Halva röd, halva vit

Sv: Halva röd, halva vit

Jaaaaa, just det som du skrev vet jag, anlaget kallas också för letal anlag eftersom man säger att 25 % av fölen dör i fosterstadiet om man betäcker med två konstantskimmlar. Det jag menade var att det kanske finns något annat anlag som styr hur tecknen på hästen blir som är kopplat till just anlaget för konstant skimmel. :bump:

Jag skulle tro att han inte är avblekbar utan konstanskimmel. Dessa har en förmåga att skifta kraftigt i färg meroende på årstid mm. :)

Räknas stickelhårig som skimmel? Jag tycker nämligen att han ser ut att vara det... Annars skulle jag nog kalla honom för antingen brunskimmel eller rödskimmel...

Rent hypotetiskt (eftersom han inte finns kvar i Sverige), om jag betecker mitt svarta sto med honom, vilka färger kan fölet bli?
Av stoets föräldrar är pappan svart och mamman fux, men stoet ifråga verkar även bära på borkanlag.
(Hon är dessutom verkligen svart - inte bara mörbrun.)

En stickelhårig häst har en del vita hår insprängda i grundfärgen. En konstantskimmel har övervägande vita hår i pälsen förrutom på huvud och ben där man tydligt ser vilken som är grundfärgen. Utifrån vilken grundfärgen är namnger man sedan färgen tex fux = rödskimmel, brun = brunskimmel osv.
En konstant skimmel får sin färg när den har fält sin fölpäls och sedan bleks den inte mer, förrutom att de kan skifta i färg beroende på årstid. Sickelhårig och konstantskimmel är alltså inte samma sak. Raser där konstantskimmel är vanlig är ardenner, connemara mm. Förekommer sällan bland halvblod.
En hingst som har nedärvt detta annlag starkt är varmblodshingsten Tap In, på senare år har man kunnat se en mängd "skimmlar" på travbanorna. :banana:

Leten skrev:
Räknas stickelhårig som skimmel? Jag tycker nämligen att han ser ut att vara det... Annars skulle jag nog kalla honom för antingen brunskimmel eller rödskimmel...

Rent hypotetiskt (eftersom han inte finns kvar i Sverige), om jag betecker mitt svarta sto med honom, vilka färger kan fölet bli?
Av stoets föräldrar är pappan svart och mamman fux, men stoet ifråga verkar även bära på borkanlag.
(Hon är dessutom verkligen svart - inte bara mörbrun.)

Jag kan inte ge dig något precist svar för jag är inte någon färgexpert ;) . Jag skulle TRO att du kan få en fux, svart, brun, "bork" och även dessa färger med konstantskimmel. Hur stor "chans" det är för dessa färger kan jag inte svara på, då måste man veta mkt mer om färgen på föräldrarna och även då skulle det bara bli en kvalificerad gissning. Det du inte kan få är en avblekbar skimmel och skäck.

Ditt sto bär inte på något gulanlag om hon inte är gulsvart. (Bork är norsk benämning för gulbrun).

Om en av föräldrarna är konstanskimmel är det 50% chans att avkomman också blir konstantskimmel. Detta oavsett hästens grundfärg.

shady skrev:
Hur vet du det? Är hon svart/gul eller?

Det var en ID-kontrollant som frågade det efter att jag hade klippt henne. Jag kan hålla med om att hon såg lite gul ut de första dagarna. Jag har alltid trott att hon har haft fux i botten efter mammans färg, men svart kanske kan nedärvas genom gult också...?

Svart har aldrig fux i bottnen. Svart kan inte nedärvas "genom" gult... Gulanlaget är ett anlag som bleker grundfärgen ex Fux blir isabell, brun blir gulbrun och svart blir gulsvart.
Vilken färg är hennes pappa ?

Usch. Jag blir bara mer och mer förvirrad. Det här med färger var väl kanske inte min grej... :cry:

Hennes pappa är svart. http://img.photobucket.com/albums/v499/elinmurphy/romano.gif

Här är en bild på min häst när hon är nyklippt (lite gula skiftningar):
http://img.photobucket.com/albums/v499/elinmurphy/Rosett.jpg

Så här ser hon ut när hon inte har varit i närheten av klippmaskinen:
http://img.photobucket.com/albums/v499/elinmurphy/Dumle3.jpg
Bilden är tagen ur en konstig vinkel, så proportionerna ser skumma ut, men man ser i alla fall att hon är kolsvart.

Det är svårt att avgöra på en bild men ditt sto har förmodligen inte något gulanlag och kan isf inte få några avkommor som har det heller (om inte hingsten hon betäcks med har det).

Det spelar inte så stor roll vilken färg det blir. Acorado II var helt hypotetiskt eftersom han inte finns på semin i Sverige längre. (Fast han kanske kommer tillbaka i framtiden. *hoppas*)

Just nu lutar det åt El Catero, men han börjar ju bli lite till åren och risken finns att han inte lever när min häst ska betäckas. Jag vill att hon ska tävla några år innan hon blir mamma...

Men en fux har väl bara just fuxanlag, eller????? Och då ska hon ju inte kunna bära på något borkanlag??? För om hon hade haft borkanlag hade hon arit bork istället?? Eftersom fux är reccessivt (svagt)?

Eller är det inte så enkelt???
Jag har alltid fått höra att en fux bara är fux, och att den inte har några andra gener för färg, men jag är ingen expert, är det någon som kan bättre, så rätta mig gärna! ;)

Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt! :angel:

Jag läste fel ju!!!
Jag uppfattade det som att ditt sto var fux, men så var ju inte fallet, utan din hästs mamma var fux....

Ska läsa nogrannare nästa gång.....;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka