om man inte håller efter det, men det är säkert inget som är jätteakut för dagen....det hovslagare oftast har svårt för är att skära ur ordentligt, dom fegar och arbetet är som ogjort.

Jag har en duktig hovis och detta är inte hennes första hålväggsbehandling. Vi har fått instruktioner om hur vi ska sköta framhovarna och behandlingsgrejer.
Hovis ville inte att vi skulle ta för lätt på det hela (behövs kanske inte att säja till mig, som nästan dör om hästen får ett skrapsår) och berättade både vad som i bästa fall kunde hända och vad som skedde i värsta fall (=kliniken).
Så nu har vi stoppat i hästen en massa morötter och kramat henne ordentligt. Förhoppningsvis hjälper det till att påskynda läkandet ;) Sen ska vi karva i hoven, tvätta och pyssla om och hoppas, hoppas att det kommer att räcka. Mindes dessutom att det var en bakhov hon var halt på i vintras.

Göra riktigt rent och så hälla jodsprit i hålet varje dag i några dagar till en vecka samtidigt som man tejpar hoven emellan gångerna så att ingen smuts kommer in.
Sedan stänga hålet med "negertoy", tjära i tuggummikonsistens, och så sätta en sko på det hela för att täcka hålet och skydda hoven tills att hålväggen växer ned.

Det tycker jag personligen är en bättre väg att gå är att chansa för att sedan hamna på klinik och få tillbaka en häst utan hov som skall gipsas om var 3:dje till var 5:te dag i kanske ett halvår.
Jag har provat båda metoderna, och föredrar den med skor.
Gipsa är kladdigt, tråkigt och tungt.

Hon har aldrig haft skor och helst vill vi slippa. Gojs har vi fått att peta i hålen och rengöringsmedel att spruta i när vi rengjort. Hovis tyckte att det skulle göras 2 gånger i veckan eftersom det där man petade i hålen var svamp- och bakteriedödande. Ska vi greja oftare? Hagen är nästan helt torr och en gräshage (det finns en plätt på ett par kvm som är lerig, av 2,5 hektar). Vi kan byta hage till en som ligger ännu högre och torrare om det behövs.

. Ska vi greja oftare?
Jag vet inte.
Det beror ju litet på hur det ser ut.
Är det som finns i hålen svart gegga eller vitt smuligt som mjöl?

Hon har aldrig haft skor och helst vill vi slippa.
Jag förstår det. Men se det som ett bandage.
När man har brutit benet så blir man ju gipsad, men det vill man ju också slippa till vardags.

En sko med en tunn sula är ett bra bandage vid olika hovskador.
Jag har t.o.m. skott en 1-åring en gång för att på enklas sätt ta hand om hålväggar och hovbölder.
Hästskor är bra när de behövs.
Men man behöver ju inte använda dem i onödan.

Hagen är nästan helt torr och en gräshage
Det är ju bra, men inte det enda som avgör.
När en häst går på en oskodd hov med en hålvägg, så bänds väggen ut i varje steg.
Detta kan göra att hålväggen fortsätter att vandra uppåt.
En sko håller mekaniskt fast hovväggen.
Den hindrar ju hovmekanismen till viss del, vilket i vanliga fall är dåligt men i andra fall bra.
Ett annat problem är att jord, lera, gräs eller annat pressas in i hålväggen, med ytterligare bändning som följd.
Det som ni skulle kunna göra som en kompromiss är att tejpa några varv med elastoplast och sedan smörja den med tjära.
Det brukar hålla i 5-7 dagar beroende på underlag.
Det håller i 2-3 timmar om man inte tjärar.
Man lindar elastoplasten så att den sitter som en ringsko med hälften av lindan uppe på hov-väggen.
En liten skål med hål i.
Sådant badage har jag fått att sitta i både lera och snö.

Den som blir gipsad och hamnar i bandage vid en ev. skoning är nog snarast hovslagaren :crazy: Fast det går väl i värsta fall att plegga (hästen - inte hovis) och i så fall behöver vi ju också bara sko fram. Fast det tror jag nog att hovslagaren skulle föreslå om det var aktuellt.

Jag var inte hemma när hovslagaren var hos oss i går, men vad jag förstod så var det man kunde se inte något alarmerande mycket. Vad man inte kunde se visste inte hovslagaren. Det kunde ju finnas mycket mer längre upp.
Så i går gröptes det ur så mycket det gick, sköljdes rent och pluggades med nån speciell "lera".

Och självklart hade pållan senare på kvällen varit nere och gyttjebadat på den där lilla plätten där det är blött :mad:

Att sätta tjärade "tofflor" på henne kan ju också vara en god idé. Fast innan jag gör det ska jag nog rådgöra med hovslagaren. Hon tyckte att det var viktigt att man både höll det rent och att luft kom åt.
Och hade hovarna varit så illa däran att de genast behövts skäras upp eller att det såg ut som om hästen var tvungen att köras till klinik så tror jag att hovslagaren genast föreslagit detta. Nu fick jag beskedet att det förmodligen behöver skäras, men att det finns en god chans att det är så lite att det räcker med hemmavård.

Dör gör hon väl ändå inte? :cry: :crazy: :cry: :eek:

Dör gör hon väl ändå inte?
Nej, ty en trevlig sak med hålväggar och hovbölder, det är att det är mycket tacksamt att behandla.
Det blir ALLTID bra, det varierar bara i tid och arbete hur besvärligt det blir.

Nu fick jag beskedet att det förmodligen behöver skäras, men att det finns en god chans att det är så lite att det räcker med hemmavård.
Det är faktiskt inte så farligt om det behöver skäras som det låter.
Det som man framför allt åker till klinik för, det är för att kunna röntga hoven.
För då så kan man exakt hur stor skadan är så att man kan skära så litet som möjligt.

Före Jul så hade jag ett dräktigt sto med hovböld.
Hon blev sövd och uppskuren i hoven å det grövsta.
De första gipsbytena var gräsliga, hoven var bara smet och gegga.
Men efter 2 veckor så gick hon i hage i snön några timmar om dagen med gips täckt med elastoplast och tjära.
Och efter 6 veckor så gick hon tillbaka till sin flock med hoven skodd med sula.
Efter 3 dagar så slet hon av sig skon i något bus.
Men det gick bra ändå och vid nästa skoning några veckor senare kunde hon skos normalt och vara tillbaka i arbete.

. Ska vi greja oftare?
Jag vet inte.
Det beror ju litet på hur det ser ut.
Är det som finns i hålen svart gegga eller vitt smuligt som mjöl?

Efter gårdagens pilleri i hoven så är det vitt och mjöligt, det som finns under tjäran när vi skavt bort den. Spåret i hovarna som hovslagaren skavt upp är 1/2-1 cm djupt och i en hoven fanns det två ställen där det såg ut att vara en lite djupare håla.
Det är i alla fall pillat på och maken har skavt bort allt löst han kunde komma åt (mannen får vara djurvårdare för jag ser knappt mina egna fötter och att greja under hästens är i stort sett omöjligt). Sen har vi sprutat på väteperoxid med en doseringsspruta för att komma åt ordentligt och så har medlet fått dra in en stund. När hoven var torr kletade vi i nytt tjäratuggummi och detta sitter nu som berget.
Var tredje dag tänkte vi kunde vara lagom att pilla, rengöra och trycka i tjära.

Är mjöl en sämre prognos än svart klegg? :crazy:

Vitt mjöl är svamp.
Om ni behandlar med jodsprit 10%, finns på apoteket, så borde själva orsaken vara borta på c:a 5 dagar.
Behandla varje dag, använd en spruta eller pipette.
Stäng efteråt med negertoy (tjärtuggummi).
Efter 5 dagar kommer ni att märka att det har slutat att smula.
Tvätta gärna hela hovarna på alla/båda hästarna med jodsprit. Till sådan tvätt duger T-röd och Jodopax blandat 50%/50%.
Lidandet kallas "Travarhovkräfta" och är smittsamt genom hagarna.

Jag har för c:a 7år sedan haft stora problem med detta.
Då så lyckades jag sätta sprätt på hela SLU Veterinärhögskolan för att göra en besättningsutredning.
Och lösningen var så enkel som Jodsprit 10%, jag har bara haft "normala" problem efter det.
Nu så får jag stopp på "det vita smulet" på en gång m.h.a. just Jodsprit.

Lycka till, jag tror att det blir bra ganska så fort nu.

Smitta genom marken? :eek: Betyder det att gammelgubben också kan smittas? Och hur kommer smittan dit? Vi har inga andra hästar i våra hagar och där de går nu gick det kossor förut - för 7 år sen. Ska vi flytta dem?

Smitta genom marken? Betyder det att gammelgubben också kan smittas?
Ja.

Och hur kommer smittan dit? Vi har inga andra hästar i våra hagar och där de går nu gick det kossor förut - för 7 år sen.
Tja, de kan ju ha gått där någon annan häst har gått nyligen.
Mina fick det från att jag red på en travbana där det fanns.

Ska vi flytta dem?
Jag vet inte riktigt.
Jag gjorde så att jag behandlade alla i 5 dagar, sedan så bytte jag hage.
Den "gamla" hagen använde jag inte igen förrän nästa år.
Jag fick inte tillbaka problemet igen, men om det hade med hagbytet att göra vet jag inte.
Troligen inte.
Det som nog spelat mest roll är att jag numera är uppmärksam och ser till att behandla så fort som jag hittar något vitt smul.
Svampen verkar att vara mycket kortlivad i marken.

Om jag var du, så skulle jag inte göra mig besväret med att byta hage.
Däremot så skulle jag tvätta hovarna på båda hästarna med hemmablandad jodsprit varje dag i 5-7 dagar.

Jag hade problemet på ALLA mina hästar, och just då så var de 15 st.
Jag bara hatar hålväggar.
Nu så har jag inte haft problemet alls på 4 år.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp