Halva röd, halva vit

L

Leten

I världscupen i Verona red Ludo Philippaertes en häst som hade en mycket speciell teckning i ansiktet. Halva ansikten var vitt och halva var rött, med en mycket skarp och rak linje. Hästen hette Kyra III (eventuellt Kira III) och är efter Carthago.

2003 hade Ängagården en hingst som heter Accorado II i sitt program. Den var efter Accord II och morfar var Corrado (antingen I eller II, jag är osäker). Denna hingst hade exakt samma röd-vita teckning i ansiktet.

Frågan är: finns det ett namn på denna mycket speciella teckning? Kyra III och Accorado II har några gemensamma släktingar (surprise, surprise) längre bak i stamtavlan, ex. Cor De La Bryere. Är det någon hingst som är, eller har varit, verksam i avel som är känd för att nedärva denna teckning.
Finns det fler framstående hopphästar som ser ut så här?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halva röd, halva vit

Har inte sett hästen med den teckning som du menar men jag skulle anta att det heter bläs.
Sedan så heter det inte röd utan fux :-))

En bläs innebär ju för gudsskull inte att ena halvan av ansiktet är vitt och andra rött (fuxfärgat)????

Ja kollade på bilden som "psychogrrl" hade där, vilken fin häst!! jättefin!

Såg Kira då jag var i Oslo som hästskötare i oktober..
o den e jättefin o kul med en så udda teckning på en WC häst.
har svårt o tänka mej bläs som beteckning... påminner lite om schackbräda..*ler*

På bilden ser man kanske tecknet från fel håll, det går ju inte att se hur det ser ut på andra sidan.
Men generellt: Går det vita ÖVER ena ögat (elelr båda) så räknas det som en lykta.
Annars är det helt enkelt en bläs som "halkat på sniskan"... :)

Jag skrev röd därför att den är rödskimmel.

Den ser ungefär likadan ut på den andra sidan. Det vita försvinner liksom ut i resten av färgen.

Poängen är att Accorado II ser exakt likadan ut, med det röda fältet på vänster sida och det vita på höger, och jag undrar därför om det är något som nedärvs eller om det är en slump. Jag tror inte att det är Cor de la Bryere (återfinns i fjärde ledet hos båda hästarna) som nedärver detta, men det kan ju vara någon annan gemensam nämnare.
(Jag tänker på hur exempelvis Ceylon ofta nedärver likadana lyktor.)

Tyvärr har jag ingen bild på Accorado II. Jag har inte lyckats hitta någon information om honom sedan han försvann från Ängagårdens hingstprogram. Jag tyckte att han var en väldigt läcker... :d

ja jag skrev att jag antog att det hette bläs utan att ha sett hästen på bilden. Får nog säga att eftersom det går över hela ögat och ner på ganaschen så får man nog kalla det lykta. Du har själv inte kommit med något förslag på vad det kallas.....Anlaget för nedärvning av roan (konstantskimmel) är ganska komplicerat kanske kan man där finna ngt samband med tecknet i ansiktet, bara en tanke alltså!?? Det framgick inte om den andra hästen med liknande tecken också var k.skimmel.
Givetvis är teckning av hästar nedärvda precise som färger, gångarter, hoppförmåga mm mm.
Det skulle vara intressant att veta vad en identitetskontrollant skulle kalla det!?

Även Accorado II är skimmel. Han är ganska avblekt nu, men pga det röda fältet i ansiktet förutsätter jag att även han var rödskimmel när han var yngre. I annat fall skulle han väl nästan betecknas som rödskäck? (Om han var född helt vit förutom en fläck i ansiktet, menar jag.)

Jag är också intresserad av att veta vad ID-kontrollanterna kallar det? :D

En gammal hingst med liknande bläs/lykta var Polarstern. Jag tror att hans anlag slår igenom på en del Maraton-hästar...ofta ser man vitt i ögat också...mvh/T_B

Jag har noll koll på färger - så därför har jag inte kommit med något förslag, men det som beskrevs lät inte som en bläs i mina ögon. Inte när det tonar ut bakåt mot kroppen... Det känns inte som ett tecken - utan som själva färgen.

Men som sagt var - färger är inte min grej! :)

mik skrev:
Anlaget för nedärvning av roan (konstantskimmel) är ganska komplicerat kanske kan man där finna ngt samband med tecknet i ansiktet, bara en tanke alltså!??

Nedärvningen av konstantskimmel är inte ett dugg komplicerad! Det är ett dominant anlag som alltid finns i enkel uppsättning eftersom föl som är homozygota dör tidigt i fosterstadiet. I de raser där anlaget är vanligt (tex ardenner) har man därför av tradition avrått från att betäcka konstantskimmel med konstantskimmel eftersom man noterat att det "varit svårare att få dräktigt".

Men roan kan väl även betyda stickelhårig? Hur det ärvs är väl långt ifrån utrett?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka