MPatron

Trådstartare
Min nya häst har en Liten hålvägg som är "öppnad". Enligt vet och hovis så ska det bara hållas rent. Läste i äldre trådar om massor som typ, Virkon S, hovlera, tjära, äppelcidervinäger ect.. Vad har du/ni använt som Funkar? :)

Sv: Hålvägg

Min unghäst hade förfärliga hålväggar förra året. Vi öppnade upp och jag rengjorde och rengjorde, utan resultat. Eländena växte och växte. Slutligen lät vi skiten växa ner, rengjorde oredntligt först med söm och sen med väteperoxid och tryckte i Solepack och då gav det äntligen med sig.
Nu var nog det stora problemet förra året att det var så blött så bakterierna kunde i lugn och ro gro hela dygnet och så kom jag och störde lite med rengöringen.

Sv: Hålvägg

Min nya häst har en Liten hålvägg som är "öppnad". Enligt vet och hovis så ska det bara hållas rent. Läste i äldre trådar om massor som typ, Virkon S, hovlera, tjära, äppelcidervinäger ect.. Vad har du/ni använt som Funkar? :)

Bakterierna gillar när det är instängt, varmt och fuktigt, så på en normal häst ska det räcka med att hålla det öppet och var noga med att göra rent från lera och andra finkorniga partiklar. Man kan använda vattenfylld blomspruta och tandborste till exempel för att de inte ska leta sig upp innan hovväggen som håller på att växa ner. Med blomsprutan är det lätt att få bort smuts på rätt ställe och tandborste är bra för finlir. Virkon funkar ju också bra för att ta dö på bakterierna.

När man pålla var drabbad så blev hon först gipsad med virkondoppat gips och sedan plastgips utanför på klinik för att bakterierna skulle ta stryk av virkonet. Hovvägen växte ut och vi var och verkade på klinik var 4:e vecka eller så under ett par månader.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 434
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka