Halv rumpa?

T

thekid

Konstig rubrik kanske, men kort bakgrundsfakta:
Jag har köpt ett litet hinstföl (:love:, blivande d-ponny, som jag får hem om ngn månad), men eftersom jag inte vill att lillen ska behöva vara den enda under 3 år/160cm, så ringde jag en god vän som är ponnyuppfödare och frågade om hon hade ett föl/ettåring som hon kunde avvara en tid framöver. Hon hade en ettåring (blivande b/c-ponny) som jag kunde få låna:)
Problemet:
Enligt min goda vän så har det lilla stoet, som jag ska få låna, en konstig bakdel.. Hon är välmusklad på ena halvan medan andra halvan är väldigt omusklad:confused:
Hon har haft ET ute och denne har i princip bara kunnat konstatera det som syns; ena halvan är väldigt omusklad, och that's it. Inga problem med bäcken eller dyl, som uppfödaren hade trott. (Ska tilläggas att den lilla var, under en flera veckors period, halt i våras. Och nej, jag har tyvärr inte sett unghästen själv, men är rätt nyfiken).
Frågan:
Har ni några liknande erfarenheter? Beror det på hältan tror ni, eller kan det vara något annat?
Kan man bygga upp andra halvan på något sätt (hon är ju väldigt ung dock)?

Jag tänker inte kasta mig på telefonen efter veterinär då; 1. det inte är min häst. 2. jag har inte sett hur den ser ut, än.
Men jag tänkte ändå kasta ut frågan här, och hoppas på napp:)
Mvh,
Julia

Sv: Halv rumpa?

Låter som att lilltjejen avlastar den klena sidan fortfarande. Säkert att den inte fortfarande har ont? Såg liknande problem på en valack jag fick i träning och han visade sig ha kissing spines. Han såg ut som 2 helt olika hästar beroende på vilken sida man såg.

Sen funderade jag också över att du ska låna ett ungsto som sällskap till en hingst??? Eller ska han kastreras?

Ja, hon kanske fortfarande gör det. Jag tror inte att hon har ont iom att hon är ohalt och för inte så länge sedan genomgången av ET, denne borde ju ha märkt om hon haft ont?
Okej, brukar man kunna märka av KS på så här unga hästar? (Känner att jag måste friska upp minnet ang KS...)

Han ska givetvis kastreras;)

Jag känner att man inte kan ta diskussionen utan att egentligen ha sett vad det handlar om, jag har däremot en fråga.
Det är nog en fråga för veterinär att börja med, sen kan man kanske gå vidare beroende på vad svaret blir.

Nej, självklart är det inte så lätt, jag har ju inte ens sett hästen själv, tyckte bara det var så konstigt och ville höra om någon annan hade erfarenhet i ämnet:)
Vad för fråga?

Jag ändrade inlägget, eftersom frågan fick ett svar under tiden jag skrev.

Hästen avlastar något, det är också en onormal avlastning som bör undersökas.

Okej.
Ja, något borde det ju vara i alla fall. Ska prata med uppfödaren och kanske föreslå ett veterinärbesök, ET:er i all ära, men de är ju inga veterinärer. Ska åka och ta mig en titt på unghästen själv också:).

Vill du låsa eller ta bort tråden så får du gärna göra det:D

Edit: Men om man ponerar att muskelavsaknaden på ena sidan uppkom i samband med hältan, hur lång tid tar det innan musklerna byggts upp igen, måste man jobba extra med den sidan eller borde det jämna ut sig av sig självt?

Senast ändrad av en moderator:

När det har gått så långt att de har blivit snedmusklade så måste man för det mesta träna upp muskelaturen igen. Det blir gärna en ond cirkel annars eftersom att de då gärna sparar den sidan då avsaknaden av muskler gör att det är jobbigare att använda den korrekt. Vilket i sin tur leder till att andra sidan blir ännu starkare och den svaga ännu svagare.

Hur man sedan i realiteten gör med en såpass ung häst vet jag dock inte. På en ridhäst hade man ju rekommenderat tömkörning och mkt rakriktande arbete vid ridning annars.

Men prio ett är ju att göra en vet.undersökning eftersom det mkt väl fortfarande kan finnas problem. Av vet får ni ju då också ett rehabiliteringsprogram.

Ja, precis, det lär ju nästan bli värre med tiden, men det är frågan hur man gör med en sån liten.
Jo, det får nog bli en sväng till veterinären:)

Tack iaf för era goda råd:)

Får man fråga hur du kan vara så säker på att det är det som är problemet?:)
Nej, en ET har inte röntgensyn, men det verkar du ha;) (no offense:p)
Självklart kommer unghästen att undersökas av veterinär, och röntgas om det behövs, om ägaren tycker det (ska prata med henne imorgon, men det är ju tyvärr inte min häst..).

Vad gör man i det fallet, om det nu är så att den har en felaktigt läkt bäckenfraktur, finns det något att göra alls?:confused:

Angående att muskla upp en svagare del på en häst som inte kan ridas... Min valack hade när jag köpte honom helt olika fileer på ryggen pga sned sadel bla. Det var ganska tricksigt att träna tillbaka med ridningen, antagligen för att jag inte är tillräckligt duktig.
Sedan flyttade vi till ett stall där han fick gå i en hage som nästan bara var en ganska brant backe, samt en busig lekkompis. Han lekte den där ryggen jämn och fin på nolltid, den busade som tokar och sprang upp och ner och brottades på alla ledder. I leken så glömmer han väl att spara den svagare sidan, han blir ju tvungen att parera det den andra gör.

Så, angående "din" unghäst, när det är konstaterat att allt är helt och bra, så skulle jag rekommendera en rejält kuperad hage med lite oländig terräng, samt en aktiv flock så hon rör på sig en del.

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 544
Senast: _Amazing_
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 718
Senast: Lurvig
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om denna tråd ligger rätt men isf får moderatorn flytta den. Min fråga är egentligen inte så mycket om hästvård utan en...
2
Svar
25
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat